|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
| Se resultatene: Hvor dyr var den dyreste veska du eier? | |||
| Har ikke vesker |
|
6 | 2,01% |
| 300 |
|
47 | 15,77% |
| 600 |
|
49 | 16,44% |
| 1000 |
|
40 | 13,42% |
| 1500 |
|
45 | 15,10% |
| 2000 |
|
51 | 17,11% |
| 4000 |
|
30 | 10,07% |
| 6000 |
|
6 | 2,01% |
| 8000 |
|
12 | 4,03% |
| 10000 |
|
7 | 2,35% |
| 12000 |
|
2 | 0,67% |
| 15000 |
|
1 | 0,34% |
| 20000 |
|
1 | 0,34% |
| 25000 |
|
0 | 0% |
| Mer en 25000 |
|
1 | 0,34% |
| Deltakere: 298. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Jeg har ingen dyre vesker, har aldri brukt mer enn 500 på en veske. Jeg ønsker meg veldig en gul Fjällrävenveske som koster en tusenlapp. Og det beskriver vel veskestilen min.
|
|
|
#162 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?
Gutter kjøper jo mengder av elektronikk og duppedingser til mange tusen kroner. Det blir jo aldri problematisert på samme måte som "jenteting". Samme er det jo med menn på 40 pluss som kjøper sykler til 70 000 kroner for å sykle Birken. Det blir jo aldri problematisert selv om det jo er en helt vanvittig sum for en sykkel. Typisk jåleri "damer" på samme alder bruker penger på derimot er jo overflødig, teit eller unødvendig luksus. Dette er bare eksempler men det er jo stor forskjell på forbruk og kjønn, hva som er greit å bruke penger på eller ikke. Eller, dvs. - hva media velger å skrive om eller ikke. ER vel mer det som er greia her.
|
|
|
#163 |
|
maler
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Jenter som kjøper hest til 70000 blir heller ikke problematisert. Mens gutter som kjøper fotballsko til 3000 kr når det er bare på grunn av merket definitivt blir det. Det samme blir menn som kjøper birken-utstyr til mange titusener. Forskjellen er kanskje heller at man ikke ser på en sykkel hvor dyr den er med mindre man er kjent i markedet. Å bruke penger på merker og dill opplever jeg som omtrent like (lite) stuerent uansett kjønn.
|
|
|
#164 |
|
anglofil
Spørsmålet er vel mer hva media velger å fokusere på. Jeg ser ikke så mange medieoppslag som latterliggjør gutter eller menn som de gjør jenter og kvinner. Det er konstant fokus på disse jentene med Michael Kors vesker, kan ikke si jeg har sett noe tilsvarende med gutter med sko til 3000.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 04-02-15 kl 01:12. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
This is normal!
|
Jeg synes det er årlige oppslag om pengebruk på Birkenarrangementene jeg. Med god grunn. Det er jo helt vilt hvor mye enkelte bruker på utstyr der.
|
|
|
|
#166 |
|
maler
|
Kan det være at du legger merke til de veskeartiklene fordi du har vært i en situasjon hvor det er relevant? For jeg har definitivt sett omtale om fotballsko og idrettsutstyr og duppedingser til gutter.
|
|
|
#167 |
|
anglofil
Jeg ser jo disse jentene rundt meg hele tiden og ser ofte artikler i nettaviser om hvor fjollete de er pluss at de hele tiden deles på Facebook. Har faktisk ingen venner som deler om samme fenomen hos gutter og leser det ikke i aviser heller! Jeg tror definitivt på han psykologen som sier at media har en helt annen tilnærming til forbruk og jenter en hva det er til gutter.
|
|
|
#168 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Tipper det ligger på 600 kroner ca |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Fortynnet
|
Jeg også. Det har vært mye om fotballsko i det siste. |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Eg har nokre dyre vesker og den dyraste er en Mulberry. Trur eg betalte 700 dollar for den i USA. Den har eg etterpå kjøpt matchande lommebok og mobilfutteral til. Eg har to MK-vesker som ligg mellom 3 og 4000, ei svart MK selskapsveske til 1295,- og ei DKNY selskapsveske til 1098,-
|
|
|
|
#172 |
|
ctrl+z
|
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Jeg fniser litt av MK-betegnelsen, forøvrig. Jeg er på linje med Katta her og hadde aldri hørt om merket før en kollega var superhappy for den nye iPad-veska si. "Se, se! Det er MK!". Ja, tenkte jeg, det var jo passende (vår jobb har denne forkortelsen) og da ble hun helt himmelfallen over at jeg ikke ante hva MK ellers sto for. Jeg hadde hørt om merket i bakhodet et sted altså, men aldri sett logoen eller hørt forkortelsen.
|
|
|
#173 |
|
Glamorøs
|
Jeg er enig med deg i at jenter får en annen tilnærming i media enn gutter, men jeg mener at det ikke går på jenter og forbruk spesielt. Saken i D2 om hvordan ungdom nå "må" ha Ralp Lauren, A&F etc. handlet om begge kjønn. Det har vært "veskesaker" med begge kjønn. Saken om guttene i like (dyre) jakker viser at gutter både har samme forbruksmønster, og blir latterliggjort for det.
|
|
|
#174 |
|
This is normal!
|
|
|
|
|
#175 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?For 14 dager kjøpte jeg en liten Chanel-clutch/lommebok i skinn til 2400. Det var 40 % rabatt på Høier, og jeg trengte den ikke - men ønsket meg noe mer eksklusivt enn veskene jeg har som stort sett er fra HM og Accessorize.
|
|
|
#176 |
|
Dig for victory!
|
Veldig, veldig enig.
|
|
|
|
#177 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Nå har det jo vært mye fokus i det siste på utstyrsgalloppen i barneidretten (bra!), men jeg syns disse sakene får en litt annen vinkling, selvom de såklart gjelder begge kjønn. Her er det fokus på at idrettsklubben/foreldregruppa må roe ned, mens mange av veskesakene syns jeg har litt sånn "herregud, se så teite de er som har så dyre vesker"-vibber uten at de voksne rundt blir ansvarliggjort i samme grad. Det er mye mer innafor å bruke 5000 kr på hvert av to par ski (Han trenger det jo, hun er jo så aktiv, osv) enn å bruke 5000 på en dyr veske som tross alt er i bruk hver dag enn så lenge. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva er den dyreste veska du eier?Men hvor mye kan man styre hva tenåringene kjøper for penger de har tjent selv? Jeg klarte ikke å si "du får ikke lov", når jeg ikke ville ha kranglet om hun hadde brukt pengene på masse billige småting på H&M istedenfor.
|
|
|
#179 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Jeg synes det er en stor forskjell på å bruke penger man har jobbet for selv på luksusartikler, enn å spørre mamma og pappa om å FÅ. Når man jobber inn pengene, har man jo gjort en innsats for å skaffe seg noe man ønsker seg veldig, og datteren din tar med seg nyttig erfaring om at man må "yte for å nyte". DET synes jeg faktisk er helt OK, og hvis det er slik at mange av barna med rådyre plagg og tilbehør, har jobbet for dem selv - og spart lønna - er det noe helt annet enn det jeg diskuterer.
|
![]() |
|
|