Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Seriøst? Tror du det er et reelt alternativt for dem?
Jeg tror ikke det. Jeg tror ikke alltid det er lett å være kongelig arving på en skole. Det er ikke sikkert man får venner veldig lett, for eksempel. Jeg mener å huske å ha hørt at Haakon til tider var ganske ensom. Om man sliter med slikt er det jo veldig lite skolen kan gjøre med det, og bytter man til en annen skole, enten den er privat eller offentlig vil det komme spørsmål. Fordelen med å bytte til en privat er at man nettopp kan gjøre det under "dekke" av at den tilbyr noe den offentlige skolen ikke gjør.
Å bytte til en annen offentlig skole ville nok bli sett på som direkte kritikk mot den aktuelle skolen. Jeg personlig syns vel egentlig det er greit, men jeg ser også at som kongelig er det mye vanskeligere å komme med slik kritikk gjennom handling.
Og nettopp fordi man som kongelig må veie inn symbolikk i alle handlinger syns jeg hele gjerningen er umenneskelig og gjør meg enda sikrere på at vi må avvikle hele greia. Det er kanskje enda viktigere i et land som Norge, uten tradisjoner for adel og overklasse.
Jeg er enig i at vi ressursterke må ta et ansvar for et bedre samfunn, men jeg regner ikke kongefamilien som særlig ressursterk på dette området. De er fullstendig fanget.
Sist redigert av Tallulah : 19-06-14 kl 12:00.
|