Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-07, 20:20   #21
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Michayla, her.

Enig, vannkopper og kusma synes jeg er unødvendige vaksiner.

Kusma er kun farlig for gutter i puberteten.
Jeg er mer for at barna blir vaksinert etter fyllt 2 år for da er immunforsvaret ferdig utviklet.

.

Det er ikke like kult å fortelle sønnen sin at han har blitt steril pga kusma fordi man som mamma så på det som unødvendig med vaksinen........
Det er i llefall en av konsekvensene ved kusma, om det er noen flere vet jeg faktisk ikke.

Vankoppper trenger IKKE være så uskyldig om man tror.
Det fikk vi i høyeste grad oppleve.
Fra vannkoppene brøt ut på minsten til han var så godt som god igjen tok det 2 måneder. Det er ikke like morsomt med en 2,5 åring som ikke kan gå, sitte eller krabbe. (når han i utgangspunktet kan det)

Vi er utrolig heldige her i Norge som får alle vaksinene til barna våre.
Et tiltak som vi har blitt så bortskjemte med at fler og fler velger å avstå, i mange tilfeller fordi "alle" andre gjør det.
Nå viser det seg at det er flere og flere som tenker sånn, og det er utrolig synd.
Det skulle være unødvendig at et barn du kjenner dør pga ettersykdommer for at man skal innse hvor alvorlige disse sykdommene (som vi vaksineres mot) faktisk kan være. Og når sykdommen er et faktum er det for sent.

Ja, de kan få sykdommene selv om de er vaksinert, men i de aller fleste tilfellene får de da sykdommen MYE lettere, en om de ikke var vaksinert.
Mellomste sønnen min har hatt kusma, og han var minimalt plaget.

Gammel 02-09-07, 20:48   #22
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Det er ikke like kult å fortelle sønnen sin at han har blitt steril pga kusma fordi man som mamma så på det som unødvendig med vaksinen........
Det er i llefall en av konsekvensene ved kusma, om det er noen flere vet jeg faktisk ikke.

Vankoppper trenger IKKE være så uskyldig om man tror.
Det fikk vi i høyeste grad oppleve.
Fra vannkoppene brøt ut på minsten til han var så godt som god igjen tok det 2 måneder. Det er ikke like morsomt med en 2,5 åring som ikke kan gå, sitte eller krabbe. (når han i utgangspunktet kan det)

Vi er utrolig heldige her i Norge som får alle vaksinene til barna våre.
Et tiltak som vi har blitt så bortskjemte med at fler og fler velger å avstå, i mange tilfeller fordi "alle" andre gjør det.
Nå viser det seg at det er flere og flere som tenker sånn, og det er utrolig synd.
Det skulle være unødvendig at et barn du kjenner dør pga ettersykdommer for at man skal innse hvor alvorlige disse sykdommene (som vi vaksineres mot) faktisk kan være. Og når sykdommen er et faktum er det for sent.

Ja, de kan få sykdommene selv om de er vaksinert, men i de aller fleste tilfellene får de da sykdommen MYE lettere, en om de ikke var vaksinert.
Mellomste sønnen min har hatt kusma, og han var minimalt plaget.

Har heller ikke sagt annet..

Jeg er for vaksinering etter fylt 2 år, det er LENGE før pubertetsalderen slår inn.
Formulerte meg litt feil ang kusma vaksinen, den bør gis før de går inn i puberteten.

Du har dårlig erfaringe av vannkopper (som er veldig sjelden at skjer)

Vi har veldig dårlig erfaring av MMR, det tok nesten 2 år før han ble kvitt den hyppige og høye feberen.

2 ganger holdt mine barn på å få "motgift" for trippel vaksinen.

Men dette er og sjelden.

De aller fleste vaksiner blitt gikk FØR 1 år.
Det liker jeg ikke.

Jeg synes at man Skal og bør være kritisk til vaksiner og medisiner.
Ikke nekte blankt eller godta allt.

Man tar ofte avgjørelser ut ifra egen erfaringer i samråd med lege/sykehus.

Ungene har godt av å få være syke og vannkopper er det svært sjelden at det blir noe ekstra av hos en ellers friskt barn enn meslinger kan.
Meslinger bør holdes unna.

Men at barn som har nedsatt immunforsvar eller av andre medisinske årsaker tilsier det så synes jeg vannkopp vaksine er på sin plass akkuratt som med influensa vaksine.

Og jeg mener og at alle barn skal bli sjekket for egg allergi før en setter MMR.
Min gutt er allergisk mot egg, men kan spise det.
Bare tilfeldig at det ble oppdaget.
Han tok MMR på sykehuset med adrenalin sprøyte klar.
Og de var nære ved å bruke den.

Så selv om man kan spise egg så er det ikke dermed sagt at man ikke er allergisk å tåler dermed ikke MMR.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 21:05   #23
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er jo ingenting som sier at vaksiner gir immunitet. Jeg blir stadig forundret over hvor mange som faktisk går rundt og tror dette.

Enig. Og ikke bare det; det har vist seg gang på gang at reaksjoner på vaksiner underrapporteres og bagatelliseres. Riktignok er det veldig få som reagerer kraftig og umiddelbart på vaksinasjon, hva vet vi egentlig om sikkerheten på lengre sikt? Ikke stort.

Og hvorfor må alle vaksinene blandes i slike "cocktails" med minst tre komponenter i hver? Jeg synes det er frytkelig dumt at det ikke tilbys enkeltvaksiner, for eksempel mot meslinger, særlig siden så mange foreldre er skeptiske til MMR. Det holder ikke å bare avfeie de som er bekymret for barna sine med å si at "de er egoister".

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 21:16   #24
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)

Jeg er i bunn og grunn enig i at alle barn bør vaksineres.
Dog er jeg skeptisk til trippelvaksiner og slikt, slike "cotails" har ikke avkommet fått. Vi har delt opp vaksinene så det har blitt en vaksine av gangen, da blir det også mindre doser for den lille kroppen hver gang.
De fleste av vaksinene har vi også utsatt en stund, men det av medisinske grunner egentlig, legen som bestemte. Men det var fint for meg, for det hadde jeg uansett ønsket, og jeg vet ikke hvor lett det er å få til uten en medisinsk grunn.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 21:19   #25
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Alt annet av sikkerhet for barn får foreldre ikke lov til å bestemme som f.eks. sikkerhetsbelte i bil. Ved manglende vaksinasjon så går det i tillegg ut over andre. Jeg mener at man bør gjøre vaksinasjon obligatorisk, så fremt det ikke er medisinske årsaker til at barnet ikke skal vaksineres selvfølgelig.

Amen.

Gammel 02-09-07, 21:53   #26
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Enig. Og ikke bare det; det har vist seg gang på gang at reaksjoner på vaksiner underrapporteres og bagatelliseres. Riktignok er det veldig få som reagerer kraftig og umiddelbart på vaksinasjon, hva vet vi egentlig om sikkerheten på lengre sikt? Ikke stort.

Og hvorfor må alle vaksinene blandes i slike "cocktails" med minst tre komponenter i hver? Jeg synes det er frytkelig dumt at det ikke tilbys enkeltvaksiner, for eksempel mot meslinger, særlig siden så mange foreldre er skeptiske til MMR. Det holder ikke å bare avfeie de som er bekymret for barna sine med å si at "de er egoister".

Er billigere må vite.
Helsen til barna kommer sist når det gjelder penger kan de virke som.
Hadde det vært opp til foreldrene så hadde det nok kun vært enkelt vaksiner.

De sa at reaksjonene til guttene skulle rapporteres, og jeg spurte noen mnd etter om det var blitt gjort.

Åh, nei, det hadde de glemt gitt....
Nei, sier du det..

Så at ikke alle tilfeller rapporteres overasker meg ikke.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 22:00   #27
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Er billigere må vite.

Nei det virker ikke slik. Da hadde man ikke vaksinert overhode. Denne typen argumenter blir for dumme.

Det er nok ikke alle foreldre som hadde ønsket å flerdobble antallet sprøyter heller.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 22:07   #28
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

...
Dog er jeg skeptisk til trippelvaksiner og slikt, slike "cotails" har ikke avkommet fått. Vi har delt opp vaksinene så det har blitt en vaksine av gangen, da blir det også mindre doser for den lille kroppen hver gang.

Men meslingvaksine finnes ikke alene lenger, fikk vi vite. Bare som en del av MMR. Hvordan fikk du delt opp den?

Gammel 02-09-07, 22:20   #29
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man vet jo en god del da, man har jo brukt vaksiner i ganske mange år nå.

Men for meg blir det litt sånn: man kunne ha bekymret seg over en mulig senvirkning (superliten sjanse men ok) dersom disse sykdommene ikke hadde eksistert lenger.

Men sykdommene eksisterer, de er en helt reell fare, og jeg bekymrer meg ikke for en eventuell senvirkning av meslingvaksine som er helt hypotetisk når barnet mitt kan bli alvorlig syk idag.

Satt på spissen: hva vet vi om senvirkningene av at barn sitter med stramme bilbelter også?

Fett nok, jeg synes personlig at man kan godt tilby enkeltvaksiner til foreldre dersom det øker vaksinasjonsprosenten, for det er det som er det viktige tross alt.

For min del liker jeg cocktailene, det sparer barnet mitt for sprøytestikk.

Gammel 02-09-07, 22:21   #30
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er billigere må vite.

Jeg vil heller ha cocktailvaksiner, da det senker ubehaget for barnet mitt.

Gammel 02-09-07, 22:21   #31
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pfft, et sprøytestikk eller to har ingen vondt av.

Gammel 02-09-07, 22:23   #32
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Pfft, et sprøytestikk eller to har ingen vondt av.

Det synes ikke jeg heller, men jeg synes likevel at det er helt kult at man får fem-komponentvaksinen med ett sprøytestikk enn fem sprøytestikk som hadde vært alternativet ved enkeltvaksiner.

Gammel 02-09-07, 22:24   #33
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må si at jeg, uten faglig begrunnelse, er noe skeptisk til å ha fem ulike virkestoffer i en vaksine. Før var den da todelt og fungerte helt greit. Det ER mye "dritt" å putte i en liten kropp.

Gammel 02-09-07, 22:26   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det høres bedre ut å dele den opp og heller la ungen få noen flere sprøytestikk. Det er bare STIKK og bittelitt sutring og så er det over ganske kjapt.

Gammel 02-09-07, 22:31   #35
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Mellomste gutten min var blandt de første som skulle få vaksinen hvor HIB vaksinen var blandet med de andre.
Av en eller annen grunn glemte helsesøster seg og han måtte da få to vaksiner samme dag.
IKKE kult, heller alle blandet sammen takk.

Et stikk og ferdig med det, framfor mange.

Greit nok at man kan sre de litt over tid, men det er ikke uvanlig at unger kan bli litt små uggen av en vaksine, og bedre å bli småuggen 1 gang en 3.

Der hvor det av helsemessige årsaker bør deles opp eller ikke anbefales er det selvsagt noe helt annet, det sier seg selv.
Men friske barn bør få vaksiner ofr egen skyld og for andres skyld.
Da tenker jeg på de som ikke kan vaksineres og ikke de som ikke blir vaksninert pga foreldrene regner med at alle fikser biffen for de.

Mellomste hadde eggeallergi og fikk MMR på helsestasjonen.
Dette fordi jeg ikke var klar over det med eggeallergi.
Det gikk bra, ingenkomplikasjoner.

Det er jo fordi uforutsette komplikasjoner kan oppstå at man m vente på helsestasjonen i 20 min etter vaksinen også.

Takke meg til en unge som er småuggen etter en vaksine, eller et alvorlig sykt barn fordi jeg trodde alle andre gav sine barn vaksine.

Gammel 02-09-07, 22:32   #36
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg prøvde å få tak i separat meslingvaksine til Storesøster, men det var umulig. Så også med turbotrollet. Jeg har valgt å vente med MMR til etter at ungene begynner på skolen, nettopp fordi jeg er uhyre skeptisk til å sprøyte tre levende virus på en gang inn i kroppen på små barn.

Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 22:32   #37
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Re: Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)

Meslinger er skummelt!

Jeg vil bare si at tallene som Aftenposten opererer med er fullstendig på trynet. Sannheten er mye verre.
(Leser man BBC-artiklen som refereres er det 21 barn i ett lokalt utbrudd, og ikke 21 barn totalt i Storbritannia som Aftenposten skriver)

Hittil i år har det vært 379 tilfeller av meslinger i Storbrittania, 420 i Tyskland og 20 i Norge
Vi er nesten på samme nivå som Frankrike. (Nå skyldtes det jo epidimien blant de engelske reisende)
I 1999 var det bare 3 tilfeller av meslinger i Norge, og i 2006 var det ingen.

Rundt 20% får komplikasjoner av mer eller mindre alvorlig art, også i vestlige land.

Sist redigert av Koma : 02-09-07 kl 23:26. Årsak: tilføyelse om de reisende (hadde glemt dem)
Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 22:57   #38
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jeg må si at jeg, uten faglig begrunnelse, er noe skeptisk til å ha fem ulike virkestoffer i en vaksine. Før var den da todelt og fungerte helt greit. Det ER mye "dritt" å putte i en liten kropp.

Nei hvorfor det? Når man får virus i kroppen så trigger det en reaksjon hvor det blir sendt ut masse B-celler av forskjellige typer, hvor reseptoren på hver B-celle er forskjellig fra den neste. Den B-cellen som passer med akkurat det viruset som er inntrenger blir produsert opp i større antall og tatt vare på sånn at neste gang viruset kommer så har man allerede "malen" klar.

Om det er 5 virus og 5 B-celler som blir tatt vare på til neste gang endrer da ikke responsen fra kroppen i første omgang.

Jeg mener det er helt ulogisk at det skal gi mindre respons med en og en vaksine, og mener at det er direkte rålurt å gi flere komponenter samtidig. Må bare presisere: er ikke immunolog, men finner ikke noe sted at flere komponenter gir større førstegangsrespons.

Sist redigert av Esme : 02-09-07 kl 23:10.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-07, 23:23   #39
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en mor som er "vaksineskeptisk", så hverken jeg eller noen av mine søsken er vaksinert. Jeg husker da jeg fikk meslinger, og jeg har aldri vært sykere. Feberfantasier, kjempehøy feber og supersyk! Den eldste lillebroren min falt i koma! Man skal ikke spøke med disse sykdommene. Jeg vaksinerte selvsagt barnet mitt, etter å ha vokst opp i alternativmiljøet ble jeg skeptisk til en del av det jeg så. Bla. fødte en venninne av mine foreldre en døv jente, forsi moren fikk røde hunder under svangerskapet. Det får være måte på hva ungene skal gjennomgå fordi foreldrene er alternative og kristisk til skolemedisin!

Gammel 02-09-07, 23:25   #40
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Man vet jo en god del da, man har jo brukt vaksiner i ganske mange år nå.

Joda, og i løpet av den samme tiden har en rekke tidligere mer eller mindre ukjente, immunrelaterte sykdommer bredt om seg. Men vi vet for det meste ikke hva de kommer av, så vi bekymrer oss ikke for dem (klokt nok, for det hjelper jo ikke). Istedet for å bekymre oss for det ukjente, bekymrer vi oss for det kjente. Meslinger var jo velkjent, alle fikk det før. Det var noe man bare måtte akseptere, slik vi i dag bare må akseptere at 1 av 3 får kreft. Det er ikke tallenes tale vi lytter til, men følelsene våre. Vi ønsker så inderlig å kunne beskytte barna våre mot sykdom, så vi velger å tro på de som sier at de kan hjelpe oss med det. Og vi lytter ikke til tallenes tale som sier at færre enn 1 av 5000 får alvorlige komplikasjoner av meslinger i vestlige land. Det tilsvarer 10 barn i året her til lands (hvis hele kullet ble smittet hvert år). Det er selvfølgelig 10 for mange kan du si, men hvis ungene får ekstra A og D-vitaminer i kosten er det enda færre. Og mange fler får komplikasjoner på grunn av influensa eller luftveisinfeksjoner men det aksepterer vi på en helt annen måte. Fordi det ikke finnes like "effektive" vaksiner.

Poenget mitt er altså at dette er et følelsesspørsmål i mye større grad enn de fleste kanskje pleier å tenke over.

Ingen vet fullt ut hvordan hele immunsystemet vårt virker og hvordan det henger sammen med resten. Ja, vi vet en del om enkelte deler og funksjoner, men mye er fortsatt uvisst. Jo mer som avdekkes, jo mer viser det seg at vi ikke vet. Kroppen er ikke en maskin som man bare kan installere ekstrakomponenter i uten videre i alle sammenhenger. Livet er mer enn biokjemi. Kanskje meslinger hadde en funksjon som var bra for immunsystemet? Såklart vi foreldre helst vil skåne barna våre fra smerte, ingen liker å se barna sine lide uansett hva. Men noen av livets leksjoner, enten de gjelder vår personlige eller biologiske utvikling, må kanskje innebære lidelse/sykdom? Og nei, jeg tror ikke en forkjølelse gjør den samme nytten.

Ingen virkning uten bivirkning, er det noen som sier. Men bivirkningene trenger jo ikke være verken spontan eller lett å avdekke. Og ingen i noen som helst forbindelse med legemiddelindustrien kommer til å lete etter dem.

Hvis noe høres for godt ut til å være sant, ja så er det jo gjerne nettopp dét.

Sist redigert av Bequita : 02-09-07 kl 23:30.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.