Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vær tynn!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-07, 18:29   #41
Pastill
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vær tynn!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er helst media som irriterer meg når det gjelder slikt, for de fremstiller det på sin egen tabloide måte slik at folk omtrent skal få panikk om de har en BMI på 22 og er slanke. For de er jo ikke slanke NOK, må vite. Folk bør selvsagt slutte å høre for mye på tabloidene, men allikevel.

Nå stod det jo faktisk også at risikoen økte jo mer man nærmet seg 25 i BMI.

Jeg klarer virkelig ikke helt å tro at dette kun går på BMI. Vil det da faktisk si at jo mer MUSKELMASSE man får, jo større er kreftfaren? Eller jo tyngre beinbygning man har, jo større sjanse har man for å få kreft? Jeg synes dette blir helt tullete. BMI er en misvisende, gammeldags målemetode som ikke sier noe som helst om personens helse, med mindre den kommer opp i ganske høye verdier (feks. 40+).

De burde snakke om fettprosent og ikke bmi.
Folk har veldig forskjellig kroppssammensetning.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 18:34   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det er det jeg og mener. Jeg går nemlig ut fra at de EGENTLIG mener kroppens fettsammensetning når de snakker om økt kreftfare? For da blir jo faktisk BMI helt tullete å bruke her. Dersom de virkelig mener at man øker faren for kreft ved å trene og få mer muskelmasse, så blir det jo noe annet, men det kan jeg bare ikke tro.

Gammel 01-11-07, 18:40   #43
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helst media som irriterer meg når det gjelder slikt, for de fremstiller det på sin egen tabloide måte slik at folk omtrent skal få panikk om de har en BMI på 22 og er slanke. For de er jo ikke slanke NOK, må vite. Folk bør selvsagt slutte å høre for mye på tabloidene, men allikevel.

Nå stod det jo faktisk også at risikoen økte jo mer man nærmet seg 25 i BMI.

Jeg klarer virkelig ikke helt å tro at dette kun går på BMI. Vil det da faktisk si at jo mer MUSKELMASSE man får, jo større er kreftfaren? Eller jo tyngre beinbygning man har, jo større sjanse har man for å få kreft? Jeg synes dette blir helt tullete. BMI er en misvisende, gammeldags målemetode som ikke sier noe som helst om personens helse, med mindre den kommer opp i ganske høye verdier (feks. 40+).

Nå vil jeg tro at det er en del enklere å bruke BMI i forskningsøyemed. BMI er ingen klar indikasjon på hva slags kropp man har som enkeltperson, men når man studerer 7000 mennesker så krever det ganske mye å måle hver enkelts fettprosent/muskelmasse osv. Selv om BMI ikke sier noe om hver enkelt person eksakt, så vil jeg tro at det allikevel er brukbart i forhold til forskning på store menneskegrupper.

Jeg er også irritert over hvordan media skal hause opp hele tiden, og vri og vende på forskning slik at folk blir vettskremte. Jeg tror at slike oppslag skaper flere spiseforstyrrede for ikke å snakke om overvektige mennesker. Undersøkelsen det vises til er absolutt relevant for fagmiljøene som jobber med dette hvis man ser det på makronivå. Media gjør det om til en sak for hver enkeltperson. Jeg har ingen tro på at resultatet av undersøkelsen betyr at folk flest bør ha en BMI på rundt 18.

Gammel 01-11-07, 18:48   #44
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner ikke at dette er noe å hisse seg opp over. Dette er på et generelt grunnlag og da kan man ikke alltid ta inn alle om'ene og hvis'ene i forhold til hvordan en kropp er.

Jeg kan ikke se at det står at man burde ha en BMI på 18, men at det er bedre at den er på 18 enn 25.

Jeg orker ikke forholde meg til alle advarsler om kreftrisiko. Det er så mye at hvis man skal holde seg følge alle råd så tror jeg man dør av kjedsomhet på veien.

Jeg har selv en BMI på 20,8 nå og på meg er det for høyt. Jeg trives best når BMI er på maks 19. Det er meg og min kropp. Jeg gidder ikke gjøre noe med det for jeg vil gjerne leve litt også.

Gammel 01-11-07, 18:50   #45
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Ja det er det jeg og mener. Jeg går nemlig ut fra at de EGENTLIG mener kroppens fettsammensetning når de snakker om økt kreftfare? For da blir jo faktisk BMI helt tullete å bruke her. Dersom de virkelig mener at man øker faren for kreft ved å trene og få mer muskelmasse, så blir det jo noe annet, men det kan jeg bare ikke tro.

Men det kan jo hende at det allerstørste flertallet av de som har BMI over 25 har det pga. overvekt, og ikke pga. muskelmasse/beinbygning. BMI'en stemmer aldri for hver enkelt, men jeg tror i hvert fall den gir en grei pekepinn når man ser på en stor gruppe mennesker. Man skulle ikke tro det når man leser tråder som denne her, men det er kanskje vi som ikke er representative?

Dessuten tror jeg ikke på at man kan ha en BMI som sier at man er "sykelig overvektig" uten å være overvektig i det hele tatt. No way.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 18:54   #46
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Dessuten tror jeg ikke på at man kan ha en BMI som sier at man er "sykelig overvektig" uten å være overvektig i det hele tatt. No way.

Gammel 01-11-07, 18:56   #47
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det kan jo hende at det allerstørste flertallet av de som har BMI over 25 har det pga. overvekt, og ikke pga. muskelmasse/beinbygning. BMI'en stemmer aldri for hver enkelt, men jeg tror i hvert fall den gir en grei pekepinn når man ser på en stor gruppe mennesker. Man skulle ikke tro det når man leser tråder som denne her, men det er kanskje vi som ikke er representative?

Det er sikkert vanskelig å bruke andre målemetoder enn BMI, men de burde finne på noe annet for jeg mener det er svært misvisende når det er snakk om 18-25 i BMI. Jeg er SLANK når jeg har en BMI på 25 (nå er den på 27) og det vet jeg det er mange andre som er også, iallfall blant de som er middels (og mer) aktive.
Når det gjelder å ha en BMI som sier sykelig overvektig (30+) så er det nok sjelden folk kan ha det uten å være overvektige, det har du helt rett i. Unntaket er kroppsbyggere, de kan ha en BMI på godt over 30 og ha en fettprosent som er vanvittig lav.

Gammel 01-11-07, 18:57   #48
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Enig med deg også jeg. Så goshli'i dag atte!
Eneste jeg syntes er dumt er at de presenterer dette som en sannhet. Det må kunne kalles en sannhet med modifikasjoner såfall.

Gammel 01-11-07, 18:59   #49
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Eneste jeg syntes er dumt er at de presenterer dette som en sannhet. Det må kunne kalles en sannhet med modifikasjoner såfall.

Der sier du det jeg også egentlig mener. De burde (media, iallfall) fremstilt det på en litt annen måte enn det de gjør. Mange er altfor opphengt i BMI, når den kan være så misvisende. Det burde komme mer frem hvor individuelt dette med BMI faktisk er, og at det er kroppsfett de snakker om, ikke muskelmasse og beinbygning!

Gammel 01-11-07, 19:02   #50
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Enig med deg også jeg. Så goshli'i dag atte!

Det er vel helst avisa som presenterer det som sannhet, ikke forskerne.

Dessuten er det et definisjonsspørsmål hva man anser som slank eller ikke. Det er ikke sikkert en lege ville syntes jeg var slank selv om jeg selv anså meg som det. Trivselsvekt er egentlig et fint ord. Det sier ikke noe om hvor helsefarlig tynn eller tykk man er, bare at man har en vekt man trives med. Det lar seg nemlig måle ganske nøyaktig. Om den vekta man trives best med er den vekta som er best for en ifra et helseaspekt er ikke sikkert i det hele tatt. Jeg har en BMI på 22.8, og føler meg ikke akkurat slank. Jeg vet at mange andre ville ment at jeg var det, men JEG synes ikke det, og for meg er trivselsvekta en god del nærmere 18,5. På 20,0 tipper jeg. Det er forresten legen min helt enig med meg i.

Gammel 01-11-07, 19:06   #51
Pastill
Pauset

Standard

Det er vel helst avisa som presenterer det som sannhet, ikke forskerne.

Når en forsker uttaler at man bør ha en bmi på under 20 for å unngå kreft, da mener jeg det er han som presenterer det som en sannhet. Om ikke journalisten lyver da selvfølgelig.

Gammel 01-11-07, 19:10   #52
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Det må da være noen som vet hvor mye forskjell det er i muskelmasse/beinbygning i mellom to mennesker av lik høyde. Hvis begge to er 170cm høy, hvor mye mer muskelmasse kan den ene ha enn den andre? Jeg vil ikke tro at det utgjør ti kilo hos helt vanlig "i form" mennesker. (Altså ikke bodybuildere og toppidrettsutøvere). Det er nemlig ikke mange bodybuildere og toppidrettsutøvere i prosent hvis du tar 5000 mennesker og sammenligner dem. Derfor tror jeg BMI gir en god pekepinn, selv om den forteller langt ifra sannheten om hver enkel.

Gammel 01-11-07, 19:11   #53
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

BMI kan være ekstremt misvisende. Min meget veltrente og muskuløse tenåringsgutt regnet en gang ut at han var overvektig, ifølge BMI-kalkulatoren. Og han hadde ikke fett på kroppen i det hele tatt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 19:19   #54
Pastill
Pauset

Standard

Det må da være noen som vet hvor mye forskjell det er i muskelmasse/beinbygning i mellom to mennesker av lik høyde. Hvis begge to er 170cm høy, hvor mye mer muskelmasse kan den ene ha enn den andre? Jeg vil ikke tro at det utgjør ti kilo hos helt vanlig "i form" mennesker. (Altså ikke bodybuildere og toppidrettsutøvere). Det er nemlig ikke mange bodybuildere og toppidrettsutøvere i prosent hvis du tar 5000 mennesker og sammenligner dem. Derfor tror jeg BMI gir en god pekepinn, selv om den forteller langt ifra sannheten om hver enkel.

Jo det kan faktisk det altså. Husker jeg og LindaSD på nybaktmamma dro frem målebåndet engang. Vi var i praksis identiske etter mål og høyde, men jeg var hele 12 kg tyngre.
Du kan jo lage en statestikk basert på magemål og vekt... eller noe,.

Gammel 01-11-07, 19:22   #55
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, jeg har også sammenlignet meg med ei venninne en gang. Vi hadde samme kroppsform og høyde og så helt like ut, men hun veide 13 kilo mindre enn meg. Ergo ble BMIen ganske forskjellig også. Jeg har ganske tung beinbygning.

Gammel 01-11-07, 19:25   #56
Pastill
Pauset

Standard

Ja, jeg har også sammenlignet meg med ei venninne en gang. Vi hadde samme kroppsform og høyde og så helt like ut, men hun veide 13 kilo mindre enn meg. Ergo ble BMIen ganske forskjellig også. Jeg har ganske tung beinbygning.

Man kan jo gå utifra klesstr VS vekt og høyde da. Ganske greit egentlig.

Gammel 01-11-07, 19:30   #57
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"I'm not fat, I'm big boned!" :mantra:

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 20:22   #58
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Syns det virker fullstendig logisk at høyere bmi = større sjanse for kreft: Logikken er enkel: jo mer det finnes av deg, jo flere celler kan utvikle seg til kreftceller. Hvis man er et vandrende skjellett, er det ikke så mye du kan få kreft i
:veldig flink i logisk tenking:

Ellers likte jeg denne:
Ikke spis naturmedisin og kosttilskudd
Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for å droppe transkjeen

Gammel 01-11-07, 20:26   #59
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Ellers likte jeg denne:
Ikke spis naturmedisin og kosttilskudd
Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for å droppe transkjeen

Ja, det er nok litt mer behagelig å dø av hjerteinfarkt eller noe slikt.

Gammel 01-11-07, 20:33   #60
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tjukk nei, men en BMI på under 19?? Jeg ser faktisk ut som et levende skjelett om jeg går under 22 i BMI, jeg bør ligge på rundt 24-25, da ser jeg friskest og sunnest ut og føler meg best. Tviler på at det er sunnere å være et levende skjelett enn å være frisk og slank. Jeg kjenner jeg blir jævlig provosert av dette BMI-snakket, for mener de virkelig at ALLE mennesker har samme muskelmasse og beinbygning? Som sagt så ser jeg virkelig SYK ut om jeg kommer under 22 i BMI. Anorektisk.

Skulle jeg hatt en BMI på 22 så hadde jeg vært et beinrangel.

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg kan ikke se at det står at man burde ha en BMI på 18, men at det er bedre at den er på 18 enn 25.

Men det er jo ikke alltid det! Når man vet at det fins så mange ulike størrelser på kropper fra naturens side, og at BMI kan variere enormt - da kan man rett og slett ikke si at det er bedre med en BMI på 18 enn 25. Noen vil nemlig være sykelig tynne på 18, og normalvektig ved 25.

Jo det kan faktisk det altså. Husker jeg og LindaSD på nybaktmamma dro frem målebåndet engang. Vi var i praksis identiske etter mål og høyde, men jeg var hele 12 kg tyngre.
Du kan jo lage en statestikk basert på magemål og vekt... eller noe,.

Den erfaringen har jeg også. Jeg har til og med vært tyngre enn dem som har vært langt feitere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:44.