Sv: Samfunnsklasser og livsstil
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Men selv om man altså tar utgangspunkt i artikkelen synes jeg det er litt tøysete å påstå at man har klassereist pga utdanning alene. Å lese at "forldrene mine har ingen utdanning utover vgs, mens jeg har universitetsutdannelse" forteller oss ikke så mye sånn egentlig. Man kan sulle rundt på universitetet i mange, mange år uten at man blir så mye, og foreldrene kan ha fagbrev som gir god inntjening og høy egenverdi.
Jeg tror du kanskje ikke helt legger det samme i begrepet "klasse" som mange andre. Inntekt har ikke nødvendigvis noe med klasse å gjøre (sånn som flere påpekte i den andre tråden), men det har en viss sammenheng med utdannelse. Grunnen til det er at at refleksjonsnivå gjerne øker med utdannelse, og det samme gjør kulturkonsum. Selvsagt er det ikke skarpe skillelinjer her, og klasse har heller ikke sammenheng med egenverdi.
Men det skal godt gjøres å ikke foreta en klassereise om foreldrene dine er ufaglærte kroppsarbeidere og man selv tar en lengre universitetsutdannelse. Hvertfall i vår og våre foreldres generasjon.