|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingDersom ein skal reise på ferie ut av landet, medan ein er sjukemeldt/på AAP, skal ein varsle arbeidsgivar og nav om dette. I den delen du fyller ut og signerer på skjemaet om sjukemelding (heiter det eigenerklæring?) må du krysse av for dette. Dette skal sendast til nav, via arbeidsgivar. Så arbeidsgivar har i aller høgste grad noko med om ein drar på ferie i sjukemeldingsperioden. Og viss ein ikkje gir beskjed, har ein nødvendigvis med viten og vilje kryssa avgårde "nei" der ein skal krysse "ja". Det er likevel opp til nav å vurdere om einfårsjukeprngar i ferien, eller om ein får opphold i sjukepengeutbetalinga, fordi ein tar ut ferie. Det avheng, slik eg har skjønt det, av kor vidt ein har utbytte av ferie eller ikkje. Men det er ikkje ein privatsak om ein tari mot sjukepengar og drar på ferie.
|
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingI akkurat denne saken virker det som om hverken arbeidstaker eller arbeidsgiver har fulgt boka slik den skal følges. Dialogen kan ikke ha funket. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Epikur
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg er enig med Teofelia. Jeg ville ikke tatt meg en langweekend en gang, uten å snakke med arbeidsgiver, jeg ville holdt min sti ytterst ren og vært i konstant dialog om hva jeg gjorde, ikke gjorde og hvorfor.
|
|
|
#64 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding
Jupp, jeg også. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
|
Jeg har gudskjelov en arbeidsgiver som ikke henger seg opp i hva jeg gjør med helgene mine, om jeg er sykemeldt eller ikke. Eller når jeg (tilsyelatende, hvis vi tar med facebook) trener, dingler i tretoppene, eller er ute og står på ski . De bryr seg ikke så voldsomt med når jeg ligger under dyna heller. Men de bryr seg om hvordan de best kan tilrettelegge på arbeidsplassen, og at dette skal funke for dem og meg i det lange løp. Sist redigert av m^2 : 31-03-14 kl 12:26. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
|
Hvis du er i sykemelding, og drar avgårde utenlands (ikke innenlands) mens du krever lønn fra arbeidsgiver - er du forpliktet til å få legegodkjennelse og informere arbeidsgiver. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg var ikke akkurat i utlandet.....men bare et lite stykke hjemmefra på familiebesøk. En dag sykemeldt, to dager på jobb, og to dager ferie. Fy skamme! Og arbeidsgiver var orientert på forhånd ja. Og hadde regnet med at jeg skulle ligge hjemme på sofaen. At jeg var 100% tilbake på jobb mandagen etter var glemt. Også at hun ikke er venn med meg på facebook. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg har en kronisk sykdom. Og er til tider VELDIG syk. Til tider fungerer jeg veldig bra. Hvike bilder bør jeg legge ut? Ingen kanskje? Er det forbeholdt friske personer å legge ut fine bilder av seg selv? |
|
|
|
|
|
#69 |
|
|
Er man kronisk syk er det ganske vanlig at arbeidsgiver kjenner situasjonen og vet at helsa kan variere veldig. Da er det heller ikke noe problem å publisere fine friske bilder på face. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Nei, selvsagt ikke. Men kommunikasjon med arbeidsgiver om situasjonen er vel ikke å forrakte? Hvordan skal ellers restarbeidsevne kunne fastsettes? |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingHvor mye må man kommunisere om arbeidsgiver om? Jeg har en stabel kroniske sykdommer, arbeidsgiver har fritak fra arbeidsgiverperioden ved sykdom. I de fleste tilfeller kommer jeg meg på jobb, og fra a-b selv. Andre ganger som da jeg var på to dagers ferie ble jeg kjørt. Jeg går på jobb, kommer hjem, spiser og legger meg. To dager i uka fungerer jeg tilnærmet ok. Og, det hender jeg legger ut hyggelige bilder på facebook. Fra en tur i marka, eller i fjæra...på kafe, eller fra shopping. Til og med fra en lang, sakte bilferie med hotell opphold i sommer. Hvor mye informasjon skal arbeidsgiver ha om min fritid? Alt? |
|
|
|
|
|
#72 |
|
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingDet er jo ikke dette det handler om. Arbeidsgiver vet jo at de fritatt for arbeidsgiverperioden så de vet jo at du er kronisk syk. Skjønner at det er fort gjort å ta en sånn debatt personlig, men det handler jo om at man må være så åpen med arbeidsgiver at de vet at formen varierer og at det er viktig at man forsøker å få en så god balanse som mulig mellom jobb og det å fungere i en normal hverdag. Går man ikke i dialog om å forsøke tilrettelegging eller prate om hva som skal til for å komme tilbake så synes jeg ikke det er rart om arbeidsgiver reagerer på slike ting som kommer frem i reportasjen. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg tenker at de må vite nok til å ikke stusse, altså at de foreksempel vet at man har en kronisk sykdom, men at enkelte dager er gode. Ingen detaljer eller slikt, men bare det grunnleggende slik at de kan danne et bilde bygd på sannhet, ikke spekulasjoner.
|
|
|
#74 |
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg tenker et interessant spørsmål som er litt i samme gate er dette: |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Unik
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg vet ikke. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingPelle, du snur det hele på hodet. Jeg spør hvor den skammen vi kronisk syke føler kommer fra? Du mener vel ikke at den kommer fra folk som skulker jobben? |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Unik
Jo, det tror jeg den gjør. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Det er denne typen setninger som gir oss kronikere følelsen av å være en belastning og som bidrar til følelsen av skam og skyld. Den stadige påminnelsen om at vi bruker av fellesskapets midler. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingNå er jeg ikke kronisk syk, så det er vanskelig å svare på for meg. Likevel, som gravid å sykemeldt kjenner jeg på skammen, fordi en del sykemelder seg bare fordi i svangerskapet, og dette stempler også oss som reellt er nede for telling. Alle kjenner noen gravide sykemeldte som var i så fin form at de pusset opp barnerom osv, og dette får jeg stadig høre. Dette fører til at jeg skjemmes når jeg sier at jeg er sykemeldt og jeg er redd for å få dette lat og gravid - stemplet.
|
|
|
#80 |
|
Unik
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingCumulus: All sympati for din situasjon. Svaret ditt synes jeg likevel var helt bak mål. Man må kunne forholde seg til fakta, og denne tråden handlet ikke om deg. Hadde du startet tråden om din situasjon hadde det vært utidig å komme trekkende med "fellesskapets midler" ut av det blå. I en helt vanlig tråd - not so much. Det er en realitet, selv om det er en rettighet. Men for mye snylting risikerer man at rettigheten forsvinner, og da er det de med mest sykdom som kanskje får lide mest. |
|
|
|
![]() |
|
|