Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Lufter man sengetøy lenger?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-10, 12:04   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lufter man sengetøy lenger?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men edderkopper er da ikke spesielt disponert for å snike seg inn i hus via dyner?

De kommer jo helst ved fukt, krypkjellere og sånt.

Hahaha, I wish! De kommer overalt, man skal bare ha vinduet åpent så er de der.

Gammel 09-05-10, 12:06   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg ser ingen edderkopper her? Det hender et par ganger i løpet av sommeren at det kan komme en ruslende, men det er lite da.

På den annen side. Hadde det vært tilsvarende oppmøte med mark eller orm så hadde jeg sett det som et meget alvorlig problem ja.

Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 12:09   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det spørs nok hvor og hvordan man bor. Nå bodde vi riktignok i blokk før, der var det heldigvis ingen edderkopper. Jeg så vel 2 stykker i løpet av 5 år. Herlig!
Nå bor vi i rekkehus på landet, og det er jo ikke overflod av edderkopper, men jeg bærer vel ut en om dagen hver sommer. Tre stykker nå bare i morges. Vi har ikke krypkjeller, og ikke noe fukt å snakke om heller, edderkoppene dukker opp i hvilket som helst rom der det er vindu (dvs. overalt).

Gammel 09-05-10, 12:12   #24
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror egentlig ikke åpne vinduer gjør noen særlig forskjell, edderkopper finner alltids en åpning som er stor nok. Selv de monsteredderkoppene jeg har. Eldstemann har tilbragt et år i Australia, og da han kom hjem og så under kjellerlemmen sa han at det var verre enn noe han hadde sett der.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 12:14   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Gammel 09-05-10, 12:16   #26
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om høsten kommer de inn uansett. De sitter på stueveggen og ser på meg. Jeg tror de slikker seg om munnen også.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 12:55   #27
Marlen
Superaktiv

Marlen sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
Marlen er litt kul
Standard

Lufter dynene 1-2 ganger i uka. Men nå om sommeren har jeg angst for at det skal dukke opp en edderkopp i senga, så dynene ristes godt før jeg tar de inn!

Gammel 09-05-10, 12:58   #28
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Intet er bedre enn en solvarm, ny-luftet dyne!!

I 40 minus er det også fint å lufte dyne. Det dreper det meste

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 13:27   #29
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg lufter dyner ett par ganger i uka nå som jeg er hjemme i permisjon (og har hyppige lakenskift pga gulpebaby). Til vanlig lufter jeg dyner hver gang jeg skifter på sengene.

I nabolaget mitt henger det dyner ute stadig vekk; en del lufter hver dag ser jeg.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 13:32   #30
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lufte sengetøy?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 13:34   #31
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Joda, jeg lufter dynene, men det er ikke så mange ganger i året.

Gammel 09-05-10, 13:36   #32
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg er redd jeg også. Ikke liiivende redd, men redd nok til at jeg dør litt på meg når jeg har en i hus.

Søte Iset, jeg tror dette er det som kommer innunder definisjonen av livredd.

Gammel 09-05-10, 13:38   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Point taken. Men jeg kan godt ta dem på et ark eller i et glass og bære dem ut, det er ikke sånn at jeg står og hyler og ikke tør å nærme meg og må kverke dem med hårspray og sånt, heldigvis.

Gammel 09-05-10, 13:38   #34
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Vi gjør ikke det. Jeg har kraftig pollenallergi, og kan ikke lufte dem ute.

Gammel 09-05-10, 13:50   #35
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Det er deilig med nyluftet dyne, men her jeg bor nå må jeg være litt påpasselig med når jeg gjør det. Enkelte dager på vinteren kan det være en del veistøv, og nå er det mye pollen.

Så det blir ikke så ofte som jeg helst hadde sett.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 13:53   #36
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lufter dynene annenhver uke. Nå i sommerhalvåret prøver jeg å la være fordi W er allergisk.

Gammel 09-05-10, 13:57   #37
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er pollenallergiker, så her luftes dyner sjelden.
Riktignok slengte jeg dem ut her for litt siden, men det er år og dag mellom hver gang.

Gammel 09-05-10, 14:16   #38
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lufter dem ved å sette opp vinduer på fullt gap og henge dem opp inne på soverommet. Noen gamle i borettslaget som har veldig mange meninger om å henge noe synlig ut av vinduet eller på verandaen.

Gammel 09-05-10, 14:32   #39
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har ingen plass å henge dem, kan jo ikke henge dem ut vinduet heller, når vi har skråtak under. Taket er jo skittent, pføy. Jeg kan henge dem over terrassen, men der er det jo heller ikke helt rent, og det er edderkopper og andre kjekke dyr. Nei jeg pleier altså ikke å henge dyna til lufting for jeg vet ikke hvor jeg skal henge den, har angst for at det skal bli skittent, så jeg har heller vinduet åpent på soverommet hele dagen, rister dyna godt og legger den i enden av senga, og skifter sengtøy så ofte som mulig.

Du får gjøre som meg, Iset ! Jeg henger dyner, puter og overmadrasser til lufting over tørkestativ på verandaen. Soveromsvinduene blir for nært bakken, og vil ikke henge de ut gjennom stuevinduene. Rekkverket på altanen er ofte vått eller nedsnødd om vinteren, og om sommeren ofte "pyntet" med en måseskit eller to.

Lufter helst hver gang jeg skifter sengetøy(ca. hver 14 dag), men ikke alltid det er vær til det. Skulle gjerne hatt meg en overbygd balkong med snor under til slikt bruk.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 14:35   #40
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg lufter ingen ting ute når det blomstrer. Eller støver sånn som nå.
Ikke klær en gang

Men om vintern lufter vi ofte dynene. og overmadrassene
Spes når det er frost. det dreper jo udyrerne

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:12.