Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Lær av andres feil - elbil edition

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-25, 22:01   #41
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær av andres feil - elbil edition

Samme hvor glad jeg kommer til å bli i Zoe, så kommer jeg nok alltid til å synes at det er mye bedre å bare kjøre inn på en bensinstasjon og fylle bensin. Ferdig på et par minutter, og tanken holder minst en uke.

Testet å lade helt alene i dag. Da måtte jeg teste tre stykker på samme sted før jeg fikk den til å lade. Det er nok noe i det noen skrev over her at man bør lade når man kan, ikke når man må.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-25, 22:42   #42
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Kan din mann ha satt på noe smart lading sånn at den bare skal lade på natt eller når strømmen er billigst?

Zoe ville jeg aldri kjøpt av den grunn du beskriver her Anne C. Den har nok ødelagt forholdet til elbil hos mange. Mange som kjøpte den når den kom som gruer seg til å kjøpe ny elbil fordi den er så sær.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-25, 22:49   #43
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det var bilen sin feil at det ikke funket der jeg var i dag. Men det kan jo hende for alt jeg vet. Den ene broren min er på Zoe nr 2, og de er veldig glad i den. Men det er jo ikke bil nummer 1. Vi har en E-tron også. Jeg synes ofte det er surr når vi skal lade den også. Ladere som ikke virker og sånt.

Sist redigert av Anne C : 22-10-25 kl 22:56.
Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-25, 22:54   #44
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Var inne i appen og deaktiverte den nå Isolde, og så gikk jeg ut alene og startet prosessen uten stresset gubbe. Da sa det klikk i bilen og den lyser nå grønt og det fyker tall opp og ned i zaptecappen nå og da håper jeg at den lades.
Klassisk eksempel på at to kokker søler for mye.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-25, 07:27   #45
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har planer om å kjøpe elbil nå, men vi pleier å kjøre fra Oslo til England via Tyskland og Nederland, så det er interessant å lese det Høns skriver. Hva var problemet i Tyskland?

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-25, 15:44   #46
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær av andres feil-elbil edition

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Som i noe jeg burde vite på lik linje med regnr?

Ja, litt sånn. Da vet du hvor stor bensintank du har og det er greit å ha i hodet dersom du skal låne andres/kjøre andre elbiler/kjøpe ny for å vite hva du er vant til å ha.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-25, 16:03   #47
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri visst hvor mange kWh elbilen min har og heller ikke hvor stor tank det var på dieselbilen, så jeg bestrider at dette er noe man trenger å forholde seg til.

Strømforbruket vil også variere veldig med hva slags type kjøring og hvem som kjører bilen. (Mannen min bruker helt tullete mye mer batteri enn meg på identiske strekninger, men jeg gidder bare ikke å ta den diskusjonen.)

Gammel 23-10-25, 20:53   #48
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Tenker at hvor mange km du klarer å kjøre med din kjørestil er ekstremt mye viktigere enn hvor mange liter eller hvor stort batteriet er. Er jo mye mer enn størrelsen på tanken og batteriet som spiller inn. Jeg har en stort tung bil med 75kwh, den har mye kortere kjørelengde enn den mye mindre bilen med 64kwh. Faktisk hadde den lille bilen 50% mer kjørelengde.

Gammel 24-10-25, 00:31   #49
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg aner heller ikke hvor stort batteri jeg har, men det er jo lett å finne ut hvis man skulle trenge det av en eller annen grunn.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-25, 09:32   #50
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 41
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg kommer ikke til å bidra med annet enn å si at jeg elsker min Toyota bZ4X!

Gammel 24-10-25, 09:38   #51
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg aner heller ingenting om batteri og kWh.

Jeg vet at bilen kjører ca 500 km når den er fulladet (i realiteten mer), og det holder for meg.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-10-25, 10:09   #52
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg måler avstand i tid, ikke kilometer. Det er en time til hytta sier meg mer enn at det er 78 kilometer. Men er pent nødt til å vite litt om km når det kommer til kjørelengde på elbilen.

Gammel 24-10-25, 10:20   #53
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Det må man vel vite på drivstoff biler også. Bare at det ofte er mer, og fortere å fylle på.

Gammel 24-10-25, 13:42   #54
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Jeg kommer ikke til å bidra med annet enn å si at jeg elsker min Toyota bZ4X!

Dette vil jeg si er ett svært godt innspill i tråden.
Elsker den litt mer hver gang jeg skal kjøre, og i morges da jeg hadde husket å lage en oppvarmingsplan! Himmel og hav så deilig.

Litt uvant å ikke ha vindusvisker bak, men det er kanskje en vanesak.

Gammel 24-10-25, 14:41   #55
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Med min forrige elbil var det viktigste å vite at antall km på måleren slett ikke stemte, og det å vite hvilke forhold som gjorde at den viste mer feil var essensielt. På 150 km på måleren kom jeg ikke særlig mye lenger enn 60 km hvis det var kaldt, regnevær og flere små turer. Med den nye bilen er det mye større batteri og mer nøyaktig anslag på rekkevidde.

Gammel 24-10-25, 15:10   #56
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Vi har Norgespris nå. Vi har (i bilens menyer) satt lading hjemme til bare å skulle foregå i tidsromet 00-08, for å unngå å bruke for mye strøm samtidig i huset og få høyere kapasitetsledd på nettleia. Kan være relevant for trådstarter.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-25, 23:10   #57
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Vi har Norgespris nå. Vi har (i bilens menyer) satt lading hjemme til bare å skulle foregå i tidsromet 00-08, for å unngå å bruke for mye strøm samtidig i huset og få høyere kapasitetsledd på nettleia. Kan være relevant for trådstarter.

Det burde jeg sikkert ha tenkt på i dag ja. Takk.

Gammel 25-10-25, 00:11   #58
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Standard

Og ja, jeg bør nok finne mer ut av ladingen, koblet den til da jeg kom hjem i ettermiddag og tenkte ikke mer over det til jeg skulle ut med hunden i kveld og kom på at jeg burde sjekke status. Da hadde den visst stoppet og lade en time tidligere og bilen var 100% oppladet.
Og jeg hadde glemt helt at jeg hadde satt den til lading.

Men det øsregner, og jeg ble mildt sagt udelikat på hender etter å ha stappet ladeledning tilbake i bagasjerommet og det må jo bli grisete i bagasjerommet med alt dette rusk og klissete greiene støtt? Så da lurte jeg på, trenger jeg egentlig å kjøre rundt med den ledningen i bilen? Hvis det er sånn at hurtigladere langs veiene har egne kabler og jeg uansett planlegger å lade mest hjemme?
Hva gjør dere?

Sist redigert av GydaG : 25-10-25 kl 00:45.
Gammel 25-10-25, 01:33   #59
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Laderen henger i garasjen.

Gammel 25-10-25, 01:55   #60
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke med laderen, men den nødladeren ligger i bilen (kan kobles i vanlig stikkontakt, har brukt den en gang bare og den lada kanskje 20 prosent på en hel dag ). Men ikke lad til 100% hvis du ikke skal på langtur. De fleste bilene anbefaler 80 eller 90 prosent hverdags. Står sikkert i instruksjonsboka hva som er anbefalt. Og så setter du landegrense så du slipper å tenke på det.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.