|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding
Denne debatten handler faktisk om alle de som er syke også. En debatt handler gjerne om mer enn en ting. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men du trekker den inn på deg og dine såre tær. Jeg har ikke skevet ETT stygt ord om kronisk syke med store plager. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, men utalelsene dine er med i en helhet. Og denne helheten handler om hva det gjør med oss syke at enkelte mennesker er såå opptatt av å TA de som IKKE er syke. For å ta de som IKKE er syke, er man også nødt til å vurdere hvem som egentlig er syke. Og for å vurdere det ser man henn til alle som er syke. Dermed går det også ut over de som faktisk ER syke. Det er VIKTIG å ha dette i mente. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Sånn passe sane
|
Men det er jo et faktum? Det er jo sånn velferdssamfunnet skal fungere. De som jobber og betaler skatt "forsørger" jo indirekte de som ikke kan jobbe. De fleste har rett på den stønaden/sykepengene, mens noen kanskje ikke har det.
|
|
|
#85 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Du har helt rett, jeg synes det er veldig viktig å slå ned på de som ikke er syke. Faktisk viktigere enn å skjerme dine tær. Ellers sitter du og andre syke plutselig uten penger, og det ville væt leit. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tenker litt motsatt, jeg: Om man får "tatt" de som ikke er syke, men som utnytter systemet, vil det vel heller føre til mindre stigmatisering av dem som faktisk er syke, fordi man kan være sikker på at hjelp tilfaller dem som trenger det mest, ikke dem som snor seg.
|
|
|
#87 |
|
Pauset
|
Problemet er jo at den eneste måten å få tatt de som snylter er å mistenkeliggjøre alle som er sykmeldte. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingSom flere nevner, og det går selvsagt begge veier, kommuniser! Så enkelt egentlig. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Tidsklemma
|
Nei, jeg tror ikke man må mistenkeliggjøre alle som er sykemeldt.
|
|
|
|
#90 |
|
maler
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg tror man må ta litt ansvar for sine egne følelser også. Det er i grunnen ingen andre enn en selv som kan gjøre noe med den skamfølelsen. Det går ikke an at hele samfunnet skal late som om det ikke er noe problem at det er for mange som er "syke", det har vi rett og slett ikke råd til. Så når noen sier at det er et poeng å kommunisere med arbeidsgiver er det jo nettopp fordi man skal kunne være ute og gjøre fornuftige og glade ting selv om man er syk uten at de reagerer, uten at man føler på skam.
|
|
|
#91 |
|
|
Jeg synes du skal kommunisere til arbeidsgiver såpass mye at arbeidsgiver vet at du har dager hvor du fungerer bra og at du har dager som ikke fungerer i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingÅ føle seg mistenkeliggjort er en følelse man planter hos seg selv. Det er jo ikke nødvendigvis et problem at man blir kontrollert i gitte situasjoner. Jeg må legimitere meg når jeg skal ha pass, man må kaste vannflaska om man skal gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen, en faktura på jobben må godkjennes i fire ledd internt før den går til betaling, gjennom et fakturasystem som sikkert har kostet millioner å implementere, jeg må levere selvangivelse. Listen er egentlig uendelig, men det betyr jo ikke at alle går rundt å tror jeg er en selvmordsbomber, en som gjør underslag eller ikke betaler skatt. Selv barna mine ble kroppsvisitert på Gardermoen sist vi var på tur. Og jeg har pengene mine i banken om jeg har større beløp, for sikkerhetsskyld. Ikke fordi jeg tror alle rundt meg er ranere. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingDet må jo kunne gå an å ha to tankar i hovudet på ein gong.
|
|
|
|
#94 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg skjønner ikke det med skamfølelse fordi man er syk og ikke kan gå på jobb. Jeg har vært syk og borte fra jobben mange ganger i løpet av min tid i arbeidslivet, men jeg har virkelig aldri skammet meg av den grunn. |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Pauset
|
Ikke jeg heller. Er man syk, så er man syk. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
Librocubicularist
|
Eg kjenner ein del på det og eg veit at det er irrasjonelt. Sjølv om eg på ein god dag klarer å rydde kjøkkenet, betyr ikkje det at eg hadde klart å gjennomføre ein åtte timars arbeidsdag. Eg klarer ikkje sette fingeren på kva det er som trigger denne skamkjensla, men det er kanskje ein veldig sterk lengsel etter å vere frisk eller ein mangel på aksept rundt eigen situasjon, som slår ut i negative kjensler. Eg er ikkje sikker. Men eg er sikker på at dette ikkje er eit samfunnsproblem, dette er mitt problem. Og eg meiner at det blir feil å bruke individuelle problem for å kvele ein debatt som på samfunnsnivå er viktig.
|
|
|
|
#97 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Jeg skulle virkelig ønske at følelser var så enkle.
|
|
|
#98 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Det er vel ikke snakk om å være flau over å være syk. Man er flau dersom man gjør noe som ikke passer inn med det samfunnet forventer hvordan en syk person har å oppføre seg. Som at man f.eks "blir tatt på fersken" mens man tar en tur i skogen, sitter på cafe eller legger ut bilder fra en fest på FB. Kronisk syke er ofte bort i akkurat dette dilemmaet, i motsetning til "vanlig" syke som holder senga når de er syke og går tilbake på jobb når de er blitt friske.
|
|
|
#99 |
|
Rockesøster
|
Det er nok sikker noe som er avhengig av både personlighet, årsak til sykemelding, hvordan man fremstår utad (usynlig diagnose) og lengde på sykemelding.
|
|
|
#100 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingSkamfølelse er vel kanskje ikke rett ord alltid, men følelsen av å ikke få brukt seg, bidratt på lik linje med andre. Ønsket om å være frisk, drømmer som brast, det ser jeg absolutt kan være ei enormt tung tilleggsbør når man er langtidssykemeldt eller ufør. Men det er jo for disse situasjonen vi har sikkerhetsnettet. |
|
|
|
![]() |
|
|