|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ransbølgen i Oslo
Det skjønte jeg selvsagt. Jeg syns tabloidiseringen av ransbølgen er enormt mye større enn motartiklene som har kommet. De jeg har lest har vært sobre, og det er ingen som påstår at man ikke skal gjøre noe, eller at det ikke er et problem. Selvsagt er ran et problem! Og når det i tillegg er snakk om barn som raner er det et dobbelt problem!
Sist redigert av Tallulah : 25-11-13 kl 14:56. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fokuseres det i mediene på at ran ikke er et problem? Da lurer jeg på hvilke aviser du leser.
|
|
|
#43 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ransbølgen i OsloJeg tenker at hovedproblemene i slike tabloidkampanjer også er at man får et sånt folkekrav om at det må jo GJØRES NOE, og det GJØRES INGENTING, og evt. det som gjøres VIRKER IKKE! Det er jo svært uheldig, hvis det stemmer det byrådslederen sier om at antall barneran har gått kraftig ned de siste 5 årene, og at det etter hans mening ikke er noen tvil om at tiltakene HAR effekt.
|
|
|
#44 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ransbølgen i OsloDet hadde på alle mulige måter vært strålende med politikere og politiledelse som ledet, la strategier, gjorde prioriteringer og vedtok lover basert på reelle tall, rasjonalitet, statistikk, kunnskap om hva som virker og råd fra fagfolk, i stedet for på hva som var den siste mediehypen, men det er kanskje mye å håper på.
|
|
|
#45 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Ransbølgen i OsloDet hadde også vært flott og fint med journalister som synes det var gøy med fakta og sånn, men det ser jo også ut til å være utopi.
|
|
|
#46 |
|
Shake it out!
|
Jeg leser NRK, Aftenposten, Aftenbladet, Dagbladet og Vg. Og jeg sier IKKE at ikke politi eller myndigheter tar ranene alvorlig. Gud bedre. Jeg snakker om bedreviterne og bloggerne. På begge sider av fargeskalaen. Det MEDIA formidler.
|
|
|
#47 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#48 |
|
Shake it out!
|
Sv: Ransbølgen i Oslo..men jeg ser jo at det jeg skrev kunne tolkes som at jeg mente at det ikke gjøres noe, når jeg egentlig bare kommenterte medieframstillingen av det som skjer. My mistake. Det var overhode ikke ment som en kommentar til set arbeidet som gjøres mht ranerne eller forebygging av ran.
|
|
|
#49 |
|
Glamorøs
|
Så du syns ikke statistikken er nøytrale fakta? Du mener det er en eller annet politisk farge som står bak innleggene om at vi faktisk ikke snakker om en bølge?
Sist redigert av Tallulah : 25-11-13 kl 16:19. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Shake it out!
|
Ke? Nå ramlet jeg av lasset her? Har jeg sådd tvil om antall ran som er begått eller på andre måter gitt uttrykk av at jeg mener at man snakker om en bølge? Du leser meg vrangt nå. Jeg sier ikke at de som snakker om en bølge har rett og de som sier det ikke er en tar feil. Jeg sier at det ikke er det man burde skrive kronikker om. Det ene er å hause opp et problem, all den tid statistikken som du sier viser at det ikke er en bølge. Men jeg irriterer meg også over "det er ikke en bølge"-kronikken, fordi - bølge eller ei - problemet er stort nok til at man må gjøre noe med det (og nei. Jeg verken påstår, mener eller tror at man sitter passivt og ser på uten å gjøre noe).
|
|
|
#51 |
|
Glamorøs
|
Sv: Ransbølgen i OsloDu sier at du etterlyser fakta, men du mener at innleggene som inneholder statistikk er tabloide og representerer en eller annen politisk front. Jeg forstår deg rett og slett ikke. Mener du at de som sier at det ikke er en bølge tilhører venstresida?
|
|
|
#52 |
|
Introvert optimist
|
Nei, jeg tuller virkelig ikke. Ikke føler jeg at jeg er bonde i byen heller. Jeg har bodd i Zürich og der ville jeg virkelig ha gått hvor som helst og følt meg trygg, men Oslo føler jeg meg ikke komfortabel i. Virkelig ikke. Det har jeg aldri gjort i grunnen.
|
|
|
#53 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ransbølgen i OsloDet er noe med at i Oslo så om førsteinntrykket fester seg, og det gjør det jo, så kan man ha skikkelig uflaks. Lenge var det første man møtte da man kom ut inngangen på Oslo S en vegg av rusede og dels aggressive folk som kjøpte, solgt og brukte narkotika rett utenfor døra. De raner vel ikke noen (der og da, i hvert fall), men bidra til trygghetsfølelse gjorde de definitivt ikke.
|
|
|
#54 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ransbølgen i OsloNoe av det jeg synes er urovekkende med tallene er at mange av ranerne raner på nytt og at det er snakk om en stor andel barn som utfører ran. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#57 |
|
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Ransbølgen i OsloJeg forstår heller ikke hva du mener nå, Milfrid. Men jeg forstår deg slik at du synes det er like uinteressant med feilaktig informasjon om at det nå er voldsomt mange flere ran enn før, som du synes det er med faktabasert informasjon om at dette ikke stemmer. Og det er jeg helt uenig med deg i. Når feilinformasjon blir til en slags sannhet i media (og som i dette tilfellet i tillegg påvirker folks liv slik at de blir redde) synes jeg det er helt på sin plass at noen sier ifra om at det ikke er verre enn før. Jeg har ikke lest om noen som har bagatellisert de ranene som faktisk skjer, tvert imot har dette vært i fokus i begge leire og jeg skjønner derfor ikke helt hva du etterlyser. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Shake it out!
|
Nei, jeg synes der er mer interessant by far med fakta enn feilinformasjon. Definitivt. Men jeg irriterer meg over vinklingen. Tydeligvis. Jeg irriterer meg også over at feilinformasjon gjør at ting hauses opp og man får kommentarfeltene fulle av brunt grums som er til å grine av. Jeg mener ikke at det skal stå uten korreksjon.
|
|
|
#59 |
|
Medlem siden: Jan 2012
Det skjønner jeg hvis du leser det som at faktisk begåtte ran er et "bølgeskvulp" (= ubetydelig), men dette peker jo tilbake på påstander om en bølge, en voldsom topp i antall hendelser. Når man da finner ut at det ikke finnes en slik topp, viser jo "bølgeskvulpet" til at antall hendelser er færre enn det har blitt fremstilt. Det sier ingenting om alle ranene som vanligvis blir begått, uansett hvor mange dette er. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Ransbølgen i OsloMen Mildrid, du gikk jo glipp av hovedpoenget, nemlig at mediene er i stand å skape et inntrykk av at det er flere og mere alvorlige ran i Oslo og at vi har en ransbølge. NY ble kun referert til fordi man der for første gang fikk dokumentert at mediebildet kan være et ganske annet enn hva fakta tilsier.
|
|
![]() |
|
|