Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

- Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-13, 10:54   #41
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: - Norske kvinner har i praksis innført sekstimersdagen

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Sommertid synes jeg er unødvendig luksus. Hvorfor skal man i en del offentlige yrker ha sommertid? Man har da sommerferie som alle andre.
Ser for meg industrivirksomhet og annen sevicevirksomhet med sommertid.
Det ville funket dårlig.

For ordens skyld; sommertiden er avspasering satt i system. Egentlig skulle jeg jobbet til 15.45 hele året. Isteden jobber vi til kl 16 9 måneder i året, og kl 15 3 måneder (sånn ca), i tillegg til at lunsjpausen er 10 min kortere om sommeren. I en annen jobb jobbet vi til kl 15.35 hele året - uten sommertid. Mao er vi mer tilgjengelige resten av året.

Selv fniste jeg for øvrig litt over sykepleierne som buhuet over at Jonas G-S ikke jobbet helg selv og derfor ikke kunne uttale seg. Tror ikke de har særlig mye innsikt i hva det vil si å være minister, mildt sagt.

Jeg vet ikke helt hvordan man skal løse turnusutfordringen, når det er slik at man ikke skal jobbe mer enn x helger. Med pålagt antall dagvakter så blir det jo mye deltid, når man ønsker mer til helg/kveld/natt. Hvis slike deltidsstillinger får skikkelig godt betalt, kanskje?

Gammel 30-06-13, 11:04   #42
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sommertid synes jeg er unødvendig luksus. Hvorfor skal man i en del offentlige yrker ha sommertid? Man har da sommerferie som alle andre.
Ser for meg industrivirksomhet og annen sevicevirksomhet med sommertid.
Det ville funket dårlig.

Sommertid er bare omdisponering av arbeidstimer, og ikke en betalt fritidsordning. Vi jobber 15 min mer enn vi skal september til april (når det er bruk for oss på jobb), også jobber vi 30 minutter mindre enn arbeidstiden tilsier på sommeren. Ren avspasering, egentlig. Og i min bransje er det gunstig, for her skjer det virkelig utrolig lite fra 15. juni til 15. august. I tillegg har man jo ferie i sommertidsperioden, så slik sett får man jo ikke utnyttet sommertidstimene fullt ut. Mao ikke en løsning som er til ulempe verken for arbeidsgiver eller samfunnet. (Jeg er fornøyd med ordningen, jeg altså, så jeg klager ikke. Jeg bare påpeker at den ikke er en del av deltidsproblematikken.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 11:06   #43
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har sommertidsfolk alle betalt lunsj?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 11:06   #44
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og i min bransje er det gunstig, for her skjer det virkelig utrolig lite fra 15. juni til 15. august.

Samme hos meg. I våres var jeg borte to dager, og kom tilbake til 20 nye e-poster og 40 brev. Etter tre ukers somerferie i fjor kom jeg tilbake til 8 e-poster og 10 brev.

Gammel 30-06-13, 11:07   #45
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har sommertidsfolk alle betalt lunsj?

Det vet jeg ikke. Vi har betalt lunsj, i alle fall.

Gammel 30-06-13, 11:14   #46
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg har ikke betalt lunsj.

Gammel 30-06-13, 11:18   #47
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg har ikke betalt lunsj.

Ok. Så da er arbeidstiden inkludert lunsj over 8 timer om dagen om vinteren og under 8 timer om sommeren?

Da skjønner jeg mer. Inntrykket mitt i møte med en del offentlige virksomheter er at det ikke er særlig lengre dager på vinteren enn det andre har, men det virker jo logisk å opparbeide seg avspasering på den måten.

Gammel 30-06-13, 11:23   #48
Guava

Guava sin avatar

Standard

En ting jeg ikke tror man skal glemme med tanken på sykepleiere er hvordan samfunnet rundt er. Man kan ikke alltid sammenligne med utlandet. Man må sammenligne med andre arbeidstakere i eget samfunn.
Sykepleiere har ofte lite fleksibel arbeidstid. Det er stor forskjell på å jobbe fullt med fleksibilitet og å jobbe fullt uten fleksibilitet. Jeg tror også mange har et skjevt inntrykk av hvor "normalen" ligger med tanke på lønn og arbeidstid, særlig ettersom mange i privat sektor har hatt en enorm lønnsvekst de siste 10 årene.

Gammel 30-06-13, 12:04   #49
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Da skjønner jeg mer. Inntrykket mitt i møte med en del offentlige virksomheter er at det ikke er særlig lengre dager på vinteren enn det andre har, men det virker jo logisk å opparbeide seg avspasering på den måten.

Det stemmer i vårt tilfelle. Vi har arbeidstid fra 8-15:45 fra september til april og 8-15 på sommeren. Så betalt lunsj er jo absolutt et økonomisk gode ved min jobb, mens sommertid ikke er det.

Gammel 30-06-13, 12:54   #50
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sommertid synes jeg er unødvendig luksus. Hvorfor skal man i en del offentlige yrker ha sommertid?

Ehhh kanskje fordi vi jobber inn de timene gjennom lengre arbeidsdager de 8 månedene i året da vi har vintertid?
Eller mener du vi skal jobbe ubetalt ekstratid i vintermånedene?

Sånn sett er jo ikke sommertid noen luksus egentlig. Vi jobber litt lengre fra september til mai for å ta ut kortere arbeidstid i de månedene da man uansett har sommerferie. Sannsynligvis taper de fleste littegrann på denne ordningen, men det er veldig deilig med litt kortere dager på den lyse årstiden, såklart.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 12:57   #51
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Betalt lunsj eller ikke varierer veldig, også innad i det offentlige. Jeg har både hatt betalt og ubetalt arbeidstid i lunsjen. Nå har jeg betalt. Da må jeg være tilgjengelig i lunsjen. I praksis spiser jeg nesten alltid uansett lunsj på kontoret foran PCen.
I de flere offentlige virksomheter jeg har jobbet har vi hatt stempling, så den økte arbeidstiden på vinterstid er absolutt dokumenterbar. Nå har jeg ikke stempling, men har allikevel lengre arbeidstid på vinteren. Problemet er heller å få avviklet fleksitidstimer, for å si det sånn. Jeg har fleksitid. Det gjør at jeg har litt kortere dager på de dagene jeg har barna, også tar jeg tiden igjen ved å møte uhyggelig tidlig om de har vært hos sin far, eller sitte lenger utover om han skal hente dem, og gjerne en og annen barnefri lørdag for å komme i mål med arbeidsoppgavene mine.

Gammel 30-06-13, 12:59   #52
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MsM, her.

Ehhh kanskje fordi vi jobber inn de timene gjennom lengre arbeidsdager de 8 månedene i året da vi har vintertid?
Eller mener du vi skal jobbe ubetalt ekstratid i vintermånedene?

Sånn sett er jo ikke sommertid noen luksus egentlig. Vi jobber litt lengre fra september til mai for å ta ut kortere arbeidstid i de månedene da man uansett har sommerferie. Sannsynligvis taper de fleste littegrann på denne ordningen, men det er veldig deilig med litt kortere dager på den lyse årstiden, såklart.

Har du lest de siste svarene?

Gammel 30-06-13, 13:09   #53
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har betalt lunsj, jeg er litt i tvil om det egentlig er et gode til tider. Det betyr jo i praksis at arbeidsgiver disponerer lunsjen. Men klart, det er helt logisk at det er betalt tid hos oss, jeg kan ikke akkurat legge fra meg telefon og calling. Og jeg kan ikke akkurat planlegge når jeg skal spise.

Gammel 30-06-13, 13:27   #54
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Standard

Ja, sånn er det hos oss og. Ofte får jeg uansett spist lunsj i fred, men ikke alltid.

Gammel 30-06-13, 14:15   #55
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har betalt lunsj, jeg er litt i tvil om det egentlig er et gode til tider. Det betyr jo i praksis at arbeidsgiver disponerer lunsjen. Men klart, det er helt logisk at det er betalt tid hos oss, jeg kan ikke akkurat legge fra meg telefon og calling. Og jeg kan ikke akkurat planlegge når jeg skal spise.

Vi har også, naturligvis, betalt lunsj, de siste to vaktene har vi dog ikke hatt muligheten til å spise.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 15:47   #56
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vi har også, naturligvis, betalt lunsj, de siste to vaktene har vi dog ikke hatt muligheten til å spise.

Da jeg jobbet turnus hadde vi helle rikke betaltlunsj. Veldig gøy når man ikke får tatt pause og ikke får skrevet det som plusstid fordi man har en sjef som mener man må ta ansvar og sette grenser overfor trengende pasienter .

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 22:29   #57
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Synes du ikke?

Jeg trodde tydeligvis at sykepleiere jobbet mer helg enn de faktisk gjør og sitter ikke med like mye sympati nå som jeg gjorde tidligere.

Om en ikke ønsker å jobber mer helg, så hadde ikke 50 kr mer i timen vært noen ekstra motivator for meg. Men kan jo være det er for andre så klart.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:38.