|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding
Bilder man legger ut på nettet, særlig om det er FB (sjekk hvem som har retten til bildene du legger der) er pr. def. offentlige. Mange vet ikke eller forstår ikke det. Arbeidsgiver kan vel ikke anklages om hen bruker slikt, det kan neppe kalles "skaffe seg innsyn i" med tanke på hvor enkelt det er å se for hvem som helst. |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingPelle: jeg er litt nysgjerrig på hva du jober med, siden du forteller at du jobber med å avsløre at folk lyver. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Librocubicularist
|
Problemet er jo at vi har eit system som er basert på tillit. Det er ein del folk som er tilliten verdig. Og så er det ein del folk som ikkje er det. Og dei øydelegg tilliten til dei som faktisk fortener å bli vist denne tilliten. Problemet er vel heller at dei som er pliktoppfyllande og fortener tilliten går inn i ei "Oi, gjeld dette meg, burde eg føle meg truffen?"-tenking, medan dei som ikkje er tilliten verdig ikkje bryr seg om desse debattane i det heile tatt. (Ergo vi treng meir kontroll).
|
|
|
|
#144 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg jobber ikke med ting som er i relasjonen arbeidstaker - arbeidsgiver, så det er helt korrekt at jeg ikke vet så mye om akkurat det. Og jeg jobber i liten grad med syke. Hvis jeg jobber med syke, så er det fordi de mest sannsynlig lyver og bedriver trygdesnylting (eller økonomisk kriminalitet om du vil). |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Pessimistisk Optimist.
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men må man avklare helgeturer med arbeidsgiver?? I min bedrift er vi en plass mellom 50-60 arbeidstakere, det blir ganske travelt å være sjef hvis hun/han skal holde seg oppdatert på alle. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Men hva med de/oss som ikke er på jobb, uansett om det er grunnet langtidssykemelding eller uføre- plikter vi å redegjøre for hva vi gjør i løpet av dagene? Eller å være ekstra påpasselig med hva vi legger ut på sosiale medier?
|
|
|
#147 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingPerhonen, det er ingen som har snakka om at alle skal rapportere alt dei gjer i ferien sin til arbeidsgivar. Dette handler om å ta ut ferie medan ein samtidig er sjukemeld. Når ein tar ut ferie og går på jobb før og etter er det jo noko heilt anna.
|
|
|
|
#148 |
|
Unik
|
|
|
|
|
|
#149 |
|
Pessimistisk Optimist.
Du kan jo ha jukset til deg uføretrygd? Og da mener mange at man må holde seg innendør, eller i det minste se syk ut. Og i allefall ikke gjøre hagearbeid, eller slå inn en spiker. |
|
|
|
|
|
#150 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Joda, jeg ser selvsagt denne. Det jeg sliter med i den opprinnelige saken her er at (hvis vi tar det avisdama sier for god fisk) NAV og lege hadde godkjent ferier og aktiviteter. Og likevel er det oppsigelsesgrunn. Det bunner vel kanskje i mistillit mot legestanden?
|
|
|
#151 |
|
Pessimistisk Optimist.
Hvis man er på "ferie" mens man er sykemeldt, må det avklares med nav, for å beholde sykepengene. For noen kan en ferietur være helbredende i forhold til det man sliter med. Sykmelder man seg derimot for å dra på ferietur, fordi man ellers ikke har ferie til gode er sjansen stor for at man mister sykepengene. Uansett er det en løgn man selv må stå til ansvar for på en eller annen måte. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingAh, eg fekk ikkje med meg at du diskuterte din arbeidsgivar spesielt, eg trudde du snakka generelt om det å ta ut ferie i sjukemdelding. Då skjønner eg litt meir. Eg skjønte ikkje heilt kva det var du argumenterte for eller mot.
|
|
|
|
#153 |
|
Unik
Det er jo ikke sikkert de har sitt på det tørre mht oppsigelse. Saken er jo ikke avklart, så vidt jeg forstod. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
Unik
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingNoen arbeidsgivere er jo duster. En småbarnsfar i min familie lå i koma i tre måneder, og hadde deretter opptrening. Da han var arbeidsfør igjen etter ca ett års fravær, tok han ut ferie med barna sine. Arbeidsgiver ble sur, og skjønte ikke hva han skulle med ferie, nå som han hadde ligget i en seng store deler av året uansett. |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingNoen arbeidsigivere er jo urimelig. Og man har rett på å ta ut ferie uansett om man har vært sykmeldt eller ikke. Det er jo en opptjent rettighet. Men da jeg jobbet med sykmeldte så møtte jeg veldig mange som ble skikkelig sure fordi de måtte bruke feriedager når de skulle til syden og ikke bare kunne dra på sykepenger. Det er ikke noe problem å ta ut ferie i en sykemeldingsperiode, men da får man ikke sykepenger for denne perioden. Og ferieavviklingen må jo godkjennes av arbeidsgiver på lik linje som ellers. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Helt klart, men jeg lurer fremdeles på hvorfor folk lurer på om de er "verdt" sykmeldingen eller ikke. Hvis man er 100 % borte fra jobb, regner jeg med at det er åpenbart for alle parter at man er 100 % ute av stand til å klare jobben. Da skal ikke en avisartikkel få en til å tenke at "Hm, er jeg en snylter? Er det meg de snakker om?" |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingHer tenker eg at fastlegeordninga og legane sitt ansvar kjem inn. Det burde ikkje vere slik at ein bare bytter fastlege og det burde vere medisinfaglege vurderingar som låg til grunn for sjukemeldinga. Men det er kanskje dette NAV Kontroll har tatt tak i, dei siste åra?
|
|
|
|
#158 |
|
Rockesøster
|
Jeg tror kanskje man er trygg på egen sykemelding, men føler skam/usikkerhet eller andre negative følelser rundt andres tanker.
|
|
|
#159 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingVel, drit i alle andre, tenker jeg da. Jeg vet at det er lettere sagt enn gjort, men folk flest burde bli flinkere til det. |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Rockesøster
|
Det er jeg helt enig i.
|