|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#62 |
|
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Jeg er Namdaling (og Nord-Trønder) og jeg er vant med at folk kaller hverandre for "kjærringa" og "kaill'n" og at det er positivt.
|
|
|
#63 |
|
nju nja njo
|
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Det er helt vanlig der jeg kommer fra og ikke negativt ladet. Jeg kaller mannen for gubben og det er kjærlig ment.
|
|
|
#64 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Oppvokst i Gudbrandsdalen, der er "kjerring" et helt dagligdags og nøytralt begrep om den man er gift med, sagt i sammenhengen f.eks "Kjerringje hass Ola". Det er det vanligste ordet å bruke i dagligtale. Hvis noen der hadde sagt "der kjøm'n Ola og fruen" f.eks, ville det være sarkastisk, med en underliggende hentydning om at kona til Ola er litt fin på det. Så der reagerer jeg ikke i det hele tatt, hvis noen sier de skal hjem til "kjerringje". Men jeg har ikke bodd der på mange år, og har heller aldri snakket dialekta der, og jeg har aldri brukt begrepet selv. Det brukes delvis også i mannens dialekt, men han sier det ikke. Men jeg er bare vant med at det brukes når noen er gift, og siden vi ikke er gift er det uansett ikke naturlig.
|
|
|
#65 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Vi omtaler vel hverandre mest med navn eller "mannen"/"kona". Hverken gubbe eller kjerring er naturlige ord i min dialekt, og ikke i mannens heller, men jeg reagerer ikke på at andre gjør det så lenge det ikke er negativt ladet.
|
|
|
|
#66 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Jeg hadde blitt veldig sur hvis mannen min hadde sagt kjerring til meg/om meg, og han hadde mislikt sterkt om jeg omtalte ham som gubbe også. For oss er disse uttrykkene utelukkende negativt ladet, og de få gangene jeg hører noen sier det er det som i "jævla kjerring" og "ekkel gubbe". |
|
|
|
|
|
#67 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Vi kan bruke mannen og kona når vi omtaler hverandre til andre vi ikke kjenner så godt. Jeg foretrekker å bruke navn selv, og det er ganske fremmed for oss å bruke gubbe/kjerring. Da er det i tilfelle godt ironisk ment.
|
|
|
#68 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Jeg kaller ikke mannen min for "gubben", jeg sier "mannen min". Jeg aner ikke om mannen refererer til meg som "kjærringa", det kan hende. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Curlingkone
|
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"
Dette er vel det jeg tenker også.
|
|
|
#70 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
I mitt hode slutter man å være samboer når man gifter seg ja, ettersom samboere er et par som bor sammen "i ekteskapslignende former" men uten å være gift. gifter man seg er man ikke "i ekteskapslignende former", da er man gift.
|
|
|
#71 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Her i nord er det helt normale kallenavn; jeg og mannen har brukt det på hverandre i årevis uten noen negative vibber.
|
|
|
#72 |
|
© All rights reserved
|
Du er sær. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Mannen har vel slumpet til å kalle meg det en gang eller to, men har da blitt irettesatt (i etterkant altså
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 28-08-13 kl 02:18. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Å kalle kjæresten sin for "gubben" og "kjerringa"Både gubbe og kjerring er velkjente ord for meg, selv om vi ikke bruker dem til/om hverandre.
|
|
|
#75 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Nei, nemlig. Vi har vært gift i snart tre år, men vi er da fremdeles i høyeste grad kjærester. Jeg blir rett nok presentert som "kona" eller "fruen" (
|
|
![]() |
|
|