Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-15, 12:28   #461
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hehe, jeg kjenner en fyr som ikke spiser grønnsaker. Overhodet. Han er i hvert fall en minoritet.

Match made in heaven:

(Kilde:

(Kilde: youtube.com)
)

Gammel 31-03-15, 12:29   #462
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Bærekraft hvor prinsippet om den sterkestes rett er det gjeldende kan absolutt gjeopprettes. Det vil ikke kunne funke å leve bærekraftig vegansk her i Norge og vi må vel ta knekken på det meste av befolkningen for å kunne ha en noenlunde bærekraft også om man er kjøttspiser.

Jeg synes jo hele problemstillingen er absurd. Men jo, jeg er ganske sikker på at vi kalorimessig vil kunne ha minst like stor selvforsyningsgrad i Norge med vegankosthold. Det dyrkes ufattelige mengder dyremat på jord som kunne gitt menneskemat.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 12:30   #463
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det beror på hvor gammel han er. Hvis han er under ti år, så er han nok ikke så rar.

Sant, sant. Han er nyss passert 40, tror jeg. Og hvordan han fortsatt er i live, er en gåte for meg.

Gammel 31-03-15, 12:33   #464
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Greit om vertene vet om det, men ellers synes jeg er det en uting.
Som da min veganske venninne hadde invitert familien sin på middag på nyttårsaften (de vet hun er veganer og de vet hun lager knallgod mat og de hadde lyst å komme) og hun stod, med tre barn masende rundt seg og stressa, og lagde flere fantastiske retter hele dagen, og familien kom på døra med brett etter brett med koteletter og pølser (uten å si fra). Fordi de måtte ha kjøtt. Ingen rørte min venninnes mat.
Jeg ser rødt bare jeg tenker på det.

Virker jo veldig sært, da. Kjøttetere spiser jo gjerne plantebasert kost også, tross alt. Hadde de kun spist kjøtt og ikke ville at det skulle berøre salaten, hadde det vært noe annet.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 12:33   #465
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det beror på hvor gammel han er. Hvis han er under ti år, så er han nok ikke så rar.

Barn har lov til å være sprø.

At det skulle finnes voksne mennesker som elsker kjøtt så høyt at de ikke kan spise noe annet og alltid må få det i selskap, virker for meg fullstendig absurd, og jeg må innrømme at jeg blir litt fornærmet over å bli forsøkt sammenlignet med sånne. Finnes de virkelig?

Gammel 31-03-15, 12:40   #466
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

At det skulle finnes voksne mennesker som elsker kjøtt så høyt at de ikke kan spise noe annet og alltid må få det i selskap, virker for meg fullstendig absurd, og jeg må innrømme at jeg blir litt fornærmet over å bli forsøkt sammenlignet med sånne. Finnes de virkelig?

Jeg kjenner noen dedikerte grønnsakshatere. Men det handler jo om hva de er vant med. Halvslappe kokte grønnsaker er ikke akkurat snadder. Og stilt ovenfor gode råvarer tilberedt på skikkelig vis spiser også disse godt med grøntfôr altså. Men om vassen blomkål er din eneste grannsakspreferanse skjønner jeg jo at de ikke liker.

Gammel 31-03-15, 12:40   #467
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg synes jo hele problemstillingen er absurd. Men jo, jeg er ganske sikker på at vi kalorimessig vil kunne ha minst like stor selvforsyningsgrad i Norge med vegankosthold. Det dyrkes ufattelige mengder dyremat på jord som kunne gitt menneskemat.

Jeg er ikke veganer, men om jeg skulle valgt veganisme som livssyn måtte jeg jo hatt tro på at verdensbildet mitt var bærekraftig. Og da lurer jeg igjen på hvordan økosystemet ville sett ut om man fjernet husdyrhold fullstendig. For nei, jeg tror ikke jeger- og sankersamfunnet ville kunnet understøtte en befolkningsmengde som vi har i dag. Og kanskje vil det gi uheldige konsekvenser om man skulle drive jordbruk fullstendig uten gjødsel fra dyr. Jeg klarer liksom ikke helt å se for meg hva man, som ytterste konsekvens, ser for seg som ideelle prinsipper å bygge et bærekraftig samfunn på, i et vegansk perspektiv. Jeg har jo selvsagt ikke Svaret på hva som er et bærekraftig samfunn i et ikke-vegansk perspektiv heller, men jeg tror at en eller annen form for balansert samspill mellom menneske og dyr er fint å ha med i kortstokken av virkemidler.

Gammel 31-03-15, 12:42   #468
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg er ikke veganer, men om jeg skulle valgt veganisme som livssyn måtte jeg jo hatt tro på at verdensbildet mitt var bærekraftig. Og da lurer jeg igjen på hvordan økosystemet ville sett ut om man fjernet husdyrhold fullstendig. For nei, jeg tror ikke jeger- og sankersamfunnet ville kunnet understøtte en befolkningsmengde som vi har i dag. Og kanskje vil det gi uheldige konsekvenser om man skulle drive jordbruk fullstendig uten gjødsel fra dyr. Jeg klarer liksom ikke helt å se for meg hva man, som ytterste konsekvens, ser for seg som ideelle prinsipper å bygge et bærekraftig samfunn på, i et vegansk perspektiv. Jeg har jo selvsagt ikke Svaret på hva som er et bærekraftig samfunn i et ikke-vegansk perspektiv heller, men jeg tror at en eller annen form for balansert samspill mellom menneske og dyr er fint å ha med i kortstokken av virkemidler.

Med et vegansk kosthold produserer vi svært mye god gjødsel selv altså. Ja, store endringer vil det bli. Men det er ingen grunn til at de skal være negative.

Gammel 31-03-15, 12:43   #469
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenker du at vi ikke hadde et bærekrafttig økosystem da menneskene var sankere og jegere?

Da var det vel et par håndfuller mennesker på jorda sammenliknet med nå. Menneskehetens bidrag som jegere var antakelig neglisjerbart på store deler av kloden.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 12:44   #470
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Problemet med veganisme for min del er at det ikke er bærekraftig på individuell basis, fordi det krever tilskudd av f.eks. B12, som du sliter med å få det kroppen trenger av.

Ellers er vel planteproduksjonen såpass høy pga gjødsel og sprøytemidler. Vi får ikke hele høsten ødelagt pga en sverm av gresshopper, liksom. I endel strøk er det lite grunnlag for planteproduksjon, og skal folk bo på disse stedene er vel det basert på animalsk mat og planteproduksjon kun egnet for dyrefor.

Gammel 31-03-15, 12:45   #471
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg tror ikke det er fordi han elsker kjøtt så høyt, men fordi han ikke får til å spise grønnsaker, fordi han virkelig, virkelig ikke liker det, rett og slett. Og han vel ikke få det i selskap, jeg har aldri lagt merke til at han flagger det så høyt, han spiser vel risen eller pastaen eller brødet eller whatnot, om det ikke er kjøtt, fisk, egg, ost eller melkeprodukter tilgjengelig. Men ja, det er absolutt litt absurd, og jeg sammenligner ham ikke med noen - det var kun ment som en (fleipete) kommentar på det gikk an å være kjøttspiser og minoritet.

Gammel 31-03-15, 12:48   #472
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med et vegansk kosthold produserer vi svært mye god gjødsel selv altså.

Hvilke ressurser produseres det gjødsel av?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 12:50   #473
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Med et vegansk kosthold produserer vi svært mye god gjødsel selv altså. Ja, store endringer vil det bli. Men det er ingen grunn til at de skal være negative.

Ja, produsere gjødsel selv gjør vi vel allerede i dag. Det er sikkert et stort potensiale å hente der, dersom man setter det i system. Sjøplanter kan sikker fungere godt som gjødsel også, dersom et hav uten fiske og bestandkontroll fortsatt vil gi oss tilstrekkelig tilgang til det. Jeg er nok mer bekymret for artsmangfoldet, sånn sett.

Gammel 31-03-15, 13:02   #474
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kalorimessig ja, men med tanke på næring for øvrig?
Norge er ikke veldig velegnet for produksjon av proteinrik vegansk mat. Vi kan dyrke mye karber, men protein?

Jeg har foreldre som bor på et av de mest gunstige stedene for variert jordbruk. Selv der er det vanskelig å dyrke proteinrikt og vitaminrikt nok. Der svigersene mine bor (i ditt miljø) ville de nok ikke klart mye selvberging ved kun vegansk føde. Der har de vært ekstremt avhengige av melk i tidligere tider, veldig mye mer avhengig enn der jeg kommer fra.

Selvberging i Finnmark som veganer ser jeg også vanskelig for meg. D-vitaminer for eksempel?

Overbevis meg gjerne om noe annet. Jeg synser jo villt nå ut ifra det lille jeg kan.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 13:04   #475
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Langs kysten kan en del alger brukes som gjødsel, men det må da unektelig være mye prakk om man driver jordbruk i innlandet? Ved gjennomført veganisme kan kanskje gjødsel fra vilt brukes, men det blir jo ikke snakk om mengder der?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 13:18   #476
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Hvilke ressurser produseres det gjødsel av?

Bæsj?

Gammel 31-03-15, 13:22   #477
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Kalorimessig ja, men med tanke på næring for øvrig?
Norge er ikke veldig velegnet for produksjon av proteinrik vegansk mat. Vi kan dyrke mye karber, men protein?

Jeg har foreldre som bor på et av de mest gunstige stedene for variert jordbruk. Selv der er det vanskelig å dyrke proteinrikt og vitaminrikt nok. Der svigersene mine bor (i ditt miljø) ville de nok ikke klart mye selvberging ved kun vegansk føde. Der har de vært ekstremt avhengige av melk i tidligere tider, veldig mye mer avhengig enn der jeg kommer fra.

Selvberging i Finnmark som veganer ser jeg også vanskelig for meg. D-vitaminer for eksempel?

Overbevis meg gjerne om noe annet. Jeg synser jo villt nå ut ifra det lille jeg kan.

Men hvorfor er det feil å importere proteiner til å spise direkte? Vi gjør jo dette i svært stort omfang allerede til dyrefôr. Hva er forskjellen? Helt selvberget vil vi aldri bli. Uansett kosthold. Men jeg tror vi vil være nærmere med et langt mer moderat kjøttforbrukt. Å diskutere total veganisme er jo å diskutere utopi.

Gammel 31-03-15, 13:22   #478
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Standard

Okeeeyyy, lavt blodsukker men... Kan man virkelig basere et vegansk jordbruk på dyrebæsj? Kjøtt kan ikke komme bort i det man spiser, men bæsjen er grei?

Altså, jeg mener det litt. Går det? Hvordan skal man samle inn bæsjen? Kan man holde dyr for bæsjens skyld, eller må den plukkes opp i naturen?

Passet høner en stund, og gikk og plukket små hønsekladder med en liten kattespade. Syns det var veldig my jobb for noen usle egg. Synes det høres ut som enda mer formålsløst for å gjødsle gulrøtter. Og er altså i tvil om det da kan være vegansk. Ref. annen tråds påstand om at økologisk høne må ha økologisk foreldre.

Gammel 31-03-15, 13:24   #479
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bæsj?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Okeeeyyy, lavt blodsukker men... Kan man virkelig basere et vegansk jordbruk på dyrebæsj? Kjøtt kan ikke komme bort i det man spiser, men bæsjen er grei?

Altså, jeg mener det litt. Går det? Hvordan skal man samle inn bæsjen? Kan man holde dyr for bæsjens skyld, eller må den plukkes opp i naturen?

Nå bæsjer vi mennesker en del vi også. Det brukes også som gjødsel. Jeg vil tro det er det Floksa henviser til.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-15, 13:29   #480
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Nå bæsjer vi mennesker en del vi også. Det brukes også som gjødsel. Jeg vil tro det er det Floksa henviser til.

Jeg forstår Charlies spørsmål som om hvorvidt grønnsaker dyrket ved hjelp av gjødsel fra dyr regnes som vegansk. Og det er jo et helt legitimt spørsmål, og absolutt sammenlignbart med juice-filtrert-gjennom-gelatin-greia. Og så vidt jeg kan lese meg til, betraktes matplanter dyrket ved hjelp av dyregjødsel som vegansk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:43.