Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-13, 23:01   #21
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er kjempeviktig, men jeg lurer på hvor godt de leser ungene hvis man ikke ser at en unge er stresset selv om han er stille? Men det kan kanskje være veldig vanskelig?

Det er nok vanskelig, spesielt hvis det er en del vikarer inne på avdelingen.
De klarer ikke bli kjent med ungene når de er inne en dag her og en dag der.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-13, 23:03   #22
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tilde, her.

Det er nok vanskelig, spesielt hvis det er en del vikarer inne på avdelingen.
De klarer ikke bli kjent med ungene når de er inne en dag her og en dag der.

Det burde ikke være lov med ustabilt miljø rundt ettåringer synes jeg. Jeg så jo for meg vår barnehage der det er de samme fire som jobber nå som da jeg var i barnehagealder. Det er kanskje ikke alle vikarer som er så interessert i barn heller.

Gammel 13-02-13, 23:05   #23
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Det er viktig forskning.
Min erfaring sier at det ikke hjelper med flere voksne når avdelingen vokser i antall barn, eller jo, selvsagt hjelper det på det praktiske. Men avdelingen blir for stor.
Jeg er veldig for små småbarnsavdelinger.

Innkjøring på en småbarnsavdeling på høsten kan være et råkjør om man har mange nye barn (som det jo ofte er). Utslitt personale genererer jo flere sykmeldinger.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-13, 23:06   #24
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er vel det som står i artikkelen også.De med god tilknytning var de som gråt mest (fordi de er vant til å få respons?), mens de med dårligere tilknytning var stillere og mer stresset.

Skrev i full fart, har ikke lest linken...

Det med å lese barnas behov, også de barna som reagerer med å bli stille og apatiske går noe på faglighet, noe på erfaring, noe på personlig egnethet og sist men ikke minst så må det ikke være så mange barn at man ikke har tid og mulighet for å ha samspill en til en med barna/tid til å være observant mener jeg....

Gammel 13-02-13, 23:07   #25
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Det burde ikke være lov med ustabilt miljø rundt ettåringer synes jeg. Jeg så jo for meg vår barnehage der det er de samme fire som jobber nå som da jeg var i barnehagealder. Det er kanskje ikke alle vikarer som er så interessert i barn heller.

Det er ikke unormalt at det er 3 vikarer og en fast ansatt inne på småbarnsavdeling. Det har jeg sett ofte, dessverre.
Langt fra alle er like flinke, men noen er selvsagt det. Det er ofte stor utskiftning av vikarer. Mange tester ut om det er noe for de (spesielt unge som ikke er kommet inn på skole), mange finner ut det ikke er det rette. Noen trenger desperat pengene, så well....

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-13, 23:09   #26
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Veldig viktig forskning!
Og veldig godt sagt av Carpe Diem her!
Nå er jo ikke dette noe nytt, dette var jo også tema for et-to år siden. Mye av denne forskningen er gjort i utlandet, og ikke direkte overførbarn til norske forhold, men norske forhold begynner nå å ligne mer på utenlandske forhold (antall barn, antall voksne), i tillegg til at vi har mange ufaglærte ansatte i barnehagene. Så det er helt klart at det nye forslaget til barnehagelov er viktig å få igjennom her!

May Britt Drugli har skrevet en del om dette, og hun er interessant å lese. Hun er spesielt opptatt av oppstarten i barnehage. http://www.utdanningsforbundet.no/up...pdf_s32-35.pdf

Gammel 13-02-13, 23:10   #27
Trixie

Trixie sin avatar

Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Det burde ikke være lov med ustabilt miljø rundt ettåringer synes jeg.

Men hvordan skal man få til det da Katta?
Førskolelæreryrket har utviklet seg enormt de seneste årene, kravene bare øker og øker, lønna øker sakte, men kanskje ikke nok. Man har den samme ubundne tiden som ped leder (4 t uka), og på den tida så må man planlegge det meste. Det er kartlegginger, personalmøter, foreldremøter, tilvenninger, osv osv.
I tillegg så blir man jo syk når man jobber i bhg, selv om man etterhvert blir noe immun.
Som vikar i bhg så tjener man latterlig dårlig, så mange vikarer forsvinner, dermed får man nye inn. Barnehagene har heller ikke råd til å få inn vikarer før etter 16 dager, veldig mange iallefall, og dermed genererer man mer sykefravær, fordi belastningen blir for stor.
Det er idag vanskelig å få tak i gode vikarer endel steder.

Gammel 13-02-13, 23:12   #28
Trixie

Trixie sin avatar

Standard

Man har i mange år nå satset på barnehagebygging.
Nå må man satse på kvalitet i barnehagen.
Ny barnehagelov blir kjempeviktig.

Gammel 13-02-13, 23:14   #29
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er lenge siden fokuset burde vært flyttet fra kvantitet til kvalitet i barnehagene. Vi som foreldre må stille større krav til barnehagehverdagen, og ikke bare være fornøyde med å få plass.

Gammel 13-02-13, 23:16   #30
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke hvordan man rent teknisk skal få det til. De får det til der jeg har minsten min. Det er de samme fire dag ut og dag inn, jeg tror knapt de har sett en vikar. Dvs jo, det har de, men da er det kjente ansikter fra staben ellers og det har aldri vært mer enn en i gangen. Jeg tror ikke de har mer enn 80% pedagogressurs, men akkurat for ettåringene tror jeg nok det er minst like viktig at det er stabilitet.

Hvorfor de får det til å fungere i den barnehagen vet jeg ikke. Det jobber damer i verste sykmeldingsalderen der, så det er egentlig rart det ikke er mer utskifting.

Gammel 13-02-13, 23:16   #31
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Og for ordens skyld: Jeg hadde plutten i den samme avdelingen i 2 år før minsten begynte der, så jeg har ikke 2 mnd erfaring med den.

Gammel 13-02-13, 23:18   #32
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Hos oss er det også de samme tre hver eneste dag, jeg tror ikke de har hatt en dag sykefravær siden Lillebror begynte der for to år siden. Lillebror stortriveshel og har gjort det hele tiden. Heldigvis.

Hvis barn som ikke gråter er tegn på stressa barn, har alle mine vært veldig stressa. Jeg regner med at barn som ler, prater, klemmer, koser, leker og babler men altså ikke gråter heller ikke er spesielt stressa?

Gammel 13-02-13, 23:25   #33
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å se på. Den lille gutten som gråter og gråter. Får helt vondt.

Gammel 13-02-13, 23:34   #34
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg jobber på småbarnsbase med 30 barn, og 10 voksne. Generelt lite sykefravær, bortsett fra i perioder med influensa og magevirus som rota og norovirus.

Vi har en flokk glade barn, det er lite gråt og sutring, så lite at det blir lagt veldig merke til. Alle barn er sett og hørt, og har hatt en armkrok og et fang og sitte på i løpet av dagen. Vi jobber med små og store prosjekter, med barns undring og forskertrang i fokus. Alle har sine egne primærkontakter, som følger dem tett ved oppstart, men også videre ut over barnehage året.

Jeg setter stor pris på all forskning som gjøres for de minste barna. Det gjør at vi kan bli enda bedre på det arbeidet vi gjør.

Alle barn har rett på en fantastisk dag i sin barnehage, med voksne som er genuint opptatt av dem, og det de er opptatt av. Barna er vår fremtid, og de fortjener det beste vi kan gi i tillegg til mamma og pappa, og andre tilknytningspersoner.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-13, 23:35   #35
Levic

Levic sin avatar

Hvor: Nær Oslo
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Heia full barnehagedekning. Stapp i høyden, sett inn dispensasjoner til krampa tar oss. Det er mange barnehager som har 18 småbarn på fem voksne (i praksis tre, fordi to er konstant syke). Jeg blir mektig amper av at kvaliteten settes laaangt bakerst i køen. Barn på samlebånd er ikke uvanlig i barnehagehverdagen. Vikarer for vikarer, mange barn med spesielle behov.. Det er rart at små barn blir stresset ja
Heia regjeringen som kutter midlene til barnehagene. Jeg håper det snart vil snu!

Gammel 13-02-13, 23:39   #36
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ettåringer har ingenting i barnehage å gjøre. En liten familiebarnehage med maks fem barn-kanskje, samlebånd- og burhøns-barnehager med 18 barn på en avdeling, aldri i livet. Og nei, jeg tror i liten grad det "kommer an på ettåringen." Så viktig har aldri pensjonspoengene og likestillingen vært for meg at jeg har sendt en baby i barnehagen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-13, 23:51   #37
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror det kommer alt an på hvordan man organiserer dagen for barna, og det er ikke bare bare å skulle være hjemme med barna heller. De færreste har råd til det i dag der man må betale to millioner for en leilighet på 40 kvadrat.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-13, 23:54   #38
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ettåringer har ingenting i barnehage å gjøre. En liten familiebarnehage med maks fem barn-kanskje, samlebånd- og burhøns-barnehager med 18 barn på en avdeling, aldri i livet. Og nei, jeg tror i liten grad det "kommer an på ettåringen." Så viktig har aldri pensjonspoengene og likestillingen vært for meg at jeg har sendt en baby i barnehagen.

Oi..... Det var då voldsomt bastant sagt!
Min 1-åring begynte på småbarnsavdeling med 11 barn då han var 11 mnd og han har det kjempefint der! Og eg plasserte han ikkje der på grunn av likestilling eller pensjonspoeng men fordi eg meiner at han faktisk har det bedre der enn heime med meg. Eg har såpass sjølvinnsikt at eg veit at han hadde vore altfor lite ute og hatt altfor lite kontakt med andre barn dersom han hadde blitt heime med meg eit år til. Og så hadde eg rett og slett ikkje lyst til å vere heime eit år til heller.
Han er blid som ei sol når eg går fra han og like blid når eg hentar han. Ingenting som tyder på at han er stressa. Eg er veldig overbevist om at stressnivået er veldig avhengig av barnets personlighet og av barnehagen.

Gammel 13-02-13, 23:59   #39
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg mener at det nå er på tide å ta skikkelig grep for at barnehagen skal bli den burde være. Små barn i smågrupper med god bemanning. Det er det eneste som er forsvarlig! Jeg ble sur når arbeiderpartiet la ut målsettingen for barnehagesektoren her om dagen der det sto at de arbeidet for at en bemanningsnorm skulle være på plass innen 2020. ARE THEY F***** KIDDING ME!?

Rammeplanen er fin, men den er jo bare på papiret og da hjelper det veldig lite. Virkeligheten er lite penger, lav bemanning, høyt sykefravær, lite leker og materiell, dårlig mat og høy grad av ufaglærte. Det er helt utrolig at det går an. :gah:

Jeg fikk også vondt i hjertet av å se han som gråt så mye og når han på slutten sto og kikket i vinduet og bare ventet i timesvis... Det er bare noen måneder til vi skal levere fra oss vår egen skatt.

Sist redigert av Meissa : 14-02-13 kl 00:05.
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-13, 00:03   #40
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Har ikke lest hele tråden, eller sett dokumentaren(skal se den).
Hos oss bruker vi ofte de andre på huset som vikar på småbarnsavdelingen,
siden de kjenner bedre til barna og avdelingen enn en fremmed vikar.
Så bruker vi vikaren hos de store barna.
Noen ganger jobber vi heller overtid, enn å få inn en fremmed voksen.
Vi har også en ekstra voksen "på huset" i en mindre stilling i vintermånedene,
denne personen vil da brukes på hele huset og blir kjent med alle barna.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.