|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: - Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagen
For ordens skyld; sommertiden er avspasering satt i system. Egentlig skulle jeg jobbet til 15.45 hele året. Isteden jobber vi til kl 16 9 måneder i året, og kl 15 3 måneder (sånn ca), i tillegg til at lunsjpausen er 10 min kortere om sommeren. I en annen jobb jobbet vi til kl 15.35 hele året - uten sommertid. Mao er vi mer tilgjengelige resten av året.
|
|
|
#42 |
|
Bedreviter
|
Sommertid er bare omdisponering av arbeidstimer, og ikke en betalt fritidsordning. Vi jobber 15 min mer enn vi skal september til april (når det er bruk for oss på jobb), også jobber vi 30 minutter mindre enn arbeidstiden tilsier på sommeren. Ren avspasering, egentlig. Og i min bransje er det gunstig, for her skjer det virkelig utrolig lite fra 15. juni til 15. august. I tillegg har man jo ferie i sommertidsperioden, så slik sett får man jo ikke utnyttet sommertidstimene fullt ut. Mao ikke en løsning som er til ulempe verken for arbeidsgiver eller samfunnet. (Jeg er fornøyd med ordningen, jeg altså, så jeg klager ikke. Jeg bare påpeker at den ikke er en del av deltidsproblematikken.) |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Unik
Samme hos meg. I våres var jeg borte to dager, og kom tilbake til 20 nye e-poster og 40 brev. Etter tre ukers somerferie i fjor kom jeg tilbake til 8 e-poster og 10 brev.
|
|
|
#46 |
|
Unik
Sv: - Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagenJeg har ikke betalt lunsj.
|
|
|
#47 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ok. Så da er arbeidstiden inkludert lunsj over 8 timer om dagen om vinteren og under 8 timer om sommeren? |
|
|
|
|
|
#48 |
|
|
Sv: - Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagenEn ting jeg ikke tror man skal glemme med tanken på sykepleiere er hvordan samfunnet rundt er. Man kan ikke alltid sammenligne med utlandet. Man må sammenligne med andre arbeidstakere i eget samfunn. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Bedreviter
|
Det stemmer i vårt tilfelle. Vi har arbeidstid fra 8-15:45 fra september til april og 8-15 på sommeren. Så betalt lunsj er jo absolutt et økonomisk gode ved min jobb, mens sommertid ikke er det. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Har fått nytt nick
|
Ehhh kanskje fordi vi jobber inn de timene gjennom lengre arbeidsdager de 8 månedene i året da vi har vintertid? |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Har fått nytt nick
|
Sv: - Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagenBetalt lunsj eller ikke varierer veldig, også innad i det offentlige. Jeg har både hatt betalt og ubetalt arbeidstid i lunsjen. Nå har jeg betalt. Da må jeg være tilgjengelig i lunsjen. I praksis spiser jeg nesten alltid uansett lunsj på kontoret foran PCen. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
|
Har du lest de siste svarene? |
|
|
|
|
|
#53 |
|
maler
|
Sv: - Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagenJeg har betalt lunsj, jeg er litt i tvil om det egentlig er et gode til tider. Det betyr jo i praksis at arbeidsgiver disponerer lunsjen. Men klart, det er helt logisk at det er betalt tid hos oss, jeg kan ikke akkurat legge fra meg telefon og calling. Og jeg kan ikke akkurat planlegge når jeg skal spise.
|
|
|
#55 |
|
Ringskrømt
|
Vi har også, naturligvis, betalt lunsj, de siste to vaktene har vi dog ikke hatt muligheten til å spise. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Da jeg jobbet turnus hadde vi helle rikke betaltlunsj. Veldig gøy når man ikke får tatt pause og ikke får skrevet det som plusstid fordi man har en sjef som mener man må ta ansvar og sette grenser overfor trengende pasienter .
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Om en ikke ønsker å jobber mer helg, så hadde ikke 50 kr mer i timen vært noen ekstra motivator for meg. Men kan jo være det er for andre så klart. |
|
|
|
![]() |
|
|