|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingMen hva er det greit at arbeidsgiver/leder skaffer seg innsyn i? Kanskje man kunne spurt? Min leder syter over at jeg har alt for høyt sykefravær. 40 dager tilsammen på 4 år. Med et beinbrudd, med påfølgende operasjon etter et år, diabetes, høyt blodtrykk, migrene, kronisk bihulebetennelse, fibromyalgi, astma, brudd i skulder, brudd i håndledd, isjias, allergi... |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding
Nei, det ble kanskje feil å trekke den slutningen, har lest innleggene på nytt nå. (Jeg har jo ikke akkurat lest debatten i ett strekk, jeg gjor jo en del ting innimellom i løpet av dagen, så det blir litt stykkevis og delt) |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Unik
Vet ikke. Men offentlige bilder tenker jeg er godt innenfor. Det samme med bilder som innleveres av andre (som i en situasjon jeg vet om der en ansatt var venn med en influensasyk som plutselig var på intensiv heisatur med dertil posting på Facebook. Dette ble vist til arbeidsgiver). |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Rockesøster
|
Hvor mange diskusjoner har vi ikke hatt her på FP om dette emnet og det snakkes om folk som pusser opp i sykemeldingsperiode og hugger trær og er på ferie?
|
|
|
#125 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingVi ferdes nok i veldig ulike miljøer Pelle. Jeg kjenner ingen trygdesnyltere, og jeg prøver ikke å lete etter noen heller. I den bransjen jeg jobber i er alle veldig glade i jobben sin, og jobber heller for mye enn for lite. Folk går på jobb og strekker seg laangt for arbeidsgiveren. Jeg ser heller at folk sliter seg ut. Det er kanskje derfor jeg synes hele jakten på snylterne blir så feil. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Pessimistisk Optimist.
Men når er bilder offentlige? Når de er åpne for alle, eller når man går via andre og skaffer seg tilgang? Min leder kunne faktisk bare spurt, så hadde hun kunnet fått tilgang til min facebook side selv. Den er ikke særlig spennende. Sist jeg var på fest var i 2006. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Librocubicularist
|
Slik eg har forstått det arbeidsgivar har rett på innsyn i funksjonsnivå, men ikkje diagnoser. Det betyr at viss eg, med min sjukdom, fungerer best etter klokka 13.00 og treng to kviledagar etter ein arbeidsdag, har eg plikt til å informere arbeidsgivar om dette. Om dette skuldest tunge psykiatriske diagnoser eller beinbrot, har ikkje arbeidsgivar rett på innsyn i. Men eg må likevel opplyse om kor stor kapasitet eg har og kor stor arbeidsevne eg har.
|
|
|
|
#128 |
|
Unik
Ville du ikke stusset over at en frisk og sporty fyr i 20-årene er syk pga influensa, og deretter blir avbildet på skikkelig fylletur til Aya Napa, i albumet "Guttetur til Aya Napa 2013"? Hele uken igjennom, med masse festebilder av den involverte og andre. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Rockesøster
|
Jeg tror vi diskuterer vidt forskjellige caser her, Pelle. De fleste drar inn langtidssykemeldinger, kartlegginger i forbindelse med slikt, funksjonsnivår osv. det er ikke noe som kommer i forbindelse med en ukes influensafravær.
|
|
|
#130 |
|
Unik
Det er ikke sikkert. De trygdesnylterne jeg kjenner til konkret er kolleger av folk jeg kjenner godt, ergo ingen jeg vanker med. Øvrige der jeg har stor mistanke er naboer (som de jeg fortalte om i annen tråd som pusser opp mens de tar ut sykt barn dager, eller der langtidsryggpasienten bygget ut huset).
|
|
|
|
|
|
#131 |
|
Unik
Ok, det var du som skrev at det var naivt å knytte sosiale medier opp mot andres sykdom. Det skjer i liten skala, selvsagt skjer det også i stor skala. Tror jeg. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
saftig
|
Er du kronisk syk?
|
|
|
#133 |
|
Pessimistisk Optimist.
Nettopp. Uten at du til minste detalj må redegjøre for hva du gjør på fritiden. Eller hva du legger ut på sosiale medier. Det er nemelig ikke så artig å legge ut sytehistorier. Selv om man får lyst til det og. Det hjelper med en vennlig hilsen på en dårlig dag. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Unik
Mulig det finnes en formell definisjon på dette. Men etter mitt skjønn er bildene offentlige når jeg kan gå inn på noens profil og se på bildene, uten at vi er venner. Noe mer kan vel ikke en arbeidsgiver forlange. Det blir jo som å be deg legge frem fotoalbumene dine (det kan jo i seg selv være nyttig i enkelte saker, men det er en annen diskusjon). |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Pessimistisk Optimist.
Hva da når arbeidsgiver spør vedkommendes kollegaer om å få se andres sider? Og man ikke får seg til å si nei? Jeg hadde for min del avslått det. |
|
|
|
|
|
#137 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg tror ikke problemet i Norge er at vi har for lite tillitt til både den sykmeldte og legers evne til vurdere hvor arbeidsudyktige folk egentlig er. Det er vel heller snakk om en godtroenhet som går over alle grenser og derav et velferdssystem på bristepunktet. Når folk får en sykmelding pga. at de er slitne, nedstemte, mistrives på jobben eller har mistet hunden (selvsagt i kombo med søvnvansker, tårer og hva_har_du) har vi et problem, og det må være fullt lovlig for arbeidsgiver å bruke bilder fra FB eller hva det måtte være som "bevis" hvis man står oppe i en vanskelig sak med en arbeidstaker. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Unik
|
|
|
|
|
|
#139 |
|
saftig
|
Nei, men det forklarer din manglende forståelse som kommer til syne i innlegget jeg quotet.
|
|
|
#140 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingEg meiner at internett er internett og eg tenker at eit bilete lagt ut i M2 her, kan bli sett av arbeidsgjevar. Facebook og instagram er ikkje privat per definisjon, sjølv om ein kan regulere kven som kan sjå kva. Så den argumentasjonen kjøper eg ikkje i det heile tatt.
|
|
![]() |
|
|