Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kronprinsfamilien og skolevalg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-14, 13:51   #101
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er nok forskjell på skolene, for selv om min datter regnes som svært flink på skolen så er hun ikke i nærheten av å være i kategori "forstå engelsk" når hun nå går ut 3. klasse.

Ikke min heller, kanskje eldstedatteren vår, hun tar det lett. Men yngste kunne godt hatt det dobbelte timeantall i engelsk om hun skulle kommet dit at hun kunne snakke i hele setninger.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 13:58   #102
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Så akkurat det argumentet synes jeg rett og slett ikke holder. Det kan være gode grunner, men dette er ikke ett av dem.

At man blir bedre i et språk med å praktisere det kan det da umulig være en uenighet om ... Jeg synes mine unger er flinke i engelsk, men de hadde utvilsomt blitt bedre av å snakke det oftere.

Gammel 18-06-14, 14:01   #103
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

At man blir bedre i et språk med å praktisere det kan det da umulig være en uenighet om ... Jeg synes mine unger er flinke i engelsk, men de hadde utvilsomt blitt bedre av å snakke det oftere.

... og der glemte jeg avslutningen.
Ville dog ikke ha regnet dette som et argument da jeg ville ha trodd at det hadde vært mulig for skolen å tilrettelegge mer rundt dette. Til dels gjøres jo dette i norsk skole i dag, da jeg vet om fremmedspråklige elever som får ekstraundervisning i sitt spåk.

Gammel 18-06-14, 14:02   #104
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det er sagt mye klokt her. Jeg tenker at vår fremtidige dronning kanskje i større grad vil ha sitt virke utenlands, som representant for Norge, døråpner osv.

Jeg kan forstå det dersom de tenker at når hun skal representere internasjonalt, er den kjennskapen til andre nasjoner og kulturer som hun vil kunne få fra den internasjonale skolen så viktig at det "oppveier" den svakere tilknyttingen til den norske enhetsskolen/det norske samfunnet hun vil få. Jeg tror jeg ville tenkt mer på den vinklingen enn på den språklige, hvis jeg hadde vært i en slik situasjon - som flere er inne på, er det mange måter man kan lære seg å snakke og forstå et språk godt på.

Gammel 18-06-14, 14:10   #105
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Forskjellen er jo at Ingrid Alexandra kan ta utgangspunkt i at hun kommer til å ha en internasjonal karriere, og kan forberede seg best mulig nå, så trenger hun ikke forbedre engelsken sin når hun en dag trenger det, mens foreldrene til naboen din ikke akkurat kunne anta at sønnen deres ville trenge engelsk som arbeidsspråk når han ble stor. Det er en stor overgang fra å ha engelsk som skolefag, til å bruke det aktivt hele tiden. Det merker jeg veldig godt når jeg underviser studenter, som får panikk av at pensum er på engelsk. Selv om det jo går seg til. Jeg mener bare å si at jeg ikke egentlig synes at det at kongefamilien velger bort vanlig skole er noen kritikk av engelskundervisningen på vanlig skole.

Det er jo en ganske stor andel nordmenn som tar høyere utdanning, og mange av disse vil møte engelsk pensum. Jeg synes ikke Ingrid Alexandra er i noen særstilling når det gjelder behovet for å forstå og snakke engelsk godt.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 14:11   #106
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg kan forstå det dersom de tenker at når hun skal representere internasjonalt, er den kjennskapen til andre nasjoner og kulturer som hun vil kunne få fra den internasjonale skolen så viktig at det "oppveier" den svakere tilknyttingen til den norske enhetsskolen/det norske samfunnet hun vil få. Jeg tror jeg ville tenkt mer på den vinklingen enn på den språklige, hvis jeg hadde vært i en slik situasjon - som flere er inne på, er det mange måter man kan lære seg å snakke og forstå et språk godt på.

Det hadde jo vært et bedre argument. Jeg kjenner ikke til Jansløkka, men den er kanskje ganske homogen?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 14:14   #107
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OMG. Må. Huske. IKKE. Lese. Kommentarfelt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 14:24   #108
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

OMG. Må. Huske. IKKE. Lese. Kommentarfelt.

Sa det jo!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 14:29   #109
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det hadde jo vært et bedre argument. Jeg kjenner ikke til Jansløkka, men den er kanskje ganske homogen?

En tidels rural skolekrets, mest eneboliger i skolekretsen. Gammelt etablert villastrøk, ikke i det verste sosseområdet i Asker (vil jeg påstå). Relativt ordinære folk som går der.

Gammel 18-06-14, 14:32   #110
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tenker at det faktum at to mennesker ikke kan velge skole for barna sine uten at det er et offentlig anliggende, er nok et bevis på at monarki er fundamentalt galt på alle nivåer.

Nemlig. Det er dette hele debatten dreier seg om for meg.

Gammel 18-06-14, 14:42   #111
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg tipper at OIS får økt søkning pga. dette. Mange foreldre er villig til å betale mye for å få egne barn inn på samme skole og i samme klasse som en kommende monark. Nettverksbygging starter tidlig i noen miljøer.

Dessverre ja. Vi hadde tenkt å prøve å få lillesøster inn dit neste år vha søskenprioritering; det kan vi sikkert skyte en lang hvit pil etter nå.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 16:21   #112
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isrose, her.

Det er jo en ganske stor andel nordmenn som tar høyere utdanning, og mange av disse vil møte engelsk pensum. Jeg synes ikke Ingrid Alexandra er i noen særstilling når det gjelder behovet for å forstå og snakke engelsk godt.

Jeg bryr meg ikke så veldig om dette valget, men jeg har dog tenkt det sammen. Men jeg klarer heller ikke helt å tenke at de har en jobb en gang.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 16:41   #113
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom dette egentlig handler om læringsmiljøet ved den skolen de går på, hadde dere synes det var ok om de flyttet dem til en annen offentlig skole? Det er jo et veldig tydelig signal om akkurat den skolen da.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 18:13   #114
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Dersom dette egentlig handler om læringsmiljøet ved den skolen de går på, hadde dere synes det var ok om de flyttet dem til en annen offentlig skole? Det er jo et veldig tydelig signal om akkurat den skolen da.

Jeg skulle da virkelig tro at hvis Haakon hadde skrevet klage til fylkesmannen om at Jansløkka har for mange elever i hver klasse, mobbeproblemer, eller hva søtten det er som er problemet, så hadde kommunen tatt kjapt tak i det. De/vi ressurssterke må faktisk ta en ansvar for å få et bedre samfunn.

Gammel 18-06-14, 18:39   #115
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Dagbladet har intervjuet omdømmeeksperter: http://www.kjendis.no/2014/06/18/kje...aabo/33905507/

Antonsen og Golden tar omdømmeeksperter på kornet fra 6:06 her (med tegnspråktolk):

(Kilde: youtube.com)

Gammel 19-06-14, 00:32   #116
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

En tidels rural skolekrets, mest eneboliger i skolekretsen. Gammelt etablert villastrøk, ikke i det verste sosseområdet i Asker (vil jeg påstå). Relativt ordinære folk som går der.

Men hva er det mest sossete strøket i Asker hvis det ikkje er omdRådet rundt jansløkka? Mer ned mot holmen?

Gammel 19-06-14, 10:12   #117
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg skulle da virkelig tro at hvis Haakon hadde skrevet klage til fylkesmannen om at Jansløkka har for mange elever i hver klasse, mobbeproblemer, eller hva søtten det er som er problemet, så hadde kommunen tatt kjapt tak i det. De/vi ressurssterke må faktisk ta en ansvar for å få et bedre samfunn.

Seriøst? Tror du det er et reelt alternativt for dem?

Gammel 19-06-14, 10:28   #118
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Seriøst? Tror du det er et reelt alternativt for dem?

Jeg tror ikke det. Jeg tror ikke alltid det er lett å være kongelig arving på en skole. Det er ikke sikkert man får venner veldig lett, for eksempel. Jeg mener å huske å ha hørt at Haakon til tider var ganske ensom. Om man sliter med slikt er det jo veldig lite skolen kan gjøre med det, og bytter man til en annen skole, enten den er privat eller offentlig vil det komme spørsmål. Fordelen med å bytte til en privat er at man nettopp kan gjøre det under "dekke" av at den tilbyr noe den offentlige skolen ikke gjør.

Å bytte til en annen offentlig skole ville nok bli sett på som direkte kritikk mot den aktuelle skolen. Jeg personlig syns vel egentlig det er greit, men jeg ser også at som kongelig er det mye vanskeligere å komme med slik kritikk gjennom handling.

Og nettopp fordi man som kongelig må veie inn symbolikk i alle handlinger syns jeg hele gjerningen er umenneskelig og gjør meg enda sikrere på at vi må avvikle hele greia. Det er kanskje enda viktigere i et land som Norge, uten tradisjoner for adel og overklasse.

Jeg er enig i at vi ressursterke må ta et ansvar for et bedre samfunn, men jeg regner ikke kongefamilien som særlig ressursterk på dette området. De er fullstendig fanget.

Sist redigert av Tallulah : 19-06-14 kl 12:00.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-14, 10:30   #119
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det høres usannsynlig ut at prinsessen vil skille seg mindre ut som prinsesse på den internasjonale skolen - få mindre oppmerksomhet for kongeligheten sin, og sånt - og det i seg selv høres for meg ut som et godt nok argument for valget.

Gammel 19-06-14, 10:31   #120
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er enig i at vi ressursterke må ta et ansvar for et bedre samfunn, men jeg regner ikke kongefamilien som særlig ressursterk på dette området. De er fullstendig fanget.

Veldig enig!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:24.