Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Merker jeg blir litt forbannet...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-07, 22:51   #21
morgana
På vent....

morgana sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På bygda!
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Sv: Merker jeg blir litt forbannet...

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

50 meter nedi veien.. det blir vel litt lenger skal man trave ut fra hotellet først feks.
Dessuten så er det litt anderledes når man er på et fremmed sted syntes jeg.
Ikke minst når det er et typisk turiststed.
De sjekket visstnok hvordan det stod til hver halvtime. Dvs barna kunne være våkne alene en inntil en halvtime før de kom. Bare det syntes jeg er drøyt.

Ang takstein i hodet, så vil jeg si det er som å få takstein i hodet når man går på et sted man vet taksteinen er løs... eller noe.
Kanskje jeg som Oslo-borger er litt "overbeskyttende", men barn er uerstattelige noe man støtt og stadig blir påminnet om.

Har gjort meg de samme tankene. Har forferdelig vondt av foreldrene.

morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 23:38   #22
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Det er da litt annerledes å sitte i sin egen hage eller veranda, enn å gå fra barna på et rom i et fremmed land. Det syns hverfall jeg.

Enig med deg.

Gammel 08-05-07, 23:43   #23
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde ikke gjort det selv, men jeg klandrer ikke foreldrene til den bortførte jenta. Kidnapping kan skje i nabolaget hjemme, og i Portugal og hvor som helst. Fra hjemplassen min var det en meget stygg sak i 87, så jeg er oppvokst med å bli nærmest overvåket av mine foreldre.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 23:45   #24
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har da allerede en tråd om dette?
http://foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=15598

Når det er sagt så er det da ganske vanlig å la barn sove på hotellrom med f.eks. babycall? Det som IKKE er vanlig er at det kommer pedojævler og stjeler barn gjennom vinduer.

(Bor i utlandet i første etasje med barn som har sovet på altanen)

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 23:47   #25
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Bare husk at for mange er faktisk Portugal "hjemme". Jeg ville ikke gått 40-50 meter vekk fra et ellers tomt hus med mine sovende barn her hjemme heller. Gærninger finnes overalt.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 23:50   #26
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man føler seg tryggere der hjemmet sitt er, hvor enn det nå er. Man kjenner ansiktene på folk som er rundt seg, man legger merke til om det er noen som "sniker" rundt. Det har man ikke mulighet til på et feriekompleks der alle er fremmede. Ergo syns jeg ikke at man kan si at hjemme og borte er det samme.

Gammel 08-05-07, 23:57   #27
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

50 meter nedi veien.. det blir vel litt lenger skal man trave ut fra hotellet først feks.
Dessuten så er det litt anderledes når man er på et fremmed sted syntes jeg.
Ikke minst når det er et typisk turiststed.
De sjekket visstnok hvordan det stod til hver halvtime. Dvs barna kunne være våkne alene en inntil en halvtime før de kom. Bare det syntes jeg er drøyt.

Ang takstein i hodet, så vil jeg si det er som å få takstein i hodet når man går på et sted man vet taksteinen er løs... eller noe.
Kanskje jeg som Oslo-borger er litt "overbeskyttende", men barn er uerstattelige noe man støtt og stadig blir påminnet om.

Jeg tror restauranten lå i tilknytning til leilighetshotellet, det var ikke sånn at de stakk langt av gårde. Jeg synes de virker fornuftige, de vurderte det vel slik at siden de satt på området og sjekket jevnlig (de har kanskje unger som ikke har for vane å våkne i løpet av natta) så var det greit. Kidnapping er noe som skjer såpass sjelden, både her hjemme og i Portugal, at det er egentlig ikke en spesifikk risiko jeg tenker på når det gjelder å gå vekk fra soverommet eller vogna de sover i ute. Mulig jeg ikke er spesielt hønemor, jeg legger ikke så mye energi i å tenke ut alle mulige promillesjanser på at det skal skje noe. Når det er sagt, så måtte forholdene ligge slik til rette at jeg hadde følt meg komfortabel med å sitte annet sted enn verandaen på rommet, f.eks babycall eller at man kunne høre ungene lett.
Jeg synes at det egentlig er et teit fokus å sette i denne saken, jeg synes forferdelig synd på foreldrene, og jeg tror de i utgangspunktet er oppegående og fornuftige foreldre som rett og slett ikke tenkte på mulighet for kidnapping. Og det synes jeg rett og slett ikke er noe rart, og heller ikke uansvarlig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 23:59   #28
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Bare husk at for mange er faktisk Portugal "hjemme". Jeg ville ikke gått 40-50 meter vekk fra et ellers tomt hus med mine sovende barn her hjemme heller. Gærninger finnes overalt.

Men jeg syntes ikke et kjent miljø er det samme som et ukjent altså.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-07, 23:59   #29
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

. Fra hjemplassen min var det en meget stygg sak i 87,

Da jeg møtte deg, og du sa hvor du var fra, var den saken du referer til det første jeg tenkte på. Jeg var 17 år da det skjedde, og det gikk forferdelig innpå meg. Jeg husker enda bilder og sitater fra avisen ...

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 00:01   #30
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stakkars, stakkars foreldre. Og stakkars, lille jente. Jeg har helt vondt i magen av dette.

Gammel 09-05-07, 00:04   #31
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg synes at det egentlig er et teit fokus å sette i denne saken, jeg synes forferdelig synd på foreldrene, og jeg tror de i utgangspunktet er oppegående og fornuftige foreldre som rett og slett ikke tenkte på mulighet for kidnapping. Og det synes jeg rett og slett ikke er noe rart, og heller ikke uansvarlig.

Teit fokus fordi noen/jeg er uenig med deg??

Jeg sier jeg syntes synd på de osv. Men jeg syntes også de var uforsiktige. Det må vel gå ann å diskutere det? Jeg lurer oppriktig på om det er normalt å gjøre ting som dette.

Jeg tenker på kidnapping og ulykker daglig vil jeg tørre påstå.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 00:10   #32
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sier jeg syntes synd på de osv. Men jeg syntes også de var uforsiktige. Det må vel gå ann å diskutere det? Jeg lurer oppriktig på om det er normalt å gjøre ting som dette.

Jeg tenker på kidnapping og ulykker daglig vil jeg tørre påstå.

Ja, er man uenig med meg så er det ikke vits å diskutere.
Jeg synes bare at i denne saken er mitt fokus på hvor forferdelig dette er for jenta som er bortført og eventuelt på dette tidspunkt misbrukes eller er drept, ikke på hva foreldrene burde eller ikke burde ha gjort fordi jeg synes ikke det de gjorde var uansvarlig i det hele tatt. Hadde det vært et land som var kjent for stor kidnappingsfare eller lignende hadde jeg vært enig, men generelt er dette noe som skjer så sjeldent her hjemme og i land som Portugal, at jeg synes ikke det er en sak man tar med i en vurdering. Ja, det finnes gærninger overalt, men hvor mye skal man gardere seg. Hvis jeg skulle tenkt sånn kan aldri ungene mine gå ut alene, fordi de faktisk kan bli kidnappet når som helst.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 00:13   #33
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Men jeg syntes ikke et kjent miljø er det samme som et ukjent altså.

Neida, det mener ikke jeg heller.
Men fæle ting skjer, også i ens eget nabolag. Av den grunn ville jeg ikke forlatt ungene alene i huset uansett, ikke en gang for bare en kort stund, og det hadde selvsagt vært fullstendig uaktuelt på et fremmed sted. Men det er meg :hønemor: - jeg kan forstå at mange gjør og har gjort det uten at de føler de tar store sjanser av den grunn. Denne saken vil vel sannsynligvis endre litt på denne praksisen, vil jeg tro.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 00:27   #34
mammami
Så stor, den lille lykken

mammami sin avatar

Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Joda, i retrospektroskopet er det helt tydelig at dette var dumt. Men er det noen her som med hånden på hjertet kan si at de ALDRI, gjennom HELE sin foreldrekarriere har gjort noe dumt eller tankeløst?

Poenget er vel at som regel går det helt fint - men akkurat denne gangen gikk det usannsynlig galt. Og uansett hvor mye vi hever pekefingrene våre mot disse foreldrene vil vi aldri være i nærheten av å forstå hvor uutholdelig det er for dem å leve med tanken på at dette kunne de unngått.

Gammel 09-05-07, 00:34   #35
mammami

mammami sin avatar

mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Neida, det mener ikke jeg heller.
Men fæle ting skjer, også i ens eget nabolag. Av den grunn ville jeg ikke forlatt ungene alene i huset uansett, ikke en gang for bare en kort stund, og det hadde selvsagt vært fullstendig uaktuelt på et fremmed sted.

Men uansett hvor mye vi passer på og er klar over at farlige ting kan skje, så ender vi opp med at vi ikke har øynene på dem hele tiden likevel.

Når ungene mine er i hagen, og 2-åringen forsvinner rundt hjørnet, løper jeg etter henne og får henne med tilbake. Men da lar jeg 4-åringen være alene i sandkassen de minuttene det tar å hente henne. Jeg ser ham ikke, og i teorien kan hva som helst skje.

6-åringen min går mellom vårt hus og venninnens hus uten følge, det er ca 100 m å gå, men jeg ser henne ikke når hun går. Ting kan skje - men denne lille selvstendigheten har jeg gitt henne. Med tiden blir det mer, og hvert skritt er smertefullt for meg - fordi jeg vet at jo mer firhet hun får, jo mer forsvinner min mulighet til å beskytte henne hele tiden....

Gammel 09-05-07, 00:55   #36
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg er IKKE hønemor, men jeg har respekt for kidnapping. Utenlands er ungene aldri ute av syne, aldri.

Signerer.

Hadde ikke falt meg inn å gå fra ungene i et hotell rom.
Her går jeg ikke inn til naboen en gang etter ungene er lagt når jeg er alene hjemme med dem og det er ikke 10 meter mellom husveggene engang.
Folk kan klare å komme seg inn umerket hvis de vil.

Min tante og onkel ble robbet i deres eget hjem mens de satt i tv stuen å så på tv.
De merket ingenting.
De kan hvis de vil.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 01:19   #37
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Hvor: Oslo
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hele saken er tragisk, jeg gråter med foreldrene, håper og ber over at jenta ikke lider.
Jeg synes foreldre som lar barn være alene igjen på hotellrom, lugaren på båten, hjemme alene etc. er uansvarlige!

Ikke bare pga. kidnapping, men også av frykt for brann eller andre ulykker som kan oppstå. Var en sak for noen år siden i Danmark om noen som "bare hadde vært på puben over gaten" og latt barna sove på hotellrommet. Hotellet sto plutselig i brann og de som omkom var barna som sov alene på hotellrommet.
Har man med barn på ferie så ta for guds skyld med en vogn og la de heller sove i den på restauranten.

Gammel 09-05-07, 01:19   #38
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er veldig normalt, og noe lignende gjøres hele tiden.

Denne saken er en verdensnyhet, ergo må den være relativt sjelden. Så faren er neppe spesielt stor for at et barn som sover på et låst hotellrom med foreldrene like ved blir bortført. Da ville ikke denne saken fått så stor oppmerksomhet.

Disse har bare vært fryktelig, fryktelig uheldige. Selvfølgelig kunne de passet bedre på. Når noe galt skjer er det bestandig noe man kunne gjort for å passe bedre på. Det er ikke foreldrene som skal klandres her, det er sykingen som har stukket av med jenta.

Gammel 09-05-07, 01:37   #39
mammami

mammami sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det er ikke foreldrene som skal klandres her, det er sykingen som har stukket av med jenta.

Kunne ikke vært mer enig.

Gammel 09-05-07, 10:39   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nynne, her.

Ikke bare pga. kidnapping, men også av frykt for brann eller andre ulykker som kan oppstå. Var en sak for noen år siden i Danmark om noen som "bare hadde vært på puben over gaten" og latt barna sove på hotellrommet. Hotellet sto plutselig i brann og de som omkom var barna som sov alene på hotellrommet.
Har man med barn på ferie så ta for guds skyld med en vogn og la de heller sove i den på restauranten.

Huff det er helt tragisk, og jeg er så enig. Når vi reiser til Italia i sommer, så kommer jeg til å ta med vogna (som vi jo ellers aldri bruker lenger) slik at hun kan sovne i den når hun segner om på kvelden. Nå skal vi bo i en liten landsby der alle kjenner alle, så noe slikt hadde nok ikke skjedd der, men allikevel. Jeg er VELDIG hønemor, desverre, men heller det enn å bevisst utsette oss for mulige tragedier.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.