Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Schau og "Dødssyndene" på TV2

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-07, 12:59   #281
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg mente ikke at du har sagt det heller. Jeg siterte deg for å få fram et poeng, som egentlig var mer myntet på Jessicas hyllest til uskyldig humor som ikke tester etablerte grenser.

Det er greit å teste etablerte grenser, men spørsmålet er hvor langt man skal gå? Og hvor langt skal et enkeltmenneske få lov til å gå?

Jeg leste idag om en ny type underholdning i noen ungdomsmiljøer. Det er å utøve vold mot en uskyldig person og så filme det med mobilen mens personen lider eller dør.... Hva er det slags verden vi lever i? Hvor går grensene?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 13:00   #282
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg tror ikke noe på at Schau har motiver som samfunnsrefs og satire for å lage dette.

Jeg synes det er rart at du overhodet ikke ser at han i hvert fall delvis har slike motiver. (Dog tror jeg du har rett i at ville mislike å bli oppfattet som uinteressant. )

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 13:00   #283
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg leste idag om en ny type underholdning i noen ungdomsmiljøer. Det er å utøve vold mot en uskyldig person og så filme det med mobilen mens personen lider eller dør.... Hva er det slags verden vi lever i? Hvor går grensene?

Det sier vel seg selv at grensene er overskredet der. Jeg tviler på at den uskyldige har godtatt å få grisebank. I motsetning til f.eks. en bokser.

Gammel 04-11-07, 13:02   #284
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er greit å teste etablerte grenser, men spørsmålet er hvor langt man skal gå? Og hvor langt skal et enkeltmenneske få lov til å gå?

Sammenlikner du Schaus program med dette? Hvor mener du grensen går?

Gammel 04-11-07, 13:04   #285
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er jo beskrevet f.eks. i linken en eller annen kom med tidligere i tråden. Nøyaktig hva Schau selv mener er jo ganske vanskelig å få vite siden det er inni hans hode, men hva TV2 selv mener er jo relativt simpelt å finne ut.

Ut frå det utgnagspunktet synest eg t.d. at det hadde vore meir aktuelt å promotere programmet som kultur, med problemstillinga kva skjer når eit menneske utset seg for dødssyndene?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 13:05   #286
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Det sier vel seg selv at grensene er overskredet der. Jeg tviler på at den uskyldige har godtatt å få grisebank. I motsetning til f.eks. en bokser.

Eksemplet jeg leste om var en 48 åring som ble angrepet og så filmet. Han døde. Dette var i Danmark.

Det er ikke alle som klarer å se hvor grenser går. Hvis holdninger til grupper av mennesker blir endret kan det få fatale konsekvenser. Opp igjennom tidene har vi sett det blant annet med jødeutryddelsen. Når slike ting skjer har det startet et sted og etterhvert bygd seg opp. Jeg er fullt klar over at det er å dra den litt langt, men vi må tenke over at slike grensesprengende ting kan få uante konsekvenser. Nå tror jeg ikke at Schaus form for underholdning vil føre til jødeutryddelse eller kristendoms utryddelse bare så det er sagt.

Ungdomskulturer kan være sterke trendsettere og det må vi ikke overse.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 13:07   #287
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eksemplet jeg leste om var en 48 åring som ble angrepet og så filmet. Han døde. Dette var i Danmark.

Det er ikke alle som klarer å se hvor grenser går. Hvis holdninger til grupper av mennesker blir endret kan det få fatale konsekvenser. Opp igjennom tidene har vi sett det blant annet med jødeutryddelsen. Når slike ting skjer har det startet et sted og etterhvert bygd seg opp. Jeg er fullt klar over at det er å dra den litt langt, men vi må tenke over at slike grensesprengende ting kan få uante konsekvenser. Nå tror jeg ikke at Schaus form for underholdning vil føre til jødeutryddelse eller kristendoms utryddelse bare så det er sagt.

Ungdomskulturer kan være sterke trendsettere og det må vi ikke overse.

Du er mot Big brother og slike realityserier også, antar jeg.

Gammel 04-11-07, 13:09   #288
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jessica hitlet tråden!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 13:10   #289
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Gammel 04-11-07, 13:10   #290
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jessica hitlet tråden!

Då må den vel låsast då...

Gammel 04-11-07, 13:12   #291
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jessica hitlet tråden!

Jeg holdt på å gjøre det lenger opp, på spørsmålet fra Alfa om jeg syns det var riktig at dagens kristne skulle betale for det som hadde blitt gjort med bibel i hånd de siste 2000 årene. Der ville jeg svare: Det blir jo akkurat som å plage nazistene bare fordi Hitler var gal?!

Gammel 04-11-07, 13:14   #292
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg kan selvsagt ikke si om han har utnyttet mennesker med problemer, men jeg synes sannsynligheten for det er stor når han drar til Thailand for å få en thailandsk gutt til å slikke seg i underlivet for norsk underholdningstvs skyld.

Betalte han denne gutten? Hvis han gjorde det er han skyldig i forhold til Thailandsk lov.

Hvis han ikke betalte denne gutten virker det enda mer som utnytting. Jeg kan ikke se for meg at det er fordi gutten synes Schau er så deilig at han gikk med på det.. uten at jeg kan si det for sikkert.

Noen som vet om han ble betalt?

Noen som har belegg for at han ikke blir utnyttet?

Jeg forsvarer ikke schau - liker ikke fyren sånn generelt sett egentlig. LIkevel: Det ER ikke en ung thailandsk prostituert gutt - det er en voksen mann (som ser ut som en unge). Vedkommende eier en bar og var nok med på greia og visste hva det gikk ut på. (ikke at jeg sier det er suverent å gjøre dette uansett altså)

Uansett: Schau oppnår jo akkurat det han ønsker med dette programmet (som med mye av det andre han driver med) Han provoserer og skaper debatt...

Gammel 04-11-07, 13:14   #293
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg holdt på å gjøre det lenger opp, på spørsmålet fra Alfa om jeg syns det var riktig at dagens kristne skulle betale for det som hadde blitt gjort med bibel i hånd de siste 2000 årene. Der ville jeg svare: Det blir jo akkurat som å plage nazistene bare fordi Hitler var gal?!

Åååhh.. la oss nå plage nazistene LITT fordi Hitler var gal. Pliiiis!

Gammel 04-11-07, 13:15   #294
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Ja, det var jaggu dumt at du ikkje drog opp den som ei sakleg samanikning

Gammel 04-11-07, 13:22   #295
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne synes jeg var drøy Safran. Etter å ha skummet igjennom tråden må jeg si at jeg er overrasket over hvor legitimt det synes å være og generalisere en gruppe mennesker, i dette tilfellet i de kristne. Jeg har ikke inntrykk av at dette er er rådende holdning i andre diskusjoner her på forumet, i forhold andre grupper mennesker.

Gammel 04-11-07, 13:23   #296
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takke meg til uskyldig humor som "Tre raske menn" og "Mr. Bean". Der går det ikke utover noen andre.

Mr. Bean-karakteren er utvilsomt av lavere intelligens, på grensen til pleietrengede, syns du virkelig det er greitt å le av sånne? (For ordens skyld, jeg mener svaret er ja, da jeg har en meget liberal humor og er imot sensur, men jeg syns ikke Mr. Bean er noe morsomt. Det er uintelligent bløtkakehumor ...)

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er heilt einig i at det ikkje skremmer, men eg synest likevel (og eg reknar ikkje meg sjølv som kristen ein gong) at det er synd at nokon skal føle eit slikt behov for å spytte på verdiar som for andre er viktige.

Hvorvidt en verdi bør "spyttes på" må bli en personlig vurdering. Man kan ikke avskrive kritikk av et levesett bare fordi de som lever slik kan bli opprørt av kritikken. En viktig vurdering er om verdiene og levesettet går ut over uskyldige.

Prostitusjon kan forresten være helt frivillig. Den prostituerte kan til og med like det han/hun gjør. Tenk det!

Jeg har sex med min mann - og han betaler for mat og husleie! Man kan vel kalle meg en luksusprostituert ...

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg hadde ikke lest om Schau og grisen. Jeg håper virkelig ikke folk synes det er morsomt. Eller er det noen som synes det?

Det handler om en barnslig fasinasjon mot noe banalt og tøysete som man ikke hadde hatt evne til å forestille seg i sin villeste fantasi. Respekt for døde dyr? Nesj, det er oppskrytt. Det er ikke mye respekt i et skinnbelte. Man kan alltids dra det gamle argumentet mot sultne barn i Afrika og å tulle med mat, men der syndes det så mye fra før av.

Jeg skjønte ikke helt relevansen av den "oppklaringen"? Det er ikke tvil om at kristendommen og kristne verdier har blitt og fremdeles blir brukt for å trakassere mennesker, selv om det også fins tolerante og fornuftige kristne.

Det er derfor det er så viktig med religionskritikk. Alle fundamentalistiske religioner slår knallhardt ned på kritikk fordi det ødelegger "imaget". Religioner som ikke tåler kritikk har ikke livets rett.

Eg skal prøve å forklare kvifor eg ser på programmet som hånande (sjølv om det vert veldig abstrakte følerier):
Eg har vakse opp med ein kristen familie i eit miljø der varme, tryggleik, omsorg og toleranse har stått sterkt. Eg opplever at dei aller fleste kristne er slik, og at dei tek sterk avstand frå fordømmande og fundamentalistiske "kristne" som nettopp trakasserer med bibelen i handa.

Likevel vert kristne (som samlebegrep) stadig fordomsfult omtalte som nettopp domme (TM), ondskapsfulle, trakasserande, enkle, kalde og kyniske, og dette programkonseptet er med på å fyre opp under slike fordommar.
«De syv dødssyndene» vidarefører dette biletet av kristne, og hånar religionen gjennom å skulle motbevise guds eksistens ved at han (sjølvsagt) ikkje grip inn for å stoppe Schau, eller dukkar opp som guest star i siste program for å gje han eit kart og GPS med retning helvete.

Løsningen er ikke sensur av ytringsfrihet ihvertfall, men heller å gå foran som et god eksempel i tråd med de kristne verdiene (de gode, altså, ikke de fundamentalistiske ... ;-) )

Noen som har hørt på radioprogrammet "Et Norge i Krig"? Der kom det ganske godt frem hva Schau ville: holde et speil opp mot alt det syke, hyklerske og perverse ved vårt samfunn. Virkemidlene var relativt enkle og historiene fra virkeligheten som ble fortalt ble stort sett utdypet med perverse og grusomme detaljer om overgrep og lidelse. (Eksempel: Belgias overtrap i Kongo, overgrepene utført av Hollywoods Don Simpsons, et fast innslag der begrep fra pornografien ble forklart i detalj ...) Jeg hørte litt på det, og jeg så i grunnen ikke noe galt i at historiske og dagsaktuelle skjelett ble dratt ut av skapet, men det var ikke spesielt koselig å høre på, i lunchen, mens man ventet på Are&Odin. Det var spekulativt og ga en vond følelse i magen, og så ble det da også tatt av plakaten ganske raskt.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 13:25   #297
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Ja, det var jaggu dumt at du ikkje drog opp den som ei sakleg samanikning

Jeg tenkte jeg skulle holde meg saklig.

Gammel 04-11-07, 13:27   #298
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke sett programmet, og har ikke tenkt til det heller. Men jeg har lest denne debatten, og himler litt med øynene ang. oppropet om å stanse programmet.

Hvorfor er det slik at enkelte grupper skal bestemme hva andre må se på TV? Hvorfor skal dere som føler dere som tolerante og "snille" kristne føle dere truffet av et slikt program?

Hvorfor kan dere ikke la folk tenke selv, og selv ta stilling til de hva de syns er interessant eller ikke?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 13:27   #299
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Denne synes jeg var drøy Safran. Etter å ha skummet igjennom tråden må jeg si at jeg er overrasket over hvor legitimt det synes å være og generalisere en gruppe mennesker, i dette tilfellet i de kristne. Jeg har ikke inntrykk av at dette er er rådende holdning i andre diskusjoner her på forumet, i forhold andre grupper mennesker.

Ja, ta meg for all del bokstavelig.

Gammel 04-11-07, 13:29   #300
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg syns det er ytterst lite generalisering av kristne i denne tråden.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:46.