Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-14, 15:42   #101
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Skamfølelse er vel kanskje ikke rett ord alltid, men følelsen av å ikke få brukt seg, bidratt på lik linje med andre. Ønsket om å være frisk, drømmer som brast, det ser jeg absolutt kan være ei enormt tung tilleggsbør når man er langtidssykemeldt eller ufør. Men det er jo for disse situasjonen vi har sikkerhetsnettet.

Jeg tror ikke vi som har vært borte fem dager pga forkjølelse har følt på helt samme greie.

Det du sier om ønske om å være frisk og om drømmer som brast er så utrolig riktig.
Det å komme til legen for å få beskjed om at jeg ikke kunne fortsette i yrket jeg var utdannet til, levde og åndet for er en av de største krisene jeg har hatt.
Jeg mistet både meg selv og mye av min identitet da, og det var virkelig vanskelig å skulle brette opp ermene og tenke annerledes og på en ny tilværelse.

Gammel 01-04-14, 15:45   #102
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke vi som har vært borte fem dager pga forkjølelse har følt på helt samme greie.

Nei, der ligger vel svaret skulle jeg tro.

Debatten er styrt av følelser i alle retninger og jeg syns i grunnen det er litt skummelt at debatten rundt sykelønnsordningen er så følelsesstyrt. For det er ikke bare her inne at man ser den tendensen.

Jeg hører til gruppen med fem-dagers-forkjølelse selv, men jeg syns det er temmelig markant at grasrotmeningen er at sykelønnsordningen utnyttes by default. Det er nok en veldig nyttig folkemening for de som ønsker at arbeidstaker skal ta større del av byrden ved sykdom, men jeg tror ikke det er spesielt heldig for "folk flest" og slett ikke heldig for velferdssamfunnet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-14, 16:03   #103
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skamproblematikk må jobbes med,men på et plan tenker jeg. Der kan det gjøres veldig mye med ganske enkle midler.

Dersom man tabuiserer all debatt rundt utnyttelse av systemet vil de som trenger ordningene mest bli de mest skadelidende.

Fakta er at veldig mange arbeidsgivere taper vanvittige summer på at folk for eksempel er borte fra jobb fordi de drikker for mye i helgene. Hvordan kan dette angripes?
Jo man kan innføre karensdag. Hva om man innfører karensdag? De som kan skjerpe seg skjerper seg for å unngå å tape penger. De som ikke kan skjerpe seg er de som er reellt syke. De må være med å betale for tiltak som vil føre til at drikkfeldige slubberter skjerper seg.
Det beste hadde vært om disse slubbertene hadde skjerpet seg uten slike tiltak, men hvordan får man det til?
Det er ikke veldig ok å snakke om at Per som er syk hver mandag skulker jobb,selv ikke om han tydeligvis i følge facebook har festet både lørdag og langt ut på søndagen. Nei stakkars Per kan jo ha andre tilstander som medfører mandagsplagene.
Individnivå er et vanskelig nivå, men samtidig er det der man ser tendenser og ser holdninger i praksis.

Hva med bedrifter med høyt konfliktnivå og deretter høyt sykefravær? Hva gjøres med det?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-14, 17:39   #104
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå vet du jo ikke om jeg f.eks. bare har vært borte fra jobb pga. forkjølelse. Mest sannsynlig ikke, jeg har tross alt vært i arbeidslivet siden en gang på nittitallet. Poenget er vel at det ikke er logisk å føle skam dersom det er fysisk komplett umulig å klare den jobben man har. Jeg vet at skamfølelse og andre følelser ikke er styrt av logikk, men ideelt sett burde man ikke føle skam dersom man har God Grunn til å ikke jobbe. Har man utdannet seg til en jobb man ikke passer til, men nekter å ta det innover seg, har man tatt på seg for mye utenom jobben og derfor må sykemeldes "fra det man kan sykmeldes fra" som det visstnok heter, eller er man sykmeldt p.g.a man er sur på sjefen, vel da bør man vel kanskje kjenne på litt skam, da?

Karensdager vil ikke løse så mye, Guava. Det er langtidssykmeldingene av psyko-somatiske årsaker/lettere psykiske lidelser som er hovedproblemet, tror jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-14, 17:41   #105
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg snakket jo ikke nødvendigvis til deg, Rine? Jeg sa vi, og tenkte på meg selv og de jeg kjenner.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-14, 17:50   #106
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine.. Alkohol utgjør i følge akan omtrent 30 prosent av korttidsfraværet og 15 prosent av langtidsfraværet og kostnadsberegnes til 4,1 mrd kroner. Det er et kjempeproblem som det er lettere å gjøre noe med enn influensa og beinbrudd.
Jeg tok det fram som eksempel på at konsekvenser av tiltak overfor en gruppe som lett kan gjøre noe med sykefraværet sitt veldig kjapt kan gå ut over dem som ikke har samme muligheter. (Og da tenker jeg på korttidsfraværet)

Gammel 01-04-14, 17:55   #107
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

emm: OK, jeg tolket det slik. Ikke at du bare snakket til meg, men meg også, sorry.

Guava: Så mye alkoholfravær? Det var mye.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-14, 18:02   #108
Guava

Guava sin avatar

Standard

http://mobil.aftenposten.no/jobb/n-a...l#.UzrUAu0ayc0

Her står det andre tall på kostnadene. Et høyere tall.

Gammel 01-04-14, 18:27   #109
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde skam vore rasjonelt, hadde vi nok fått ned talla på ganske mange lettare psykiske lidelser ganske kjapt.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-14, 21:21   #110
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Skam er jo ikke rasjonelt. Selv var jeg skamfull fordi jeg fødte prematurt pga morkakeløsning, dustekropp, liksom. Men irrasjonell skam tilsier på INGEN måte at man ikke skal kunne diskutere reelle problemstillinger som faktisk har stor betydning.

Med rettigheter følger plikter, og en slik plikt i denne sammenheng er jo at man til en viss grad må tåle kontroll og oppfølging. Mulig jeg "tar så lett på dette" fordi jeg selv jobber i en kontrolletat der folk jevnlig lyver så det renner av dem og de nesten tror det selv.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-14, 21:38   #111
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Skam er jo ikke rasjonelt. Selv var jeg skamfull fordi jeg fødte prematurt pga morkakeløsning, dustekropp, liksom. Men irrasjonell skam tilsier på INGEN måte at man ikke skal kunne diskutere reelle problemstillinger som faktisk har stor betydning.

Med rettigheter følger plikter, og en slik plikt i denne sammenheng er jo at man til en viss grad må tåle kontroll og oppfølging. Mulig jeg "tar så lett på dette" fordi jeg selv jobber i en kontrolletat der folk jevnlig lyver så det renner av dem og de nesten tror det selv.

I slike diskusjoner vil jeg tro at man lett tar følelsene sine med seg, jeg mine litt såre tær pga sårbarhet i arbeidslivet og du din mistenksomhet pga av jobben din.
Å skulle diskutere en generell problemstilling uten å ta med seg emosjonelle erfaringer tror jeg er fryktelig vanskelig.

Gammel 01-04-14, 21:46   #112
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

I slike diskusjoner vil jeg tro at man lett tar følelsene sine med seg, jeg mine litt såre tær pga sårbarhet i arbeidslivet og du din mistenksomhet pga av jobben din.
Å skulle diskutere en generell problemstilling uten å ta med seg emosjonelle erfaringer tror jeg er fryktelig vanskelig.

...men jeg klarer ikke helt å forestille meg at langtidssykemeldte flest ikke mener dette skal kunne kontrolleres på noe som helst vis? Eller at man ikke skal kunne diskutere at pengekassen til AS Norge ikke er uendelig stor? Når realiteten er at NAV Kontroll avdekker stadig mer svindel på stønadsområder.

Man må jo kunne diskutere slikt på en saklig måte, uten å skulle knebles fordi noen føler irrasjonell skam.

Realiteten er at en del mennesker blir avslørt pga ting de legger ut på sosiale medier og som arbeidsgiver finner ut. Jeg vet selv om to slike tilfeller i min nære omgangskrets. Selv har jeg førstehåndskjennskap til andre løgner som legges ut innenfor feltet jeg jobber med. Selvsagt skal både arbeidsgiver og NAV kunne benytte offentlig tilgjengelig informasjon i sitt arbeid.

Gammel 01-04-14, 21:55   #113
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

...men jeg klarer ikke helt å forestille meg at langtidssykemeldte flest ikke mener dette skal kunne kontrolleres på noe som helst vis? Eller at man ikke skal kunne diskutere at pengekassen til AS Norge ikke er uendelig stor? Når realiteten er at NAV Kontroll avdekker stadig mer svindel på stønadsområder.

Man må jo kunne diskutere slikt på en saklig måte, uten å skulle knebles fordi noen føler irrasjonell skam.

Deter vel ingen her om har sagt at dette ikke skal kunne kontrolleres? Himmel, det er jo opplest og nedfelt hva man skal og ikke skal ifht oppfølging ved sykemelding og ingen krangler på det.
Og er det noen som er usaklig og knebler andre?
Det er bare så utrolig lett å føre over andres bastante meninger (som kan føles veldig polariserte og bastante) til sin egen sårbarhet.
Du nevner morkakeløsning lenger opp her, om det var temaet, tror ikke du at du ville hatt din erfaring i følelsene om du diskuterte økonomiske rammer rundt dette?

Gammel 01-04-14, 22:00   #114
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine innlegg er eit svar til dei som har sagt at denne typen diskusjonar fører til irrasjonell skam hos seg. Eg trur det er både og. Eg trur vi må diskutere dette, men eg trur samtidig det er viktig å ha i bakhovudet at folk har såre kjensler knytta til problematikken og ta hensyn til dette i måten ein ordlegg seg på.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-14, 22:11   #115
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Å føle seg mistenkeliggjort er en følelse man planter hos seg selv. Det er jo ikke nødvendigvis et problem at man blir kontrollert i gitte situasjoner. Jeg må legimitere meg når jeg skal ha pass, man må kaste vannflaska om man skal gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen, en faktura på jobben må godkjennes i fire ledd internt før den går til betaling, gjennom et fakturasystem som sikkert har kostet millioner å implementere, jeg må levere selvangivelse. Listen er egentlig uendelig, men det betyr jo ikke at alle går rundt å tror jeg er en selvmordsbomber, en som gjør underslag eller ikke betaler skatt. Selv barna mine ble kroppsvisitert på Gardermoen sist vi var på tur. Og jeg har pengene mine i banken om jeg har større beløp, for sikkerhetsskyld. Ikke fordi jeg tror alle rundt meg er ranere.
Vi må ha sikkerhetsmekanismer for å hindre at lovbrudd skjer der hvor man vet det er muligheter for det, og hvor vi faktisk som samfunn ikke har råd til at det skjer.

Vi må i det minste forsøke å hindre, så vi hegner om de verdiene som er ment å hjelpe oss alle når vi trenger det og ikke ellers.

En av de viktigste verdiene i det norske samfunnet, og en av hovedgrunnene til at vi gjør det godt økonomisk, er at vi stoler på hverandre. Jeg jobber med et EU-finansiert prosjekt nå, og kontrollbyråkratiet er vanvittig. De regner med at for hver person som jobber må man ha en person i 60 % stilling for å administrere, føre timer, sjekke timelister, kontrollere at timelistene er riktig sjekket, telle timer, og kontrollsjekke bilag.

Gammel 01-04-14, 22:16   #116
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Du nevner morkakeløsning lenger opp her, om det var temaet, tror ikke du at du ville hatt din erfaring i følelsene om du diskuterte økonomiske rammer rundt dette?

Nei, jeg tror ikke det, egentlig. Og jeg tro ihvertfall ikke at jeg ville frarådet folk å diskutere det, fordi jeg selv synes det var leit. Men det blir jo veldig hypotetisk.

Selvsagt skal samfunnsøkonomiske problemer kunne diskuteres, uten at debatten burde avspores av "men hva med meg da?". Og det synes jeg er blitt gjort på en sakelig og grei måte i denne saken. Cumulus synes tydeligvis ikke det.

Gammel 01-04-14, 22:17   #117
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Deter vel ingen her om har sagt at dette ikke skal kunne kontrolleres?

Nei, men Cumulus virket noe snurt over at det offentlige i enkelte tilfeller kan ha interesse av bilder på sosiale medier.

Gammel 01-04-14, 22:17   #118
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet at mange Tenker Sitt når noen sykemeldte eller uføretrygdede gjør noe, det behøver ikke være spesielt en gang. Onkelen min som ble trakkassert å P-plassen for uføre, høye, sterke karen lissom. En kjenning som ble mistenkt for trygdesvindel av naboene (han sleit psykisk, et under at han klarte seg), og en god del mistenksomhet i saker jeg hadde kjennskap til årsaken til sykemelding/trygd og visste at alle spekulasjoner ikke stemte med virkeligheten. Ut fra dette og annet prat mellom folk jeg nok ikke ville valgt til venner, har jeg trukket den slutning at Folk Flest tror det er juks dersom en sykemeldt/trygdet ikke murer seg inne 24/7.

Jeg er neppe den eneste i Kongeriket Norge som har hørt andre øse ut om mistenksomheten sin, når jeg selv har visst eller skjønt at jobbfraværet var vel begrunnet. Det er derfra jeg tror manges såre skamfølelse kommer fra.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-14, 22:19   #119
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

En av de viktigste verdiene i det norske samfunnet, og en av hovedgrunnene til at vi gjør det godt økonomisk, er at vi stoler på hverandre. Jeg jobber med et EU-finansiert prosjekt nå, og kontrollbyråkratiet er vanvittig. De regner med at for hver person som jobber må man ha en person i 60 % stilling for å administrere, føre timer, sjekke timelister, kontrollere at timelistene er riktig sjekket, telle timer, og kontrollsjekke bilag.

Interessant. Mener du dette betyr at vi bør ha mindre kontroll i forhold til trygdeytelser?

Gammel 01-04-14, 22:20   #120
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Nei, men Cumulus virket noe snurt over at det offentlige i enkelte tilfeller kan ha interesse av bilder på sosiale medier.

Jeez, nå har jeg sett gjennom alle Cumulus innlegg en gang til. Hvorda klarte du (Pelle) å trekke den slutning om Cumulus sin snurthet?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:40.