Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Samfunnsklasser og livsstil

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilke tanker gjør du deg om klasseforskjeller i Norge?
Jeg/vi har ikke høyere utdanning og vi ser på såpeserier og leser aldri bøker og aviser 2 1,08%
Jeg/vi har ikke høyere utdanning, men vi leser bøker, aviser og ser på nyheter 43 23,12%
Jeg/vi har høyere utdanning, men vi ser heller på såpeserier enn å lese aviser og se på nyheter 25 13,44%
Jeg/vi har høyere utdanning og vi leser aviser, bøker og ser på nyheter 117 62,90%
Jeg tenkter at det i stor grad stemmer at arb. klassen er lite opplyste og ikke-lesende 6 3,23%
Jeg tenker at det i noen grad stemmer at arbeiderklassen er lite opplyste og ikke-lesende 72 38,71%
Jeg tenker at det sjelden stemmer at arbeiderklassen er lite opplyste og ikke-lesende 28 15,05%
Jeg tror klasseforskjellene er større nå enn for noen tiår siden 33 17,74%
Jeg tenker at klasseforskjellene er omtrent som de var for noen tiår siden 42 22,58%
Arbeiderklassen Schmarbeiderklassen 20 10,75%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 186. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-13, 19:17   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samfunnsklasser og livsstil

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Som ledd i den totale dannelse og sikring av sosioøkonomisk klasse er det vel ingen tvil om at høyere utdannelse har stor verdi for enkeltmennesket, all statistikk viser jo nettopp det.
Men, det betyr ikke at de som utdanner seg til snekkere eller tar fagbrev i barne- og ungdomsarbeid ikke kan tilhøre middelklassen.

Men man kan jo ikke se på tall og statistikk alene, når man snakker om verdi. Det blir å frarøve det totale bildet noe veldig viktig. Den høyere utdannelsen må jo kunne brukes til noe, det hjelper ikke med egenverdi hvis man ikke tjener nok til å forsørge seg selv, og det hjelper ikke med pengeverdi hvis man mistrives i jobben og egentlig ville jobbet med noe helt annet.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Skremmern, jeg skjønner ikke konklusjonen din. Det at man har klassereist ved å ta høyere utdannelse betyr ikke at man ser ned på din utdannelse.

Jeg tror det er jeg som eier problemet, for jeg er definitivt ekstra obs og litt var på det. Men selv om man altså tar utgangspunkt i artikkelen synes jeg det er litt tøysete å påstå at man har klassereist pga utdanning alene. Å lese at "forldrene mine har ingen utdanning utover vgs, mens jeg har universitetsutdannelse" forteller oss ikke så mye sånn egentlig. Man kan sulle rundt på universitetet i mange, mange år uten at man blir så mye, og foreldrene kan ha fagbrev som gir god inntjening og høy egenverdi.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:22.