Sv: Samfunnsklasser og livsstil
Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.
Som ledd i den totale dannelse og sikring av sosioøkonomisk klasse er det vel ingen tvil om at høyere utdannelse har stor verdi for enkeltmennesket, all statistikk viser jo nettopp det.
Men, det betyr ikke at de som utdanner seg til snekkere eller tar fagbrev i barne- og ungdomsarbeid ikke kan tilhøre middelklassen.
Men man kan jo ikke se på tall og statistikk alene, når man snakker om verdi. Det blir å frarøve det totale bildet noe veldig viktig. Den høyere utdannelsen må jo kunne brukes til noe, det hjelper ikke med egenverdi hvis man ikke tjener nok til å forsørge seg selv, og det hjelper ikke med pengeverdi hvis man mistrives i jobben og egentlig ville jobbet med noe helt annet.
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Skremmern, jeg skjønner ikke konklusjonen din. Det at man har klassereist ved å ta høyere utdannelse betyr ikke at man ser ned på din utdannelse.
Jeg tror det er jeg som eier problemet, for jeg er definitivt ekstra obs og litt var på det. Men selv om man altså tar utgangspunkt i artikkelen synes jeg det er litt tøysete å påstå at man har klassereist pga utdanning alene. Å lese at "forldrene mine har ingen utdanning utover vgs, mens jeg har universitetsutdannelse" forteller oss ikke så mye sånn egentlig. Man kan sulle rundt på universitetet i mange, mange år uten at man blir så mye, og foreldrene kan ha fagbrev som gir god inntjening og høy egenverdi.