Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Lufter man sengetøy lenger?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-10, 20:14   #61
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lufter man sengetøy lenger?

Har ingen spesielt god plass å lufte. Det er vindu med sprosser her, og dynene blir knørva ut vinduet. Mister liksom poenget da. Men eg luftar SOVEROMMET ofte. Og dynene heng alltid over kanten på senga ved fotenden (vi har seng med gavl oppe og nede). Eg lar dei aldri ligge på madrassa på dagtid.

Aldri oppredd seng hos oss med andre ord.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 20:30   #62
Eni
tøff som havregrøt

Eni sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

En smule påvirka av denne tråden, så har dynene fått seg en lufterunde i vinduet hver dag denne uka... Og de lukter jo som nyvaska hver kveld *herrrrlig*

Gammel 13-05-10, 20:32   #63
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Pga. allergisk mann vår+sommer og allergisk meg på sommeren, henger jeg det aldri ut i det lyse halvåret.
Men jammen luftet jeg mye i 16 minus i vinter

Gammel 13-05-10, 20:32   #64
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg lufter dynene våre titt og ofte.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 20:44   #65
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har ingen plass å henge dem, kan jo ikke henge dem ut vinduet heller, når vi har skråtak under. Taket er jo skittent, pføy. Jeg kan henge dem over terrassen, men der er det jo heller ikke helt rent, og det er edderkopper og andre kjekke dyr. Nei jeg pleier altså ikke å henge dyna til lufting for jeg vet ikke hvor jeg skal henge den, har angst for at det skal bli skittent, så jeg har heller vinduet åpent på soverommet hele dagen, rister dyna godt og legger den i enden av senga, og skifter sengtøy så ofte som mulig.

Sånn er det her og.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 20:46   #66
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her har vi pollenallergi så lufting om sommeren må begrenses.
Uansett har vi ikke lov å lufte dyner eller tepper ut vindu/over balkong her i borettslaget.
Det har jeg løst ved å sette ut tørkestativet og henge over dem.
Et greit tips til dere som er redd eddiser og skitne vinduer/balkonger.

Gammel 13-05-10, 20:56   #67
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her luftes dyner kun når de skal midd-luftes. Dvs. på vinteren på dager som er kaldere enn 25 minus. I vinter fikk de seg noen turer ut da det var 33 minus.

Vår og sommer vil jeg helst ikke ha dyner ut i det hele tatt pga. pollen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 11:17   #68
Sissel

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg lufter dem med ujevne mellomrom.

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 09:33   #69
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Om høsten kommer de inn uansett. De sitter på stueveggen og ser på meg. Jeg tror de slikker seg om munnen også.

Vi har funnet tre slike store den siste uken, inne. Ikke gøy!

Gammel 23-08-13, 09:42   #70
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gikk hos psykologmann og hadde edderkopp på hånden og slikt i fjor.
Nå trenger jeg ikke lenger legge ut huset for salg hvis en edderkopp har gått feil og forvillet seg i nærheten av huset mitt.
Edderkoppen må dø, selvsagt, men jeg fortsetter å eie huset.

Og nei, jeg lufter fortsatt ikke dynen om det ikke er 20 minusgrader og sånn.

Gammel 24-08-13, 11:13   #71
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Kirsebær: Edderkoppen må dø, ja. Det var ikke like ille gang to og gang tre som første.

Gammel 24-08-13, 15:25   #72
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Pga pollenallergi hos halve familien så utgår dynelufting på våren og sommeren. Men på vinteren luftes de minst en gang i uka.

Vi bor i blokk, men ikke i byen, og har mye skog rundt, så fint lite veistøv. Men siden vi bor i borettslag er det ikke lov å lufte noe på verandaen eller soveromsvindu som vender ut mot andre blokker. Det gjør ikke vår blokk, så her henger dynene fint ut av soveromsvinduene, selv om vi bor i første etasje. På vinteren hender det at snøen ligger like under vinduskarmen, så da blir det litt vanskeligere, men det går fint.

Jeg ser ikke mange andre som gjør det. Et par av eneboligene har av og til dyner hengene ute, men i blokkene er det lite dyner å se.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-13, 15:44   #73
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg lufter aldri sengetøy. De eneste jeg har sett gjøre det er våre pensjonistnaboer.

Gammel 24-08-13, 17:17   #74
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt ekkelt å ikke lufte, jeg da. Ikke som i at det plager meg at dere ikke gjør det, men som i at det plager meg når jeg ikke får gjort det. Jeg har også kraftig pollenallergi, men jeg henger dem ikke ut lenge, jeg rister dem bare grundig ut av vinduet før jeg tar dem inn. Det er mye støv og annet som forsvinner ut vinduet, ser jeg. Og dynene blir ikke fluffy og gode hvis jeg ikke gjør det.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-08-13, 18:54   #75
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Husfruen er litt kul
Standard

Jeg vasker dynene på sommeren, og så er de faktisk ikke i bruk da heller. Vi bruker sengetepper pga varmen. Og de vaskes hver uke. Så at dynene ikke blir luftet på våren og sommeren ser jeg ikke på som urenslig.

Gammel 24-08-13, 19:30   #76
C.D

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Snedig, gammel tråd.

Hmm, jeg er avleggs jeg da skjønner jeg. Har aldri falt meg inn at man ikke lufter dynene.
Lufter med ujevne mellomrom, har ingen regel på det men ved fint vær så henger de ofte ute ja.
Ang edderkopper så har vel de gjemt seg om dagen og dynene henger ikke ute hverken om kvelden eller om natta hos meg iallefall

Gammel 24-08-13, 22:55   #77
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Husfruen er litt kul
Standard

Her har ikke edderkoppene gjemt seg på dagen i alle fall.

Gammel 24-08-13, 23:04   #78
Geitrams

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

I nabolaget vårt luftes det stadig dyner, og vi lufter også selv.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-13, 23:12   #79
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg liker å lufte dyner og puter når jeg skifter sengetøy. Blir liksom ikke det samme å legge seg i nyvasket sengetøy uten lufting, og prøver å å få skiftet når det er vær til det. Men ikke alltid det passer og om vinteren kan det være vanskelig å få til.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-13, 23:15   #80
Alexa
Nå da?

Alexa sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Har aldri slått meg å gjøre, men nå skal jeg prøve det!
Sikkert en fordel å ikke ha hull i dynen, da, kanskje..

Sist redigert av Alexa : 24-08-13 kl 23:20.
Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:48.