|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding
Eg trur det er mykje som kan utløyse slike kjensler. Nokre gonger er det begrunna i verkelegheita, andre gonger er det ikkje det. Ein kan vere ganske trygg på si eiga arbeidsevne, men stille spørsmål ved om eigne erfaringar, eigen smerteterskel, eigne kroppslige opplevingar er reelle. Og det trur eg særleg mange med litt diffuse diagnoser eller folk som er under langvarig utredning og ikkje får svar, kjenner på. Eller ein kan kjenne skuld- og skamkjensle på grunn av årsaken til sjukdommen.
|
|
|
|
#162 |
|
Librocubicularist
|
|
|
|
|
#163 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg lurte litt på om jeg skulle skrive noe om hvorfor jeg ikke helt forsto at du skammet deg, nokon, (i tilfelle du trodde mitt forrige innlegg var myntet på deg-det var det ikke) men jeg turte ikke siden jeg er usikker på hva du har skrevet hvor og hva som var greit å skrive og ikke. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Librocubicularist
|
Eg kan svare deg på det litt seinare, men eg ønsker ikkje å ta det her i denne tråden.
The glass is refillable. Sist redigert av nokon : 03-04-14 kl 19:56. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingAngående skam, er jo ikke dette en følelse som oppstår i den enkelte ut fra ingenting. Følelsen er et samspill mellom ulike faktorer, deriblant hvordan samfunnet ser på sykdom. Mennesker lever jo ikke i et vakum der eget følelsesliv lever separat fra omverdenens tilbakemeldinger. Dermed blir det også helt meningsløst å si at skamfølelse ifm sykdom kun er eget ansvar. Vi har vel et felles ansvar i samfunnet for å bygge det samfunnet vi ønsker oss? Og da kan man spørre seg om man ønsker et samfunn bygget på mistenksomhet eller et samfunn bygget på tillit. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg har stusset litt over film av CanCan-dansende sykmeldt ansatt. På FB. Det var ryggen, og helt umulig å jobbe. Ingen tilrettelegging funket i henhold til lege og ansatt. Hverken stå, gå, sitte eller bevege seg innenfor arbeidsplassens vegger overhodet. Nærmest invalidisert. Vi kom aldri til Diamøte 2, og jeg ble gjort oppmerksom på aktiviteten av (oppgitte kollegaer). I Diamøte med NAV ville jeg typisk luftet forslag om vi kunne tilrettelegge f.eks med ringdans i resepturen eller litt Halling i selvvalget, siden DET så ut til å gjøre ryggen godt
|
|
|
#167 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg og har gamle bilder hvor jeg er på fjelltur. Ute og ror. På fisketur. Hopper på trampoline osv. Og det kan faktisk være artig å dele slike bilder og. Men spørs om jeg må legge ut før/nå bilder slik at jeg får synliggjort at det er en forskjell på før og nå. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg pleier å si at "gudskjelov" er det hjertet det er noe galt med, med ståk og ståhei og oppstuss med blålys og sirener og operasjon liksom. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
heimføing
|
Klart det kan, tenker jeg. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
maler
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingm^2, det ER jo forskjell på det, det er gjort haugevis med forskning på denslags.
|
|
|
#171 |
|
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg tenkte ikke på sykdommene som sådan altså, men hvordan det blir mottatt. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
maler
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJa, det er forsket mye på det. Det er høystatus- og lavstatussykdommer. Gjenspeiler seg også i hva leger velger og hvem som tjener best og hvor det er lettest å få forskningsmidler. Selv om det har snudd noe. Det er ikke mange år siden man måtte ha en skikkelig mannesykdom for å i det hele tatt ha rett på sykepenger. For å sette det litt på spissen, men ikke så mye.
|
|
|
#173 |
|
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingMen det merker man også utenfor legestanden da, for å si det sånn. Hvordan "folk flest" møter en, arbeidsgivere og sånt også. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg skjønner godt at mange som er mye sykmeldt på grunn av ulike psykiske eller diffuse fysiske plager føler skam, og at noen synes det er ubehagelig når man snakker om de som er sykmeldt men ikke skulle vært det. Dette er jo plager som mange kan tro at de kan kjenne seg igjen i. Jeg husker bare da jeg hadde skikkelig problemer med ryggen, og at noen ikke forstod at det finnes grader av plager, at mine plager var slik at jeg ikke klarte å fungere, mens deres var slik alle (inkludert meg) har fra tid til annen. På samme måte tenker vel noen at de også er litt deppa iblant, de også kan være slitne og sånn. Det er jo veldig uklokt å tenke slik uten å klare å sette seg inn i at andre kan ha det annerledes, så det beste hadde jo vært om man hadde klart å drite i de folka, slik rine skriver. Men vi er jo skrudd sammen slik at sosiale tilbakemeldinger betyr noe for egen selvfølelse. Det å være i arbeid er jo også en höydare sosialt sett, det har en sosial verdi. Klart det å være uten arbeid i seg selv også kan påvirke selvfølelsen. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg tror det er utsagn av denne typen som får langtidssykemeldte til å føle skam:
Litt sånn du er er liksom-syk-antagelser fra de rundt/familie/debattanter på samme nettfora.
|
|
|
#176 |
|
lider av tastleksi
|
Men var det ryggen som var problemet, eller "ryggen"?
|
|
|
#177 |
|
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingGyda.. Man er ikke pliktig til å oppgi diagnose, men det som sies i dialogmøter skal være sant og man er pliktig som arbeidstaker til fokusere sterkt på restarbeidsevne. Om denne er helt fraværende fordi ryggen ikke tåler å sortere varer eller å betjene kunder er det ikke veldig rart om man reagerer på at samme arbeidstaker deltar på dansekurs. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
|
|
|
|
|
|
#179 |
|
Jeg snakker ikke på vegne alle alle kronikere. Men jeg snakker ut fra at jeg har deltatt på utrolig mange tiltak for kronikere ifa kurs, helsereiser, innleggelser, treninger etc. Og der er ofte et gjennomgangstema at mange snakker om skam og skyld. Jeg har også deltatt på kurs for å jobbe med den type følelser, og jeg mener IKKE at det ikke er eget ansvar å jobbe med det. Jeg er bare sååå utrolig lei av folk som tror de ikke deltar selv i dette samspillet med fra samfunnet mener og forventer. Og jeg mener da at det blir helt feil å komme med utsgn som "jammen det er jo et faktum det går av penger VI har skap". Ergo "du skaper ingenting, vær meg takknemmelig som betaler for deg". Det er dette jeg vil til livs. Jeg mener på ett plan at man skal diskutere misbruk, jeg bare merker meg hvor mye mer interesserte folk er i DET temaet, kontra å fokusere på tilrettelegging, tillit, oppmuntring osv. Og det er her utsagnene som "jeg hadde en nabo en gang med vondt i ryggen som pussa opp" kommer inn i bildet. De historiene er jeg veldig lei av. Det virker nesten som de utsagnene bunner i misunnelse på sykdom. Jeg har selv fått høre " Jeg kunne ønske jeg var litt oftere syk selv, jeg", som om det er noe å trakte etter. Merkelig.... |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingEg er framleis under utredning, men nærmer meg ei kronisk diagnose. Og eg kjenner på mange av desse kjenslene du beskriv, Cumulus, men eg klarer ikkje å identifisere meg med "oss kronikere" slik du bruker det gruppebeteiknelse. Eg vil snarare styre unna den typen språkbruk, fordi eg tenker at viss eg skal sjå på meg sjølv om ein kronikar, knytter eg meir av identiteten min til sjukdom enn eg ønsker. Og det er lite gunstig. Eg trur og denne retorikken er med på å skape større stigma, heller enn mindre.
|
|
![]() |
|
|