|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Fortynnet
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Ekvilist
|
For meg er som sagt tanken fremmed. Dette med egne penger og frihetsfølelse. Det betyr ikke at jeg synes det er dumt eller feil å tenke slik, eller at man ikke har skjønt hva ekteskapet dreier seg om. Absolutt ikke. Det er mulig jeg tenker slik fordi min og mannens inntekt har variert opp igjennom årene, vi har begge vært avhengige av hverandre. Han tjente nesten ingenting i militæret. Jeg tjente nesten ingenting en periode i studiene, og i perioden hvor jeg jobbet deltid. For meg er familien et felles A/S, med et sett av behov som skal dekkes, og behovene varierer i perioder. Noen måneder trenger jeg et tonn med nye klær, noen ganger mannen. Det blir litt rart for meg å tenke at jeg skulle måtte vente med å kjøpe buksen jeg trenger fordi kontoen min er tom, og at mannen min samtidig kan gå ut å kjøpe cd´r fordi han en god del penger på sin. Men jeg forstår at det ikke nødvendigvis fungerer slik i praksis.
|
|
|
#43 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har felles økonomi, men seperate kontoer, det har funket veldig bra for oss i 7 år |
|
|
|
|
|
#44 |
|
intro
|
Det skjønner jeg godt, det ville vært en helt fremmed tanke for oss også. Noe av grunnen til at det funker så godt, er sikkert at vi har tjent omtrent likt hele veien, og at vi har det romslig økonomisk ettersom vi bor billig. Ergo blir ingen av oss noen gang skrapa, så det er ingen problemstilling.
|
|
|
|
#45 |
|
Fångad av en stormvind
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hvert vår kort, og får lønn og stipend inn på hver vår konto. Vi betaler regningene sammen og overfører oss i mellom om en av oss begynner å bli fri for penger på konto.
|
|
|
#46 |
|
Ute på tur
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hver sin konto, men felles økonomi. Regningene er sånn høvelig fordelt og begge har penger igjen på kontoen på slutten av mnd. Og hadde det ikke vært slik, så hadde vi overført til hverandre, slik vi gjorde i gamle dager med dårligere råd
|
|
|
#47 |
|
Grubler.
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetTror jeg skal ta opp dette med fordelingsnøkkel når vi legger oss i kveld, da blir det fart på sakene |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetHittil har vi hatt felles økonomi ved at vi har brukt den kontoen det er penger på. Nå er inntektene, utgiftene og forbruket blitt så høyt at vi måtte ha litt mer kontroll. Løsningen da ble: |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Har tro på forbedring
|
Nei, slik gjør vi det også! - Veldig fornøyd med dealen - den har forøvrig holdt i "bare" 5 år her, men jeg har ingen intensjoner om å forandre.
|
|
|
#52 |
|
flisespikker
|
Jeg tenker slik som du.
|
|
|
#53 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetJeg har min egen konto og visakort til sambo. Han har egen konto + sparekonto + hobbykonto. Jeg kan bruke hans kort så mye jeg vil. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
🎈
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hver vår lønningskonto og felles regningkonto og sparekonto til oss selv og til ungene. Store innkjøp blir vi enige om, men ellers "gjør vi som vi vil". Den som har penger er den som betaler enten det nå er matvarer, klær til ungene, ting til meg eller ting til han. Økonomi tror jeg aldri vi har kranglet om (utenom hvem som skal gidde å logge seg på nettbanken og legge inn regningene da
|
|
|
#55 |
|
Borte
|
Signerer hele innlegget. Nøyaktig sånn har vi det også. Bortsett fra at det ikke har fungert knirkefritt i 12 år, men i ... 7 og et halvt år.
|
|
|
#56 |
|
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
Denne signerer jeg
|
|
|
#57 |
|
På farten igjen
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Vi gjør også dette, og har gjort det de siste 10 år. Fungerer supert, og vi har aldri kranglet om økonomi. Vi er nok økonomiske egoister i ekteskapet, men for oss fungerer det. Vi har hatt forskjellig utgangspunkt, og har valgt feks å ikke kjøpe leilighet 50/50, men 73/27. Vi betjener derfor også forskjellige lån, og jeg ønsker å sette av mer penger til lån og sparing i måneden enn det han gjør. Sparepengene bruker jeg imidlertid stort sett til at mannen og jeg gjør noe hyggelig sammen som ferier eller ekstra gode middager, så alt i alt er det vel han som "tjener" på dette (noe han forøvrig uansett ville gjort, fordi jeg tjener mye mer). Men det plager meg overhodet ikke.
|
|
|
#58 |
|
Aktiv
![]() |
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi gjør som mange andre her - setter inn et fast beløp på egen konto hvor alle regninger blir betalt fra. Så disponerer vi resten av lønna vår selv, til eget forbruk og felles forbruksvarer. Fører ikke regnskap på hvem som handler når for hvor mye osv, men er en blakk så handler den andre. Så det kan godt hende at vi ikke bruker likt på husholdningen totalt, men det blåser jeg i.
|
|
|
#59 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetHer rører vi alt sammen i en stor pott, koker opp og betaler regninger, personlige ting osv uten tanke på hvem som tjener hva og hvem som bruker mest. Funker helt fint. Vi tjener nokså likt. |
|
|
|
![]() |
|
|