|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Rockesøster
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding
Det du sier om ønske om å være frisk og om drømmer som brast er så utrolig riktig.
|
|
|
#102 |
|
Borte
|
Nei, der ligger vel svaret skulle jeg tro.
|
|
|
#103 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingSkamproblematikk må jobbes med,men på et plan tenker jeg. Der kan det gjøres veldig mye med ganske enkle midler. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå vet du jo ikke om jeg f.eks. bare har vært borte fra jobb pga. forkjølelse. Mest sannsynlig ikke, jeg har tross alt vært i arbeidslivet siden en gang på nittitallet. Poenget er vel at det ikke er logisk å føle skam dersom det er fysisk komplett umulig å klare den jobben man har. Jeg vet at skamfølelse og andre følelser ikke er styrt av logikk, men ideelt sett burde man ikke føle skam dersom man har God Grunn til å ikke jobbe. Har man utdannet seg til en jobb man ikke passer til, men nekter å ta det innover seg, har man tatt på seg for mye utenom jobben og derfor må sykemeldes "fra det man kan sykmeldes fra" som det visstnok heter, eller er man sykmeldt p.g.a man er sur på sjefen, vel da bør man vel kanskje kjenne på litt skam, da? |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingMen jeg snakket jo ikke nødvendigvis til deg, Rine? Jeg sa vi, og tenkte på meg selv og de jeg kjenner. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingRine.. Alkohol utgjør i følge akan omtrent 30 prosent av korttidsfraværet og 15 prosent av langtidsfraværet og kostnadsberegnes til 4,1 mrd kroner. Det er et kjempeproblem som det er lettere å gjøre noe med enn influensa og beinbrudd. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingemm: OK, jeg tolket det slik. Ikke at du bare snakket til meg, men meg også, sorry. |
|
|
|
|
|
#108 |
|
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldinghttp://mobil.aftenposten.no/jobb/n-a...l#.UzrUAu0ayc0 |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingHadde skam vore rasjonelt, hadde vi nok fått ned talla på ganske mange lettare psykiske lidelser ganske kjapt.
|
|
|
|
#110 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingSkam er jo ikke rasjonelt. Selv var jeg skamfull fordi jeg fødte prematurt pga morkakeløsning, dustekropp, liksom. Men irrasjonell skam tilsier på INGEN måte at man ikke skal kunne diskutere reelle problemstillinger som faktisk har stor betydning. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Rockesøster
|
I slike diskusjoner vil jeg tro at man lett tar følelsene sine med seg, jeg mine litt såre tær pga sårbarhet i arbeidslivet og du din mistenksomhet pga av jobben din.
|
|
|
#112 |
|
Unik
|
|
|
|
|
|
#113 |
|
Rockesøster
|
Deter vel ingen her om har sagt at dette ikke skal kunne kontrolleres? Himmel, det er jo opplest og nedfelt hva man skal og ikke skal ifht oppfølging ved sykemelding og ingen krangler på det.
|
|
|
#114 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingMine innlegg er eit svar til dei som har sagt at denne typen diskusjonar fører til irrasjonell skam hos seg. Eg trur det er både og. Eg trur vi må diskutere dette, men eg trur samtidig det er viktig å ha i bakhovudet at folk har såre kjensler knytta til problematikken og ta hensyn til dette i måten ein ordlegg seg på.
|
|
|
|
#115 |
|
Travelt opptatt
|
En av de viktigste verdiene i det norske samfunnet, og en av hovedgrunnene til at vi gjør det godt økonomisk, er at vi stoler på hverandre. Jeg jobber med et EU-finansiert prosjekt nå, og kontrollbyråkratiet er vanvittig. De regner med at for hver person som jobber må man ha en person i 60 % stilling for å administrere, føre timer, sjekke timelister, kontrollere at timelistene er riktig sjekket, telle timer, og kontrollsjekke bilag.
|
|
|
#116 |
|
Unik
Nei, jeg tror ikke det, egentlig. Og jeg tro ihvertfall ikke at jeg ville frarådet folk å diskutere det, fordi jeg selv synes det var leit. Men det blir jo veldig hypotetisk. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Unik
Nei, men Cumulus virket noe snurt over at det offentlige i enkelte tilfeller kan ha interesse av bilder på sosiale medier. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmeldingJeg vet at mange Tenker Sitt når noen sykemeldte eller uføretrygdede gjør noe, det behøver ikke være spesielt en gang. Onkelen min som ble trakkassert å P-plassen for uføre, høye, sterke karen lissom. En kjenning som ble mistenkt for trygdesvindel av naboene (han sleit psykisk, et under at han klarte seg), og en god del mistenksomhet i saker jeg hadde kjennskap til årsaken til sykemelding/trygd og visste at alle spekulasjoner ikke stemte med virkeligheten. Ut fra dette og annet prat mellom folk jeg nok ikke ville valgt til venner, har jeg trukket den slutning at Folk Flest tror det er juks dersom en sykemeldt/trygdet ikke murer seg inne 24/7. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Unik
Interessant. Mener du dette betyr at vi bør ha mindre kontroll i forhold til trygdeytelser? |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Jeez, nå har jeg sett gjennom alle Cumulus innlegg en gang til. Hvorda klarte du (Pelle) å trekke den slutning om Cumulus sin snurthet? |
|
|
|
![]() |
|
|