|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)
Det er ikke like kult å fortelle sønnen sin at han har blitt steril pga kusma fordi man som mamma så på det som unødvendig med vaksinen........
|
|
|
#22 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har heller ikke sagt annet..
|
|
|
#23 |
|
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig. Og ikke bare det; det har vist seg gang på gang at reaksjoner på vaksiner underrapporteres og bagatelliseres. Riktignok er det veldig få som reagerer kraftig og umiddelbart på vaksinasjon, hva vet vi egentlig om sikkerheten på lengre sikt? Ikke stort.
|
|
|
#24 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)Jeg er i bunn og grunn enig i at alle barn bør vaksineres. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Protonterapeut
|
Amen.
|
|
|
#26 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er billigere må vite.
|
|
|
#27 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Walking in the air
Sv: Re: Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)
Men meslingvaksine finnes ikke alene lenger, fikk vi vite. Bare som en del av MMR. Hvordan fikk du delt opp den?
|
|
|
#29 |
|
Mother of Dragons
|
Man vet jo en god del da, man har jo brukt vaksiner i ganske mange år nå.
Fett nok, jeg synes personlig at man kan godt tilby enkeltvaksiner til foreldre dersom det øker vaksinasjonsprosenten, for det er det som er det viktige tross alt.
|
|
|
#30 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg vil heller ha cocktailvaksiner, da det senker ubehaget for barnet mitt.
|
|
|
#31 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)Pfft, et sprøytestikk eller to har ingen vondt av.
|
|
|
#32 |
|
Mother of Dragons
|
Det synes ikke jeg heller, men jeg synes likevel at det er helt kult at man får fem-komponentvaksinen med ett sprøytestikk enn fem sprøytestikk som hadde vært alternativet ved enkeltvaksiner.
|
|
|
#33 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)Jeg må si at jeg, uten faglig begrunnelse, er noe skeptisk til å ha fem ulike virkestoffer i en vaksine. Før var den da todelt og fungerte helt greit. Det ER mye "dritt" å putte i en liten kropp.
|
|
|
#34 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)Jeg synes også det høres bedre ut å dele den opp og heller la ungen få noen flere sprøytestikk. Det er bare STIKK og bittelitt sutring og så er det over ganske kjapt.
|
|
|
#35 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)Mellomste gutten min var blandt de første som skulle få vaksinen hvor HIB vaksinen var blandet med de andre.
|
|
|
#36 |
|
Passiv
|
Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)Jeg prøvde å få tak i separat meslingvaksine til Storesøster, men det var umulig. Så også med turbotrollet. Jeg har valgt å vente med MMR til etter at ungene begynner på skolen, nettopp fordi jeg er uhyre skeptisk til å sprøyte tre levende virus på en gang inn i kroppen på små barn. |
|
|
|
#37 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Re: Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)Meslinger er skummelt! Sist redigert av Koma : 02-09-07 kl 23:26. Årsak: tilføyelse om de reisende (hadde glemt dem) |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Mother of Dragons
|
Nei hvorfor det? Når man får virus i kroppen så trigger det en reaksjon hvor det blir sendt ut masse B-celler av forskjellige typer, hvor reseptoren på hver B-celle er forskjellig fra den neste. Den B-cellen som passer med akkurat det viruset som er inntrenger blir produsert opp i større antall og tatt vare på sånn at neste gang viruset kommer så har man allerede "malen" klar.
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. Sist redigert av Esme : 02-09-07 kl 23:10. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Epikur
|
Sv: Meslinger på fremmarsj igjen (Aftenposten)Jeg har en mor som er "vaksineskeptisk", så hverken jeg eller noen av mine søsken er vaksinert. Jeg husker da jeg fikk meslinger, og jeg har aldri vært sykere. Feberfantasier, kjempehøy feber og supersyk! Den eldste lillebroren min falt i koma! Man skal ikke spøke med disse sykdommene. Jeg vaksinerte selvsagt barnet mitt, etter å ha vokst opp i alternativmiljøet ble jeg skeptisk til en del av det jeg så. Bla. fødte en venninne av mine foreldre en døv jente, forsi moren fikk røde hunder under svangerskapet. Det får være måte på hva ungene skal gjennomgå fordi foreldrene er alternative og kristisk til skolemedisin!
|
|
|
#40 |
|
Walking in the air
Joda, og i løpet av den samme tiden har en rekke tidligere mer eller mindre ukjente, immunrelaterte sykdommer bredt om seg. Men vi vet for det meste ikke hva de kommer av, så vi bekymrer oss ikke for dem (klokt nok, for det hjelper jo ikke). Istedet for å bekymre oss for det ukjente, bekymrer vi oss for det kjente. Meslinger var jo velkjent, alle fikk det før. Det var noe man bare måtte akseptere, slik vi i dag bare må akseptere at 1 av 3 får kreft. Det er ikke tallenes tale vi lytter til, men følelsene våre. Vi ønsker så inderlig å kunne beskytte barna våre mot sykdom, så vi velger å tro på de som sier at de kan hjelpe oss med det. Og vi lytter ikke til tallenes tale som sier at færre enn 1 av 5000 får alvorlige komplikasjoner av meslinger i vestlige land. Det tilsvarer 10 barn i året her til lands (hvis hele kullet ble smittet hvert år). Det er selvfølgelig 10 for mange kan du si, men hvis ungene får ekstra A og D-vitaminer i kosten er det enda færre. Og mange fler får komplikasjoner på grunn av influensa eller luftveisinfeksjoner men det aksepterer vi på en helt annen måte. Fordi det ikke finnes like "effektive" vaksiner.
Sist redigert av Bequita : 02-09-07 kl 23:30. |
|
|
|
![]() |
|
|