|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
maler
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding
Leger har ikke lov til å sykmelde for "ryggen", de må skrive en riktig diagnose. Lege og NAV skal vite hva som skjer, arbeidsplassen skal bare vite funksjonsnivå. Hvis man trenger en dekkhistorie og driver med endel fysisk aktivitet utenom jobb er det litt korttenkt å bruke ryggplager som forklaring overfor arbeidsgiver. Da må man nesten regne med at de før eller siden reagerer.
|
|
|
#182 |
|
lider av tastleksi
|
Ja, selvsagt, men hvis arbeidsgiver blir informert om funksjonsnivå og hva som er opplegget for å bli frisk igjen kan de ikke kreve diagnosen. Og igjen handler det jo om tillit. Det er vel ikke noe som er så opplest og vedtatt som at det kreves fysisk aktivitet for å fikse "ryggplager" heller, sånn sett.
|
|
|
#183 |
|
By the Sea
|
Ja.
|
|
|
#184 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#185 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Litt av poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er det det betyr, men at dette er din tolkning. Du trenger jo ikke være mer eller mindre takknemlig enn alle oss andre som har vært, er eller kan bli syke. Men det er jo slik at de som jobber gjør det mulig å ha et slikt system, og derfor er det viktig at de som kan jobbe, gjør det. Ikke for å "betale på deg", men fordi de fleste av oss ønsker å ha et slikt system nettopp fordi man ønsker at det skal gå an å være syk.
Jeg skjønner at du er drittlei av lite gjennomtenkte kommentarer, og å si at man skulle ønske man var litt oftere syk selv, til en som faktisk er syk, har jeg bare ingen ord for. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingDet er mest på nett, marla. I min bransje er det ingen som skulker eller jobber mindre enn man må, kollegaene mine er veldig interesserte i jobben sin og jobber heller mer enn de må. Det er ingen mistenksomhet der. Sjefen min er også helt inneforstått med situasjonen min, og alle venner og naboer vet godt hvordan helsen min fungerer. Det er mediene, politikerne og nettbrukere som provoserer meg. Og en slengbemerkning innimellom fra mennesker rundt meg, men det er sjeldent. |
|
|
|
|
|
#187 |
|
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingInternett er jo vilt. Jeg klarte å føle meg som en mislykket og ubrukelig hundeeier av å lese for mye på nett (jeg var en helt vanlig en). Det er noe helt eget med hva som skjer når mer eller mindre normale folk blir sluppet løs i en anonym verden som tilsynelatende foregår på en skjerm, altså. Jeg har fortsatt tro på at de fleste av disse folka tenker og ter seg annerledes når de forholder seg til folk i virkeligheten. |
|
|
|
|
|
#188 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kutte ned på sosiale aktiviteter og frivillig arbeid i kirka ja. Det er jo trist. Og man burde jo mestre begge deler. Men de fleste som er så dårlige at de søker om varig ufør har vel mer enn nok med å ta vare på seg selv og eget hjem, og kan vel mest bare drømme om utstrakt sosial aktivitet og frivillig arbeid. Men man burde kunne søkt om uføretrygd før man er så dårlig og utslitt at rest av livskvalitet er borte. Jeg tenker det er viktig å klare å bevare den også. Som jeg har det selv om dagen så er jeg så sliten etter en dag på jobb at det å være sosial funker overhodet ikke. Mitt sosiale liv er et innlegg eller to på facebook for tiden. Og det er faktisk greit nok! |
|
|
|
|
|
#189 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Jeg har respekt nok for folk til å anta at det de forteller meg ansikt til ansikt er tilfelle. Når jeg får beskjed om at ryggproblemer gjør det umulig å jobbe noe som helst, så er det det jeg forholder meg til. Jeg kan ikke da anta at ryggen er en egentlig sekkediagnose for noe annet. Særlig meningsløst blir det når jeg bruker tid på å sjekke ut behandlingsmuligheter via NAV, avlastningsmatter, bedriftshelsetjenesten, nye sko, egen stol, "raskere tilbake, fysioterapi osv for å tilrettelegge og holde folk i gang. Akkurat som jeg ikke har annet å bruke tiden på, eller andre å bry meg om.
|
|
|
#190 |
|
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg ønsker meg Billa som sjef |
|
|
|
|
|
#191 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingVi er ulike ja. Da jeg brakk beinet og var på oppfølgingssamtale var tiltaket for å komme fortere tilbake i jobb at "jeg skulle jobbe mer med å rose mine medarbeidere". Da har man skjønt det. Med gips og krykker, mistenkt for psykiske problemer kanskje. |
|
|
|
|
|
#192 |
|
Usedvanlig begavet
Bare å sende en åpen søknad
|
|
|
#193 |
|
Usedvanlig begavet
Hvordan skulle DIN ros av andre få DEG raskere på beina? Flott tiltak, for all del, men jeg ser ikke helt at det skal hjelpe på et benbrudd? Du er rimelig desperat hvis du brekker beinet fremfor å være ærlig på at det er noen mer psykiske utfordringer du sliter med på arbeidsplassen
|
|
|
#194 |
|
Pessimistisk Optimist.
Jeg tror jeg har en leder som trekker noen rare tolkninger innimellom...og som snakker til og ikke med sine medarbeidere. Jeg er heldigvis veldig heldig, jeg har sluppet unna psykiske problemer, jeg har mer enn nok fysiske. Og de forsøker jeg å late som ikke fins. Det funker ikke alltid. Og med en leder som gir meg følelsen av å være en juksemaker som prøver å lure meg vekk fra jobb så er det enda verre å være borte fra jobb, selv om jeg nok burde mange ganger. Når hun attpåtil går gjennom mine kollegaer for å følge med på facebook om jeg gjør noe spennende på fritiden...så syns jeg det er drøyt. Attpåtil får hun dekt alt fravær gjennom nav fordi jeg selv søkte om det. Dette fordi jeg ikke vil hun skal kjenne til alle diagnosene jeg har da jeg tenker hun vil bruke dette i mot meg. Hver gang jeg er forkjølet så er det fordi jeg har diabetes og dårlig immunforsvar mener hun, ikke fordi jeg jobber i barnehage, og med 40 barn fra ett til to år som skal ha minst en klem og en kos hver dag, med eller uten snørr. |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg fikk litt pes tidligere i tråden pga en kommentar om skam. Jeg har tenkt litt på dette i etterkant av svaret, og selv om jeg siterte rine, mener jeg å ta dette opp i så generelle vendinger jeg bare får til.
|
|
|
#196 |
|
Halloen!
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg ser den, Skremmern, men jeg tror tiden er inne for å faktisk være litt mer bastant. Å toe sine hender, (noe må gjøres, men hva?) IA og fokus på nærvær, ikke fravær, det funker jo rett og slett ikke. Da må man tørre å sette spørsmålstegn ved om alle sykdommer er like verdige, om man skal ha rett på full lønn gjennom hele sykmeldingsperioden, om det er riktig å innføre karendsdager osv. Jeg ser også at noen vil bli skadelidende og at alt ikke er svart-hvitt når det gjelder f.eks psyko-somatiske lidelser, men slik velferdssystemet er i dag, er det jo verken rettferdig eller bærekraftig. Noe må altså gjøres, og jeg har troen på at vi må gjøre litt mer enn å "snakke om det." |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Rockesøster
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg synes denne kronikken i dagens VG er relevant til diskusjonen, selv om han snakker om helt uføre, mens vi vel diskuterer sykemeldte i forskjellig grad og kanskje litt uføre, jeg husker ikke helt.
|
|
|
#198 |
|
Halloen!
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingMye sant i det han sier, Nextlife, men jeg reagerer på at han skriver "De faktiske forholdene er..." som om han sitter mer på fasiten enn andre. Jeg misunner ingen å være utenfor arbeidslivet, å ikke ha venner og et sosialt liv, og jeg er veldig klar over at livet ikke er rettferdig. Likevel er det vel ingen tvil om at uføretrygd kan framstå som en enkel løsning for mennesker som likevel ikke har de store utsiktene til en godt betalt jobb, eller som har en omgangskrets som også består av folk utenfor arbeidslivet og der man derfor ikke føler seg stigmatisert i så stor grad. Det er like skummelt å synes synd på alle uføre som å se ned på dem, mener jeg. |
|
|
|
|
|
#199 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingEn fin kronikk, men så har du de (som mine søskenebarn) som faktisk reellt ødelegger. De som sier høyt og tydelig at Nav er en gjeng masere som alltid vil sende dem på all slags mulige tiltak i stedet for å gi dem penger, kan ikke Nav bare holde kjeft og cashe ut? Det er kanskje en grunn til at man er blitt så kynisk at man tar høyde for snyltere når man sier at man setter pris på velferdsordningene.
|
|
|
#200 |
|
Halloen!
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingMiley: Jeg kjenner også en del slike. Og jeg tror at man i uførstatistikkene finner mange mennesker av typen artikkelforfatteren omtaler: Mennesker som er triste over å stå utenfor, som ville gjort alt for å kunne bidra om de kunne og som skammer seg hver gang de ser en avisforsiden om "trygdesnyltere" selv om de helt sikkert ikke burde gjøre det. Dessverre finnes det et annet ytterpunkt, og det er menneskene som er "født" inn i uføretrygd og der NAV framstår som den eneste logiske veien å gå etter ungdomsskolen. Jeg har ikke inntrykk av at skamfølelsen er spesielt stor blant mange av disse, dessverre. Men selvsagt, her kommer ofte livets urettferdighet inn i bildet. Hvis ingen har lært deg verdien av å få en utdanning, hvis du har lært at det fint går an å få mat på bordet og klær på kroppen uten å jobbe en eneste dag, er det ikke så rart om man ikke velger en annen retning på livet sitt, selv om man, i teorien, har muligheten til å gjøre det. |
|
|
|
![]() |
|
|