Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Au pair på foreldremøte?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Au pair på foreldremøte?
Jeg har opplevd au pair på foreldremøte 6 3,82%
Jeg vet at noen på vår skole har sendt au pairen på foreldremøte 1 0,64%
Jeg kjenner noen som har opplevd au pair på foreldremøte 2 1,27%
Jeg har hørt om noen som kjenner noen som har opplevd au pair på foreldremøte 2 1,27%
Ikke hørt, ikke sett 136 86,62%
Ikke hørt eller sett, men har lest VG og Tenker Mitt uansett. 10 6,37%
Deltakere: 157. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-13, 18:18   #101
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Au pair på foreldremøte?

Jeg bor ikke i Oslo, men har opplevd au-pair på foreldremøte, vel og merke sammen med barnets mor.

Gammel 18-10-13, 18:26   #102
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

Snippa!
Valgte du å le det hele bort, frem for å gå i deg selv?

Fanker'n. Det var jo DET jeg skulle gjort, ja

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 22:05   #103
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Fanker'n. Det var jo DET jeg skulle gjort, ja

Men du hadde ikke BEVIS, det visste de. Kunne kostet deg dyrt.

Gammel 18-10-13, 22:06   #104
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjenner veldig mange med au pairer, men har aldri vært med om eller hørt om au pair på foreldremøte.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 23:34   #105
Mumfins
Fullverdig medlem

Hvor: Storbyen
Mumfins har et hav av muligheter foran seg
Standard

Bor nok midt i tjukkeste vest, men har aldri sett en au-pair på foreldremøte. Advokater derimot - jada, men det er nok fordi de er der i egenskap av å være nettopp foreldre.....

Mumfins er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 23:38   #106
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Har en gang sett au pair som gikk tur med hunden til en av familiene.

Er det fy det? Vår Au Pair går frivillig tur med vår hund; hun liker det (elsker bikkja, har ham inne på rommet sitt når hun ikke jobber på formiddagen etc) og det kunne da ikke falle meg inn at hun skulle nektes fordi det kunne oppfattes stigmatiserende?

Hun har det IKKE som oppgave, men gjør det frivillig.

Og ang HI: Her er drøssevis av Au Pairer, aldri sett noen på foreldremøter og jeg har vært på en del etter hvert. Høres ut som en oppkonstruert problemstilling. (Jeg kunne kanskje hatt med meg vår som ledd i "sånn gjør vi det i Norge greie, men hun får slippe det, altså.)

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-13, 00:11   #107
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Missa, da, det med hunden var vel en spøk?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-13, 01:32   #108
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ei veninne av meg var førskulelærar i ein barnehage i Bærum mellom 2000 og 2009. Ho opplevde at enkelte foreldre aldri henta eller leverte i barnehagen sjølv. Det var kun au pairen som gjorde det. Og ein av familiane, der faren er kjendis-riking, sendte au pairen på foreldresamtale. Dei hadde dessutan to au pairar. Så det finns folk som overlater det meste av ansvaret for ungane til au pairen, men det er nok ikkje så mange av dei.

Gammel 19-10-13, 01:45   #109
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har møtt advokatar på østkanten. :datapunkt:

(Vi hadde for øvrig au pair, men ikkje hund, så ho brukte fritida si på å ta bussen halvvegs til Enebakk for å låne foreldrelause hundar hos Foreningen for omplassering av dyr).

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-13, 01:45   #110
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Vi har jo hatt mange diskusjoner om emnet her inne, og jeg mener definitivt at fordommene og hva som er akseptabelt å si om andre bydeler går vel så mye denne veien som østover.

Enig. Min oppfatning er at det er ansett som mer stuerent å komme med sleivspark vestover. Jeg har sittet på hendene mine mang en gang.

Gammel 19-10-13, 01:46   #111
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Ei veninne av meg var førskulelærar i ein barnehage i Bærum mellom 2000 og 2009. Ho opplevde at enkelte foreldre aldri henta eller leverte i barnehagen sjølv. Det var kun au pairen som gjorde det. Og ein av familiane, der faren er kjendis-riking, sendte au pairen på foreldresamtale. Dei hadde dessutan to au pairar. Så det finns folk som overlater det meste av ansvaret for ungane til au pairen, men det er nok ikkje så mange av dei.

Førskulelæraren veit jo ikkje kva som foregår heime likevel. Viss ein av foreldrene er sjuke og ikkje klarer å hente og levere i barnehage sjølv, kan det like fullt vere at barnet blir møtt av ein heimeverande forelder i det barnet og au pairen kjem inn døra heime.

The glass is refillable.
Gammel 19-10-13, 02:08   #112
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Er det fy det? Vår Au Pair går frivillig tur med vår hund; hun liker det (elsker bikkja, har ham inne på rommet sitt når hun ikke jobber på formiddagen etc) og det kunne da ikke falle meg inn at hun skulle nektes fordi det kunne oppfattes stigmatiserende?

Hun har det IKKE som oppgave, men gjør det frivillig.

Og ang HI: Her er drøssevis av Au Pairer, aldri sett noen på foreldremøter og jeg har vært på en del etter hvert. Høres ut som en oppkonstruert problemstilling. (Jeg kunne kanskje hatt med meg vår som ledd i "sånn gjør vi det i Norge greie, men hun får slippe det, altså.)

Nope, det er ikke fy. Jeg satte litt på spissen, hele au pair-diskusjonen er jo blitt så himla polarisert at man ikke kan be au pairen gjøre en eneste ting uten å bli sett på som en ond, utnyttende hvit jålebøtte uten følelser. En venninne av meg ble snakket til av en fremmed fordi de hadde med au pairen på hytta på fjellet. Noe au pairen hadde vært med på helt frivillig fordi hun så på det som uendelig eksotisk å faktisk gå på ski. Selvsagt kan au pairene gå tur med hunden og barna og familien uten at det skal bli sett på som utnytting.

Jeg er for øvrig helt fullstendig enig i at problemstillingen med au pair på foreldremøte er oppkonstruert.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-13, 02:09   #113
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Enig. Min oppfatning er at det er ansett som mer stuerent å komme med sleivspark vestover. Jeg har sittet på hendene mine mang en gang.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 19-10-13, 09:58   #114
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

I denne tråden har vel vest beboerne selv presentert flåseri og fordommer. Ikke et ord om fakta i artikkelen, som kort fortalt er at det nå er 3000 au pairer i Norge. At det kun er Norge og fire andre europeiske land som fortsatt har ordningen. At 2500 av de 3000 er her for arbeidsinntekt, ikke kulturutveksling. At au pair ordningen er skalkeskjul for svart arbeid og billig arbeidskraft i hjemmet og bør avskaffes. Den ferske juristen kommer med bok om emnet til våren.

Gammel 19-10-13, 10:04   #115
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har diskutert au pair-ordningen heftig i mange tråder tidligere.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-13, 10:22   #116
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

I denne tråden har vel vest beboerne selv presentert flåseri og fordommer. Ikke et ord om fakta i artikkelen, som kort fortalt er at det nå er 3000 au pairer i Norge. At det kun er Norge og fire andre europeiske land som fortsatt har ordningen. At 2500 av de 3000 er her for arbeidsinntekt, ikke kulturutveksling. At au pair ordningen er skalkeskjul for svart arbeid og billig arbeidskraft i hjemmet og bør avskaffes. Den ferske juristen kommer med bok om emnet til våren.

Det der er på ingen måte fakta, akkurat. Det er eit standpunkt.

Vi hadde au pair tre månadar i vår, for å komme gjennom ein periode kor vi på grunn av helsemessige utfordringar ikkje fekk kvardagen til å gå opp. Dagen etter denne brennpunktdokumentaren hadde vi tre europeiske nittenåringar her på fridagen sin. Dei lånte kjøkkenet og laga mat til seg, tok med seg på piknikk saman med ein gjeng svenske gutar og kom tilbake langt på natt og overnatta her, for å sleppe å gå frå kvar sin t-bane aleine på kvelden. Dagen etter tok dei med seg lønninga si frå første månaden og drog ned til byen og brukte opp lønna på tatovering, som skulle vere eit minne frå oppholdet i Norge. Dei hadde sett Brennpunkt-dokumentaren på norskkurset, og ifølgje ho som budde hos oss, var det ingen som kjende seg igjen i den framstilling.

Dette er anekdotiske einskildtilfeller. Og dette er eit ytterpunkt. Det andre ytterpunkter er dei som nærmast jobber som slavar 22 timar i døgnet og må sitte på do og spise middag på juleaften. Men det er og einskildtilfelle.

Det blir veldig rart å seie at vi må avskaffe ordninger som einskildpersonar utnytter. Då kan vi avskaffe NAV, fordi eg har høyrd om snyltarar, vi kan avskaffe ekteskap og parforhold, fordi eg har høyrd om folk som blir mishandla og misbrukt og vi kan avskaffe bussen fordi eg har høyrd om folk som sniker. - Eller vi kan jobbe med haldningar og rutinar slik at dei som ikkje bruker ordninger slik dei er tenkt, mister retten til å bruke ordninga.

The glass is refillable.
Gammel 19-10-13, 11:21   #117
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Standard

Nokon, jeg har ikke lest denne rapporten som er omtalt i Dagbladet den dagen. Det står at grundige intervjuer viser at 2500 av 3000 au pairer er her for å tjene penger, ikke for språk og kultur. Jeg dømmer ikke personer som benytter seg av tjenesten slik avtaleverket sier.

Gammel 19-10-13, 13:10   #118
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg er for øvrig helt fullstendig enig i at problemstillingen med au pair på foreldremøte er oppkonstruert.

Oppkonstruert som at det absolutt ikke finnes eller som i at det ikke er et stort problem?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-13, 13:24   #119
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Oppkonstruert som at det absolutt ikke finnes eller som i at det ikke er et stort problem?

Jeg heller mot det første. Og det er i hvert fall helt sikkert overhodet ikke noe stort problem - da ville jeg ha hørt om det fra helt andre kilder enn dagbladet.

Gammel 19-10-13, 13:25   #120
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppkonstruert som i at det nesten ikke finnes, i hvert fall. Hvorfor skal man det? Man får jo referat, og det er ikke oppmøteplikt - hvorfor skal man sende noen som ikke kan snakke på vegne av en selv da?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:54.