Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-14, 20:37   #41
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg kan forstå begge sider i denne saken, men det er ikke til å komme vekk i fra at jeg (med kronisk og alvorlig hjertesvikt) ser veldig frisk ut på både Facebook og Instagram. Jeg tar lite bilder når jeg ligger strøken i sengen, hvilket er mesteparten av tiden, og heller nokså mange bilder når jeg ikke gjør det. Ikke for å bygge fasade, men fordi det å ta bilder og poste ikke er noe jeg prioriterer krefter til når jeg ikke orker å løfte armene omtrent.

Men er det ikke da også naturlig å informere arbeidsgiver om sin tilstand, slik at de vet at man ikke er superduperfrisk bare fordi man vinker smilende til kamera fra en utekafé? Nå vet jeg jo ikke så mye om din arbeidssituasjon, men det er vel kanskje ikke slik at du har en sjef et sted som tror at du bare er hjemme med en litt langdryg influensa?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-14, 20:40   #42
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste av oss viser vel frem litt glansbildesiden på sosiale medier. Ikke bare for fasaden, men det er jo de hyggelige øyeblikkene det er morsomt å dele. Men det blir en ikke helt liten nyanseforskjell på å vise frem familien på terrassen hvor alle smiler når man egentlig ikke greier å gå spesielt langt og ligger i sengen store deler av dagen, og så vise frem at man reiser verden rundt og driver med relativt ekstrem idrett. Spesielt hvis jobben er av fysisk art. Hvis man har en grei dialog med arbeidsgiver er dette neppe noe problem, da vet man hvor man har hverandre. Men det er ikke rart at man reagerer da synes jeg.

Gammel 30-03-14, 20:40   #43
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er jeg ufør, så jeg forholder meg ikke lenger til en arbeidsgiver. Og sist jeg gjorde det eksisterte ikke Instagram.

Problemet i denne saken var vel ikke at arbeidsgiver ikke var informert om tilstanden, men at de ikke synes det de fikk av informasjon stemte overens med inntrykket fra Instagram og Facebook. Jeg kunne nok lett blitt rammet av det, for jeg har ikke til hensikt å fremstå som alvorlig syk på sosiale medier.

Og det skal sies at det ofte hjelper meg lite at folk er informert om at jeg er hjertesyk, siden det folk flest kan om hjertesykdom er lite relevant for min situasjon.

Gammel 30-03-14, 21:12   #44
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg er jo sykemeldt nå på grunn av bekkenløsning, men det kan man ikke se på sosiale medier. Jeg tar ikke bilder av krykkene, men av sol, grilling og glede. Fordi psyken min trenger å fokusere på det positive. For min del går dette greit da jeg har dialog med jobben, de vet ståa og de synes det er hyggelig at fokuset er på rett plass.

Hadde jeg derimot gjemt meg unna jobben, ikke snakket med sjefen og ikke møtt på møter så kan jeg forstå at sjefen ville reagert.

Gammel 30-03-14, 21:51   #45
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

De fleste legger ut hyggelig bilder på sosiale medier. Men har man ingen dialog med arbeidsgiver, evt gir uttrykk for at man ikke kan gjøre fysiske ting, for så å legge ut bilder fra utlandet der man er veldig fysisk, så er det jo helt på sin plass at arbeidsgiver spør.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-14, 21:54   #46
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

De fleste legger ut hyggelig bilder på sosiale medier. Men har man ingen dialog med arbeidsgiver, evt gir uttrykk for at man ikke kan gjøre fysiske ting, for så å legge ut bilder fra utlandet der man er veldig fysisk, så er det jo helt på sin plass at arbeidsgiver spør.

Ja, absolutt.

Men om jeg legger ut bilde av joggeskoene mine og skriver at jeg skal ut på tur, så vet mine nærmeste at i mitt tilfelle det dreier seg om å gå en runde rundt i nabolaget her, mens resten gjerne får inntrykk av at jeg faktisk går noe folk hadde kalt en tur.

Men for all del, om jeg hadde en arbeidsgiver jeg ikke følte jeg kommuniserte greit med, så hadde jeg nok vært varsom med formuleringene i en åpen Instagramprofil.

Gammel 30-03-14, 21:56   #47
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man for eksempel er sykemeldt på grunn av prolaps eller noe i den gaten, er det klart at arbeidsgiver reagerer hvis man legger ut bilder fra kickboksecamp på sin åpne instagramkonto.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-14, 21:58   #48
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hvis man for eksempel er sykemeldt på grunn av prolaps eller noe i den gaten, er det klart at arbeidsgiver reagerer hvis man legger ut bilder fra kickboksecamp på sin åpne instagramkonto.

Det forklarer jo prolapsen, tenker jeg.

Gammel 30-03-14, 22:17   #49
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal ærlig innrømme at jeg Tenkte MittTM da jeg oppdaget at en jeg kjenner, som var under NAV-betalt omskolering fra snekker til ingeniør pga. vond rygg pusset opp hele huset til foreldrene ved siden av studiene. AS in total renovering og ombygging.

Det betyr ikke at jeg mener han aldri kunne holde i en hammer igjen.

Gammel 30-03-14, 22:22   #50
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er ein ikkje forplikta til å møte til desse samtalene med arbeidsgivar/NAV/fastlege? Eg trudde det var ein del av sjukemeldingsreformen frå 2011? Eg fekk beskjed om at arbeidsgivar kunne ileggast bøter og arbeidstakar kunne få sanksjonar og i verste fall bli sagt opp, ved å ikkje møte til oppfølgingssamtalene.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-14, 22:23   #51
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det står at det er psykosomatisk sjukdom.

The glass is refillable.
Gammel 30-03-14, 22:53   #52
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det står at det er psykosomatisk sjukdom.

Det var ment som et eksempel. Jeg kjenner ikke saken.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-14, 22:56   #53
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Det var ment som et eksempel. Jeg kjenner ikke saken.

Skjønner. Men det stod opplyst i saken at det var det.

The glass is refillable.
Gammel 30-03-14, 23:11   #54
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Men psykosomatisk betyr vel at det manifisterer seg kroppslig, så når arbeidsgiver da tydeligvis har fått inntrykk av henne at hun ikke kunne gjøre de tingene hun gjorde på bildene - så er det jo på sin plass å sjekke det.

Vi har sinnssykt gode sykeordninger her i landet, så vi må tåle at det sjekkes - særlig ved langtidssykemelding, mener jeg. Det er våre felles penger som deles ut.

Gammel 30-03-14, 23:31   #55
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men psykosomatisk betyr vel at det manifisterer seg kroppslig, så når arbeidsgiver da tydeligvis har fått inntrykk av henne at hun ikke kunne gjøre de tingene hun gjorde på bildene - så er det jo på sin plass å sjekke det.

Vi har sinnssykt gode sykeordninger her i landet, så vi må tåle at det sjekkes - særlig ved langtidssykemelding, mener jeg. Det er våre felles penger som deles ut.

Eg er absolutt for auka kontroll, altså. Samtidig har eg sjølv kjend på kroppen at eg er redd for å ta ein luftetur ut av huset på ein god dag, fordi eg blir konfrontert med det eg ikkje klarer på ein dårleg dag viss eg gjer det. Og det trur eg det er mange langtidssjuke som slit med. Eg meiner ikkje at det å dra på ein ekstremsportferie til Thailand er ein liten luftetur og eg er einig i at det er grunn til å Tenke Sitt, når ein ser på saken slik han er framstild (derfor lurer eg og på korfor denne dama gjekk til media). Men det er for lite opplysningar på bordet i denne saken, til at det går an å gjere seg opp ei meining.

The glass is refillable.
Gammel 31-03-14, 00:03   #56
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

For min del kan det godt tenkes hun har alt på det tørre, når bildene er gamle osv. Men at arbeidsgiver reagerer og har lyst på dialog, skjønner jeg.

Gammel 31-03-14, 00:22   #57
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Jo men at arbeidstakar ikkje følgjer si e plikter med tanke på dialog er jo verre enn å drive med aktivitet, tenker eg:

Sitat:

Arbeidstakers plikter

Arbeidstaker har plikt til å medvirke i arbeidet med å utarbeide og gjennomføre oppfølgingsplanen. Dersom en arbeidstaker ikke vil medvirke, vil arbeidsgiver bli regnet som fritatt fra sin plikt til å utarbeide en oppfølgingsplan. Dette fordi utarbeidelsen av slike planer forutsetter en dialog mellom partene.

Arbeidstaker plikter bare å gi opplysninger om sin arbeidsfunksjon. Arbeidstaker har ingen plikt til å gi arbeidsgiver medisinske eller andre private opplysninger.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78249

The glass is refillable.
Gammel 31-03-14, 08:05   #58
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Arbeidsgivere trenger vel ikke akkurat å snoke i folks facebooksider eller instagramsider heller. Jeg har en stor familie, og deler ofte gamle bilder for å nå de jeg ikke ser så ofte. Eller jeg deler andres bilder hvis jeg tenker det kan være av interesse. Og fikk kjeft så det holdt av min arbeidsgiver i forhold til hva jeg gjorde på to feriedager ( planlagt et halvt år i forveien) i en periode hvor jeg var delvis sykemeldt. Frisk nok til å jobbe 50%, men ikke frisk nok til å sitte i en bil... Ferie/sykemelding sitt på sofaen. Har jeg sjefen på facebook, nei. Men jeg har kollegaer der......

Jeg føler at er jeg sykemeldt så må jeg sitte hjemme, på sofaen. Eller ligge i sengen. Å muntre meg selv opp med å dele gamle bilder på facebook, fra bedre tider kan man ikke gjøre. Ei heller dra på butikken for å handle mat. Og man bør vel neppe ha kollegaer som venner på facebook heller. Den enes død er den andres brød.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-14, 08:24   #59
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke nødvendigvis slik at "arbeidsgiver snoker". Mange har jo kollegaer eller kollegaers venner på Facebook, og da dukker jo ofte bilder opp helt av seg selv.

Og hvis man da finner bilder av en kollega som i liten grad harmonerer med at kollegaen er sykemeldt, så kan det jo fort hende at arbeidsgiver blir varslet om dette. Og i slike situasjoner er det jo veldig greit om arbeidsgiver da vet at for eksempel reiser til varme strøk er en del av behandlingen, slik at det ikke blir noen sak i utgangspunktet.

Gammel 31-03-14, 08:33   #60
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Og fikk kjeft så det holdt av min arbeidsgiver i forhold til hva jeg gjorde på to feriedager ( planlagt et halvt år i forveien) i en periode hvor jeg var delvis sykemeldt. Frisk nok til å jobbe 50%, men ikke frisk nok til å sitte i en bil... Ferie/sykemelding sitt på sofaen. Har jeg sjefen på facebook, nei. Men jeg har kollegaer der......

Helt ærlig: det hadde ikke falt meg inn i måneskinn å reise på ferie, om så bare i to dager, i løpet av en sykemeldingsperiode, uten å nevne det for sjefen min før jeg dro. Helt greit at man reiser, hvis det er i tråd med legens anbefaling, men også en helt opplagt ting å klarere med arbeidsgiver, i mitt hode. Ikke nødvendigvis som i "be om lov", men "Til info: dette skal jeg gjøre".

Jeg synes det er helt opplagt at man orienterer arbeidsgiver om ting som er greit, men som kan se snodig ut fra sidelinjen. Det er jo rett og slett et spørsmål om å ivareta sitt eget gode rykte.

Men kjefting synes jeg selvsagt arbeidsgiver kan holde seg for god til uansett.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.