|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?
Jeg oppfatter dere som hårsåre, uten at jeg helt skjønner hvorfor dere blir det? |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Katta: Seriøst- "Surfer på andres produksjon?" Hvis man først skal dra det så langt, kan man jo like gjerne si at de som produserer for mange barn til at de klarer å brødfø dem selv "surfer" på andres skattepenger. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Jeg er yngst av fire søsken og derfor et levende argument for hvorfor det er lurt å få mange barn. Prøver man lenge nok når man perfeksjon til slutt, lissom. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Til HI: en firebarnsfamilie med den inntekten kan sikkert ha dårlig råd. Boutgifter, studielån etc vil jo variere, så det er jo umulig å si. Jeg kjenner ei alenemor med langt under den inntekten, 3 barn, men hun bor gratis og har ingen lån, det sier seg jo selv at hun ikke er "fattig". Ellers er det å få barn utenfor boksen, enten det er for mange barn, for få, man får dem for tidlig i livet, for sent eller med for stor aldersforskjell noe andre helst burde la være å kommentere. For det gjør de jo. Jeg leste en statistikk som viste at Norge har like stramme sosiale normer som f.eks India og Pakistan, det har vi kanskje svaret.
|
|
|
#165 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Jeg er ikke helt enig i dette. Jeg har vært hjemme med små barn og hatt større barn i barnehage. For meg hadde det ikke vært en god løsning at barna ikke gikk i barnehage i det hele tatt. Grunnen til at jeg var hjemme var at vi ikke ønsket å sende en 1 åring i barnehagen, men jeg tror ikke det hadde vært bra for barna mine å ikke gå i barnehage i det hele tatt. Det er såpass lite store barn hjemme på dagtid at barnehagen har vært viktig med tanke på sosialisering. Men de trengte så klart ikke full plass i barnehagen da. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Det er jo helt strålende at folk som har kapasitet til det får haugevis med unger! Og om folk tenker gjennom at "vi har kapasitet til flere barn, men det blir trangt økonomisk. Men det er greit, vi klarer oss med huset selv om noen barn må dele rom, vi trenger ikke hytte, vi kan reise utenlands bare en gang hvert femte år, og vi lever fint med at barna driver bare med "billige" fritidsaktiviteter", så er jo det også helt strålende. Eller om de, som en jeg kjenner, sier at "vi har både kapasitet og lyst til å ha flere, men for oss er det viktig å ha økonomisk fleksibilitet, og at dersom barna skulle ønske sterkt å drive med en idrett som koster litt, så skal vi ha rom for det, så vi stopper på to", så er det også finfint.
|
|
|
#167 |
|
Yes, we can!!
|
Eller: "FINNES det ikke stønader for slikt?!?!!
|
|
|
#168 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Eg skjønner heller ikkje at det kan bli så feil at ein seier ein må ta hensyn til kapasitet når ein planlegg familie. Planar kan og endrast på grunn av utanforståande faktorar ein ikkje rår over, som økonomi, helse og andre ting. Livet skjer, som mange seier, flaks og uflask. Det handler jo ikkje om å moralisere over folk som har fått mange barn og få dei til å skamme seg, men det handler om å tenke gjennom kva ein har kapasitet til, før ein får mange barn. Då er det ikkje bare økonomi ein bør tenke gjennom, men og helse og andre faktorar.
|
|
|
|
#169 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Vi kan fleipe med denne dette i Norge men i Storbritannia har de en pågående debatt om utfordringer knyttet til at noen familier har for mange barn og blir en for stor belastning på velferdssamfunnet. Så når de diskuterer kutt i velferd så mener de helt seriøst at de kanskje må vurdere å begrense child benefit til kun to barn per familie. Dette er da et nærmest desperat forsøk på å få folk til å ta mer ansvar for egne handlinger og ikke få flere barn en de har "til" (og husk i UK er det virkelig drastiske offentlige kutt som foretas som forøvrig får veldig lite medieoppmerksomhet i Norge).
|
|
|
#170 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Situasjonen i UK er jo helt uhyrlig, der hele samfunn består av generasjon etter generasjon som lever på staten, med tenringsgraviditet som norm, en haug med unger med ulike fedre før du er 25, ingen, INGEN, som jobber, ingen som kan lage mat, ingen som går noe særlig på skole... Å overføre dem til sultegrensen kan da umulig få andre effekter enn ytterligere fattigdomsproblematikk (helse, utdanning, tenåringsgraviditeter).
|
|
|
#171 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Og herregud, for et valg av bilde til å illustrere saken med.
|
|
|
#172 |
|
anglofil
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Ja det bilde er jo en god illustrasjon på den type mennesker det her er snakk om.
|
|
|
#173 |
|
anglofil
Men det er jo også faktisk en struktur i systemet som gjør at det faktisk er hensiktsmessig å få barn, og ofte flere barn. Hvis du ikke har velstående foreldre er eneste måte å få tilgang til bolig å få barn og barn gir en betydelig bedre inntekt en bare å være "on the dole".
|
|
|
#174 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Men, nå lurer jeg helt oppriktig. Er det noen (fastlege? helsestasjon?) som noen gang nevner til folk at det kanskje holder med barn nå? I familier der ting ikke fungerer altså? (Noen folk bør jo ikke ha barn i det hele tatt, andre tar en stor flokk på strak arm.) Hva finnes av oppfølging av vanskeligstilte familier? |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Og da jeg prøvde å finne mer om dette, så ramler det frem artikler som dette: http://www.culturedviews.com/meet-ha...10/14/view.htm
|
|
|
#176 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Åh, så glad jeg er for at jeg bor i Norge.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#177 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Ja, det er strukturelt og veldig trist, Lisa.
|
|
|
#178 |
|
anglofil
Det finnes jo mange tiltak og forebyggingsteam som jobber med slike saker men spørsmålet er vel om det de gjøre faktisk forandrer på ting? Det gjør kanskje det i Norge der dette vel ikke er et veldig utbredt problem?
|
|
|
#180 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Jeg kjenner til ett tilfelle der fastlegen sterkt anmodet om å stoppe etter tre barn. Der var det både økonomi, at de barna som var der var tette, og totalt sett helseutfordringer som helt reelt begrenset kapasiteten. De stoppet ikke før på fire, men da gikk hun med på sterilisering under fjerde KS.
|
![]() |
|
|