|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Leser
|
Er omskjæring like ille som incest?Viser til artikkel, hvor hovedstillitsvalgt i Oslo sier: "Den eneste måten å redde disse barna på, er at man får avdekket omskjæring og straffet foreldre. Slik vil andre skremmes fra å omskjære barna sine, sier han. Nguyen mener det er nødvendig å behandle omskjæring like alvorlig som annen barnemishandling og incest."
|
|
|
#2 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Er omskjæring like ille som incest?Jeg synes omskjæring i grunnen er enda verre, hvis det er mulig å rangere overgrep. Dette gjøres ved høylys dag av mennesker ungen stoler fullt og fast på. Ungen må holdes nede av fire-fem mennesker mens overgrepet utføres. Overgrepet gjøres av noen som vet for forferdelig det er og så gjør de det allikevel.
|
|
|
#5 |
|
Fortynnet
|
Sv: Er omskjæring like ille som incest?Interessant. Hva som er verst av å bli utsatt for incest og omskjæring kan jeg ikke uttale meg om, men at begge deler er voldsomme overgrep som bør straffes hardt er det ingen tvil om. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Live and let live
|
Sv: Er omskjæring like ille som incest?Ja, det er et overgrep, og det er mishandling av barn. Det er å skade barnet, så det passer jo i båsen barnemishandling virkelig, av groveste sort.
|
|
|
#7 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er omskjæring like ille som incest?Jeg har alltid sett på dette som barnemishandling. Det er lemlestelse, og fysisk er det vel faktisk værre enn de fleste seksuelle overgrep. Det psykiske aspektet kan en vel ikke rangere, da det er mange form for overgrep. At barna ofte er i sjokktilstand lenge etter på sier sitt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Er omskjæring like ille som incest?Om det ikke er verre, er kjønnslemlestelse i det minste et overgrep som er minst like skadelig for et barn som et seksuelt overgrep...
|
|
|
#10 |
|
Originala
|
Sv: Er omskjæring like ille som incest?
Enig! |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Leser
|
Jeg er enig med deg i at det å gradere grusomhet er vanskelig. Når man diskuterer strafferett og hvilke tiltak man gjør for å avsløre kriminelle handlinger synes jeg alikevel det er vanskelig å komme utenom denne graderingen. Selv har jeg egentlig ikke gjort meg opp noen mening.
|
|
|
#12 |
|
Pauset
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Epikur
|
Sv: Er omskjæring like ille som incest?Jge mener også at omskjæring kanskje er verre enn incest og andre overgrep. For i fht overgrepsproblematikk kan man få hjelp, det er faktisk mulig å komme gjennom og ut av et overgrepshelvete, ved hjelp av psykolog og behandling. Overgrep gir sjelden fysiske skader.
|
|
|
#14 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Overgrep gir sjelden fysiske skader???? Unnskyld meg men nå satte knekkebrødet mitt seg fast i halsen, dette var drøyt. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Pauset
Selvsagt er begge deler sykt, men graden av fysiske skader er veldig sjelden så enorme. Ofte gir det ikke fysiske forandringer, det ville vært enklere å domfelle da. Menneskekroppen har stor evne til å reparere seg selv, men ikke etter amputasjon. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
anglofil
Herrejesus, NOEN klarer å leve et normalt liv, NOEN aldri. Hvis du har blitt voldtatt av et voksent menneske fra du er liten så blir du fysisk ødelagt i underlivet ditt. Jeg snakker om incest, voldtekt av små barn, det gir store fysiske skader som ikke kan rettes på. Unnskyld meg men jeg kjenner desverre folk som har som jobb å ta imot slike ødelagte barn og vet hvor mange av de ender. Derfor blir jeg utrolig provosert av det du sier. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Pauset
Lisa, les hva jeg sier da. Jeg sier ikke at det aldri er fysiske skader. Du kjenner noen som jobber med det, det blir litt uspesifikt for meg som kilde. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
anglofil
Nei men nå spurte nå engang HI om disse to tingene kan sammenliknes og det er jo nettopp det folk gjør her. For meg er begge deler så sykt at jeg blir fysisk kvalm av å prøve å vurdere hva som er verst .... jo mer jeg tenker på det så mener jeg at incest, da i form av f.eks at ei jente blir voldtatt av faren sin fra hun er 4-13 år (det tilfelle jeg personlig kjenner til) er en god del verre en ei jente som blir omskåret en gang i sitt liv. X blir voldtatt, dvs et overgrep begås mot henne flere tusen ganger i løpet av 9 år. Denne jenta er både fysisk og psykisk ødelagt og er en av de som aldri vil levet et normalt liv. Det vil heller ikke en omskåret jente men overgrepet skjedde en gang, ikke mange tusen ganger ..... |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Slow reader
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg opplevde dette på samme måte som deg, da jeg leste artikkelen i dag morres. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Epikur
|
Lisa, jeg har jobbet med overgrepsproblematikk i fht svært små barn over en periode (fra begynnelsen av 2005 til nyttår). Sjelden, som i noen ganger, men som oftest ikke, får barn fysiske skader av penetrering. Huden i det området er svært tøyelig og sår og rifter gror veldig lett, og det er nærmest umulig ved hjelp av visuell undersøkelse eller full GU for den del, å avdekke overgrep. Det er bedre å bruke en psykolog enn en lege, når det gjelder å avdekke overgrep mot barn. Det er ganske utrolig, men helt sant. Jeg har sett på nærmere 1500 saker. De psykiske skadene avgjøres ikke av hyppighet eller lengde på periode av overgrepene, men av hvordan barnet ble ivaretatt etter at det kom for en dag. Dersom barnets opplevelse og traumer blir anerkjent går det mye bedre enn dersom det blir ubehandlet/tiet ihjel/avvist. I følge en innleder fra alternativ til vold var faktisk engangshendelser ofte mer traumatiserende enn serier av hendelser. Dette vet jeg ikke, men i det materialet jeg var gjennom, kan det synes som om han kanskje har rett, i hvertfall hvis amn skal se på graden av posttraumatisk stress og manglende funksjonsdyktighet, sosialt, psykisk, fysisk og seksuelt, i voksen alder.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 10-07-07 kl 00:23. |
|
|
|
![]() |
|
|