Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bonde skjøt hund

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-14, 00:15   #241
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Fordi det er den erfaringen jeg har til bønder.

Er oppvokst på gård selv, og "ALLE" hadde hagle. Som de stort sett trua unger, bikkjer og alt som gikk med lilletåa inne på eiendommen dems.

At det var ... Hæ!? Hva er det du går rundt og mener om folk!?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:16   #242
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er hvertfall noen som leser Donald...

Gammel 08-08-14, 00:18   #243
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hva jeg mener om folk?

Altså jeg er oppvokst på gård.

ALLE gårdene i kommunen hadde hagle på gården. Altså det var da HELT vanlig. Joda sikkert en og annen gård som ikke hadde, men jevnt over hadde alle hagle.

Det er da ingenting å mene om folk.

Joda at vi hadde noen smågale naboer som løp etter bror min med hagla er nå en annen story, men det er da ingenting jeg mener om folk. Det var da HELT vanlig på går å ha hagle.

Hvertfall før i tiden.

Gammel 08-08-14, 00:19   #244
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hun forteller jo bare om sin egen barndom. Selv om jeg må innrømme at det framstår pussig for meg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:19   #245
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Men det er jo ganske vanlig, er det ikke Floksa? Ikke til å true naboens (eller egne )unger med, mener jeg, men å ha skytevåpen på gård? Til jakt og sånt?

Jeg vet ikke? Vi jakter ikke og har ikke våpen. Og jeg har aldri opplevd å bli truet av noen, eller at bikkja er blitt truet. Vi snakker veldig liten om våpen. Mulig jeg egentlig ikke bor på landet?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:23   #246
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Mulig jeg egentlig ikke bor på landet?

Kanskje du bare skulle ønske du gjorde det?!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:24   #247
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg vet ikke? Vi jakter ikke og har ikke våpen. Og jeg har aldri opplevd å bli truet av noen, eller at bikkja er blitt truet. Vi snakker veldig liten om våpen. Mulig jeg egentlig ikke bor på landet?

Ja, det kan godt være tilfeldig at de fleste jeg kjenner som bor på gård jakter altså. Og jeg tror ingen av de har truet verken mennesker eller dyr.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:25   #248
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De bøndene jeg kjenner som har jaktterreng og er interessert i jakt har våpen, men det har også både leger, jurister og sykepleiere med samme interesse.

Jeg er oppvokst på bygda og jeg vet sannelig ikke om andre enn de aktive jegerne som hadde våpen. Folk gikk heldigvis ikke rundt og truet naboene med dem i alle fall. Jeg tror ikke det er særlig vanlig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:26   #249
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, jeg syns jo ikke det er galt å tro eller hevde at det kan være høyere tetthet av jaktvåpen blant bønder enn blant andre yrkesgrupper. Bønder er tross alt ofte vant til å omgås dyr og har gjerne tilgang på utmark å jakte i. (Jeg aner jo ikke om det stemmer at flere bønder jakter, men det er jo ikke en helt håpløs hypotese.) Men det er en ganske lang vei derfra til å antyde at bønder flest har for vane å true folk med våpen.

Gammel 08-08-14, 00:26   #250
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke jeg har møtt eller hørt om en eneste bonde som ikke har våpen før Floksa.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:26   #251
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

De bruker den til å jakte. Hagler brukes i fuglejakt oftest.

Det burde jeg kanskje ha tenkt på, ja, men de tusler vel ikke rundt og jakter uavbrutt?
Som sagt, jeg har ikke lest hendelsesforløpet, men synes det virker litt rart at man rusler rundt med skarpladde våpen.

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Fordi det er den erfaringen jeg har til bønder.

Er oppvokst på gård selv, og "ALLE" hadde hagle. Som de stort sett trua unger, bikkjer og alt som gikk med lilletåa inne på eiendommen dems.

Akkurat som på film!!

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

De bruker den til å true fremmedfolk som kommer luskende til gards! Seriøst, leser du ikke Donald!?

Joda. Bestemor Duck er jo en heltinne i så måte.

Men er det sånn, Sneglo? Jeg vet jo ikke, men ser lissom for meg helt ville vesten på Vestlandet nå.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:27   #252
Katta
maler

Katta sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Katta... Har nok såre tær. For jeg blir litt lei meg. Det blir litt sånn "damn if you do" osv når du antyder at det er hundeeieres egen feil at barn kommer bort for å klappe. Jeg har heller ikke brukt ordet "uoppdragen", og jeg vet at du heller ikke har beskyldt meg for det, men du skriver likefullt at "alle dere som snakker om uoppdragne barn" som om det gjelder flere.

Jeg har blitt beskyldt for mye uberettiget i denne tråden, synes jeg selv, men jeg synes heller ikke det er riktig å ordlegge seg på en måte som setter andre i et uberettiget dårlig lys.

Jeg tror egentlig du har veldig såre tær, for jeg tror egentlig ikke du har blitt beskyldt for så mye egentlig.

Men for å skrive litt mer diplomatisk hva jeg egentlig mente der (jeg har jo ingenting imot hverken hunder eller hundeeiere, men jeg kan synes det er litt morsomt å spissformulere i sånne tråder): Vi er vel enige om at det er en gruppe hundeeiere som det helst burde vært færre medlemmer av. Det er de som slipper hundene ut, som lufter hundene uten bånd der det er båndtvang eller de burde skjønne hunden er til sjenanse, de som tenker at det helt sikkert ikke gjør noe om bæsjen blir liggende i snøen, for det dekkes jo snart over og som tenker at hunden selvfølgelig må bli med på skitur i oppkjørte løyper, det gjør jo ikke så mye at én hund går der. Og som har mindre kontroll enn de tror de har, og som har verdens snilleste hunder som alle selvfølgelig veldig gjerne vil hilse på, spesielt når hunden kommer løpende mot en. (Ok, det ble litt overdrevet igjen, men dog, poenget er de som tror at regler og høflighet ikke gjelder helt for dem). Den gruppen hundeeiere gjør det vanskeligere å lære barna avstand også fordi de insisterer på det motsatte.

De fleste hundeeiere jeg kjenner og ser utfordrer mine grenser mhp hva jeg synes er greit til en viss grad, men er innenfor det man må akseptere tenker jeg. Og som hundeeier må det være lov til å være irritert på foreldre og barn som ikke hører på beskjed om å holde seg unna en bundet hund, det skulle bare mangle. Men jeg tror ikke man kan forvente at alle vet det av seg selv.

Gammel 08-08-14, 00:28   #253
Input

Input sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Det burde jeg kanskje ha tenkt på, ja, men de tusler vel ikke rundt og jakter uavbrutt?
Som sagt, jeg har ikke lest hendelsesforløpet, men synes det virker litt rart at man rusler rundt med skarpladde våpen.

Men han gjorde jo ikke det. Han var inne, gikk antagelig ned i kjelleren, åpnet det låste våpenskapet, tok ut våpenet, låste våpenskapet, åpnet ammunisjonsskapet, hentet ammunisjon, låste skapet, tok med seg begge deler, gikk ut og så videre... Dette er selvsagt ren gjetning basert på det jeg vet om oppbevaring av våpen og har lest av hendelsesforløpet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:30   #254
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Hvor trøtt er jeg når jeg i bondetråden leser høyprotese?

Det er vel gårdbrukeralternativet til hunderullestol.

Gammel 08-08-14, 00:31   #255
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hyacinth: Det er jo alltid sånn når deler av en gruppe ødelegger for alle. Det finnes elendige hundeeiere, på samme måte som det finnes trygdesnyltere. Men kritikken og mistenkeliggjøringen rammer bare dem som er villige og i stand til å ta den slags innover seg, og det er jo gjerne de som allerede er fornuftige hundeeiere og berettigede trygdemottakere med dårlig samvittighet. Det er en lei konsekvens.

Gammel 08-08-14, 00:31   #256
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Alle bønder jeg kjenner har hagle og rifle. (Og så godt som alle andre jeg vokste opp sammen med også, uten at det var Deliverance-tilstander. )

Vi hadde sauer da jeg vokste opp, og jeg har flere ganger sett hunder jage sauene våre i utmark. Og Carrera, det synes jeg er hundeeiernes ansvar, ikke saueeiernes. En gang snakket jeg til eierne (et voksent, tilsynelatende vanlig ektepar) og de bare lo av meg. Hunden måtte jo få leke seg.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:34   #257
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Joda. Bestemor Duck er jo en heltinne i så måte.

Men er det sånn, Sneglo? Jeg vet jo ikke, men ser lissom for meg helt ville vesten på Vestlandet nå.

Jeg er ikke opprinnelig fra vestlandet.

Jeg er ifra ødemarken på østlandet.

Gammel 08-08-14, 00:35   #258
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønner, Katta. Og jeg er vel ikke helt i vater i dag. Men jeg har ofte en følelse av at det er lov å spissformulere seg for én part i en diskusjon, mens motparten ikke må si et skjevt ord før det kommer beskyldninger og flisespikking. Nå snakker jeg generelt, altså. Jeg må innrømme at jeg ble ble såret og overrasket over det Sonja sa, for jeg forstår det ikke. Og jeg ble sint på Miley, men det var nok en misforståelse. Og nå tror jeg at jeg går og legger meg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:37   #259
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Og Carrera, det synes jeg er hundeeiernes ansvar, ikke saueeiernes. En gang snakket jeg til eierne (et voksent, tilsynelatende vanlig ektepar) og de bare lo av meg. Hunden måtte jo få leke seg.

Selvfølgelig er det hundeeiers ansvar. Som sagt, er man hundeeier, så er man eier av et rovdyr, og det MÅ man ta hensyn til. Man trigger ikke hundens instinkter ved å la den leke med byttedyret.

Saueeiers ansvar ligger mer i det å ta høyde for de mer naturlige farene man utsetter dyrene for når man sender dem ut i naturen på egenhånd. Ser formuleringen min ble litt feil i den sammenheng, og at det lett kunne tolkes som at saueeiere måtte ta høyde for hunder også.

Det er snakk om et samspill, hvor alle har sin rolle på hver sine områder.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:38   #260
Katta
maler

Katta sin avatar

Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Skjønner, Katta. Og jeg er vel ikke helt i vater i dag. Men jeg har ofte en følelse av at det er lov å spissformulere seg for én part i en diskusjon, mens motparten ikke må si et skjevt ord før det kommer beskyldninger og flisespikking. Nå snakker jeg generelt, altså. Jeg må innrømme at jeg ble ble såret og overrasket over det Sonja sa, for jeg forstår det ikke. Og jeg ble sint på Miley, men det var nok en misforståelse. Og nå tror jeg at jeg går og legger meg.

Ja, av og til kan man få den følelsen. Av og til er det nok sånn også, andre ganger er det nok like ille på begge sider, bare at man føler det mest på den siden man selv står på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:35.