Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding
Opprinnelig lagt inn av Strå, her.
Jeg vet at mange Tenker Sitt når noen sykemeldte eller uføretrygdede gjør noe, det behøver ikke være spesielt en gang. Onkelen min som ble trakkassert å P-plassen for uføre, høye, sterke karen lissom. En kjenning som ble mistenkt for trygdesvindel av naboene (han sleit psykisk, et under at han klarte seg), og en god del mistenksomhet i saker jeg hadde kjennskap til årsaken til sykemelding/trygd og visste at alle spekulasjoner ikke stemte med virkeligheten. Ut fra dette og annet prat mellom folk jeg nok ikke ville valgt til venner, har jeg trukket den slutning at Folk Flest tror det er juks dersom en sykemeldt/trygdet ikke murer seg inne 24/7.
Jeg er neppe den eneste i Kongeriket Norge som har hørt andre øse ut om mistenksomheten sin, når jeg selv har visst eller skjønt at jobbfraværet var vel begrunnet. Det er derfra jeg tror manges såre skamfølelse kommer fra.
Hvor mange diskusjoner har vi ikke hatt her på FP om dette emnet og det snakkes om folk som pusser opp i sykemeldingsperiode og hugger trær og er på ferie?
Jeg er helt for at man selvfølgelig skal kontrolleres, og at man skal ha dialog med arbeidsgiver og at fastlegene også må ta et større ansvar, det er tross alt de som sykemelder.
Det stilles store krav til den sykemeldte om trening og rehabilitering og kartleging og tilrettelegging og hva det når er alt, og jeg kan ikke forstå annet enn at de fleste gjennomfører dette, det er jo soleklare krav som ligger der?
Jeg er også helt sikker på at for å si noe om den andres vei må du ha gått i dennes sko, så å mene noe om en man er venn med på FB sin sykemelding og helsetilstand ut fra statusoppdateringer og bilder der føler jeg blir vel naivt.
Jeg legger ikke ut bilde av ambulanseturen, oppkastet eller det kræsja ansiktet mitt etter en heftig runde allergi, men jeg kan godt legge ut bilde av bollene jeg baker etter hjemkomst, middagen jeg lagde eller kosen med ungen eller konserten jeg ser på natta siden jeg har kaos i kroppen pga medikamenter.
På samme måte tror jeg kanskje at hun som er sterkt bevegelseshhemmet av smerter eller dårlig pust eller betennelser i kroppen kan legge ut bilde fra stranda, mens krykkene og rullestolen står med henne bak kamera.
Vi vet ikke hva som skjuler seg bak fasaden og sykemeldingen, og da synes jeg man skal være forsiktig med å synse eller fordømme, det er faktisk en enorm tilleggsbelastning selv om man er trygg på egen situasjon og en hardhaus.