|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Langt fra fattig i mine øyne!
|
|
|
#22 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er en firbarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?
Det tenker jeg også.
|
|
|
#23 |
|
Off the map.
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Det kommer jo ikke bare an på inntekt heller. Om man har vært inne i boligmarkedet en stund/har arvet penger osv. Med andre ord hvor mye gjeld man har.
|
|
|
#24 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Det er så mye det kommer an på, men jeg syns det virker trangt. Jeg syns heller ikke det er sammenlignbart med familier der en studerer, det er forskjell på å leve trangt i en periode, og ikke ha noen utsikter for at det skal bli bedre.
|
|
|
#25 |
|
Originala
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Jeg er enig i at man ikke kan se på inntekten alene. For veldig mange av oss er boutgiftene en relativ høy månedlig utgiftspost. Bor man et sted med lave boligpriser, man har arvet eller man har kommet tidlig inn på boligmarkedet, kjøpt rimelig og betalt ned mye gjeld, så stiller det seg ganske annerldes enn om man er nyetablert eller leier på et sted med der det er utleiers marked. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Men jeg forstår ikke hvorfor man bruker en familie der kun en jobber som et eksempel. Det vil jo i de fleste tilfeller være frivillig fattigdom.
|
|
|
#27 |
|
Unik
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Dersom eg samanliknar med oss sjølv, så vil eg sei at det er langt frå fattig. Me har berre tre ungar, men dei har dobbelt så masse som oss i inntekt.
|
|
|
#28 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?
Det var vel ment som et eksempel på at definisjonen fikk noen utslag som virker feil.
|
|
|
#29 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Nei, jeg er ikke enig i definisjonen. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
maler
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Det kommer an på om de har nedbetalt bolig eller ikke. En familie på seks må ha sjuseter bil og ganske stor bolig. Og hvis man ikke har råd til fritidsaktiviteter og normalt yttertøy til ungene er man vel per definisjon fattig. Det fjerde barnet øker utgiftene mer enn man skulle tro, det går ikke an å doble utgiftene til to barn.
|
|
|
#31 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hva mener du med selvvalgt? De aller fleste har jo mulighet til å velge hvor mange barn de vil ha, f.eks. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
maler
|
Ja og nei. Jeg er ikke villig til å akseptere det premisset selv om det til en viss grad stemmer. For barn som er her er i like stor grad mennesker og en del av samfunnet som sine foreldre. Man "har" ikke barn på samme måte som man har hund eller katt, barn er del av en familie som er del av et lokalsamfunn. Jeg synes vi har et fellesansvar for barna i samfunnet selv om noen måtte mene at de ideelt sett ikke burde vært unnfanget, sekundært abortert bort på grunn av foreldrenes økonomiske situasjon. Det man kan diskutere er hvor bunnivået ligger, hvor lite midler det er greit at unger har.
|
|
|
#33 |
|
Halloen!
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Katta: Jeg sa ikke noe om at vi ikke må hjelpe barna til fattige foreldre fordi foreldrene selv har valgt å få mange barn, hvis det var slik du tolket meg? |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er en firbarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?
Siden det står "den ene tjener 685000" i artikkelen betyr jo det at ytelser som barnetrygd heller ikke er tatt med. Det er 8000 (-ish) skattefritt i året. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Med boligprisar i ein del regionar skjønner eg at ein i dette tilfellet må prioritere korleis ein skal bruke pengar, men det å velje å ikkje jobbe er og ei prioritering. Kan hende det å ikkje delta i arbeidslivet er eit val foreldra gjer som går utover ferie og fornøyelsesparkar, fritidsaktivitetar med meir. Men folk som gjer dette valet, ser jo på det å vere heime som ein verdi i seg sjølv.
Eg synest familier kor ein av foreldra er sjølvvald utanfor arbeidslivet (altså ikkje heime på grunn av sjukdom eller andre ting ein ikkje har kontroll over) er samanliknbart med familiar kor ein studerer, fordi det er sjølvvald.
|
|
|
|
#36 |
|
maler
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Rine: mulig jeg dro det du skrev litt langt, jeg reagerer ganske kraftig på at barn regnes som noe foreldrene burde visst bedre enn å skaffe seg, og når de har valgt det selv kan de takke seg selv og vi andre trenger ikke bry oss. Jeg ser at du kanskje ikke mente det. Når det gjelder planlegging kjenner jeg flere mislykkede forsøk på det, deriblant ganske mange tredjebarn som har vist seg å være nr 3 og 4.
|
|
|
#37 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Enig i det!
|
|
|
#38 |
|
Halloen!
Helt enig i dette. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Ringskrømt
|
Men tolket hun deg feil, rine, eller mener du at folk med "mange" barn bare har seg selv å takke? |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Off the map.
|
Sv: Er en firebarnsfamile med inntekt på 685000 fattig?Jeg synes kanskje det, men det er jo irrelevant. Ungeneerfødt og kan ikke'takke seg sjøl'. Som samfunn må vi passe på at de har det OK. (Altså ikke nødvendigvis eksempelfamilien, men reelt fattige familier med mange barn.)
|
![]() |
|
|