|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
godt brukt
|
Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillin
Takk!! Føler det likedann. Har alltid takket nei til "jente-seminarer" og slikt. Jeg jobber også som menneske. I en av avisene her jeg bor er det en fin føljetong hver uke. "Jenter som kan". Intervju med duglige damer. Fantastisk. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinJeg tenker at det kan være lurt med jentenettverk. Særlig i forhold til at jenter ofte er veldig flinke men mangler selvtillit. Og det er faktisk en god del nettverk, både formelle og uformelle blant menn også. Mannen min jobber i en typisk mannsdominert privat bransje, og han er med i flere mer eller mindre formelle nettverk - og der er de menn, alle sammen. Når jeg spør så sier han at det ikke er bevisst at det ikke er noen damer med, men at det har dannet seg nettverk av folk(menn!) som har jobbet sammen med ulike prosjekter i årevis. De har mye makt og er bevisst på at de har mye matk, og hele poenget med nettverket er at de hjelper hverandre. Slike nettverk tror jeg mange flere jenter også hadde hatt godt å å være en del av - og da kan det være en fin ting å prøve å danne dem helt bevisst istedet for å vente på at de skal oppstå eller at man blir inkludert i dem.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#43 |
|
This is normal!
|
Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillin
Jenter? Kvinner eller damer, men ikke jenter! Jeg er så lei av å se jenter brukt når man mener voksne kvinner. Det får oss til å virke "mindre" enn vi er.
|
|
|
|
#44 |
|
godt brukt
|
Enig med deg apan. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Off the map.
|
Det er egentlig ikke noen bevisst tanke bak for meg å bruke de ordene. Ordet som er brukt i invitasjonen er Woman. Jeg tenker fortsatt på meg selv som en jente, framfor dame eller kvinne. Det er ikke helt meg. Da må man jo være voksen. På samme måte som mannen reiser på guttetur.
|
|
|
#46 |
|
maler
|
Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinMin søster har privat lederjobb. Men det er vel forskjell på store og små bedrifter også sånn sett, hennes er ikke så stor. Det innebærer likevel at hun er veldig mye mer på jobb enn hjemme, hun jobber sikkert aldri mindre enn 60 timer i uka og har alltid kontoret med i lomma. Hun opplever ikke noe glasstak, men stanger i forventninger til hva hun burde ville og hvordan hun burde innrette seg fra familie og venner.
|
|
|
#47 |
|
Epikur
|
Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinDette er interessant: http://www.dn.no/talent/article2742520.ece
|
|
|
#48 |
|
godt brukt
|
|
|
|
|
|
|
#49 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er vel akkurat det mange kvinner gjør. De velger å ikke være verdensmestre som toppledere, fordi det er så mye annet de må ofre for å få til det.
|
|
|
|
#50 |
|
Hertuginne
|
Men for den type yrker som Polyanna refererer til så handler det om mye mer enn å prioritere bort hjemmebakte boller på skoleforestillinger altså. Veldig, veldig mye mer. Og selv om det handler om prioriteringer så er det et tankekors av flere kvinner enn menn prioriterer bort en karriere av det slaget som Skogen Lund refererer til.
|
|
|
#51 |
|
can-jur
|
Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinDet står vel, i allefall i dagens Aftenposten, at dette ikke bare er en kvinne greie men at også yngre menn velger bort lederstillinger fordi de ønsker å ta mer del i familien A/S.
|
|
|
|
#52 |
|
kamerat
|
Det håper jeg også. Virkelig. Og uansett – det jeg likte i bloggposten jeg lenket til, er at om man ønsker å leve i de arbeidsnarkomanes land, tror jeg det er helt essensielt å gjøre en sånn vurdering som hun gjorde. Hva er realistisk? Hva er det tvingende nødvendig å ha tid til? Hva gjør meg glad? Hvordan kan jeg være «the best whole person I can be»? Det er ingen grenser for hvor mye både du selv og omgivelsene kan kreve av deg. Men det er bare du selv som kan vite hva som går og hva du trenger å ha plass til. Hvis du ikke stopper opp og gjør opp regskap, blir du helt gal (og kan miste mangt og mye du ikke har det minste lyst til å miste). Og samtidig tror jeg man kan komme utrolig langt med effektivitet, planlegging og smart tidsbruk.
|
|
|
#53 |
|
Hertuginne
|
Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinJeg likte den bloggposten veldig godt og en del av de tankene hun hadde gjort seg og virkemidlene hun hadde valgt kunne jeg kjenne meg godt igjen i. Jeg var ikke gamle damen i arbeidslivet før jeg bestemte meg for at helger var hellige, et prinsipp jeg har vært tro mot siden da, det samme med min arbeidsnarkomane mann.
|
|
|
#54 |
|
kamerat
|
Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinJa, JEG har bare gått for status og penger, altså! Ikke noe gøy her, nei!
|
|
|
#55 |
|
Hertuginne
|
Det var det jeg visste.
|
|
|
#56 |
|
I mål
|
|
|
|
|
|
|
#57 |
|
Leser
|
Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinMen dette med ledelse og toppledelse er jo to forskjellige ting.
|
|
|
#58 |
|
I mål
|
Jeg tenker i utgangspunkt toppleder når jeg diskuterer i denne tråden, men jeg mener også at veldig mange mellomlederstillinger vil kreve mer enn mange er villig til å ofre i kombinasjon med familieliv - det gjelder både menn og kvinner. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
I mål
|
Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinDet går jo forøvrig ikke bare på antall arbeidstimer. Det går også på krav om å hoppe hver gang noen sier hopp selv om det betyr avlyste planer for hele familien. Det går på reisemengder, på lange opphold hjemmefra, på lange reiser på kort varsel og på at det forventes at jobben går foran alt hele tiden. Og slik er det jo i flere bransjer uten at man er en leder også. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Det finnes ikke lenger noe «glasstak» som holder kvinner tilbake fra lederstillinLinker til Coice lab på NHH. Her er en artikkel som omhandler forskning som kobler familiebakgrunn til konkurranse-/risikovilje. |
|
|
|
![]() |
|
|