Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilken situasjon beskriver best ditt navnvalg?
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 93 40,97%
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 34 14,98%
Jeg har valgt et populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør 29 12,78%
Jeg har valgt et populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør 7 3,08%
Dustepoll 64 28,19%
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-08, 21:32   #141
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi

Navnet til snuppa er det faktisk ikke mulig å regne ut noe tall på. Gerda står rett og slett ikke på lista, så det er ikke så mange som har fått det navnet de siste 10 årene. Jeg tror egentlig at hun deler navnet sitt med damer over 80. Noe jeg er veldig fornøyd med.

Knerten har et dobbeltnavn med bindestrek, så da går det heller ikke an å regne. Han er også oppkalt etter en oldefar.

Gammel 18-02-08, 21:39   #142
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Det er feil. Ingen av faktorene kan være mindre enn 1.

Jo, popularitetsfaktoren jo være lik eller under 1.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 21:43   #143
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Jo, popularitetsfaktoren jo være lik eller under 1.

Det var det jeg prøvde å skrive, men jeg postet før jeg tenkte. Og før jeg fikk endret hadde du sitert meg.

Motefaktoren er 1 eller større. Popularitetsfaktoren er 1 eller mindre.

Svar med sitat
Gammel 18-02-08, 22:31   #144
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Navnet til snuppa er det faktisk ikke mulig å regne ut noe tall på. Gerda står rett og slett ikke på lista, så det er ikke så mange som har fått det navnet de siste 10 årene. Jeg tror egentlig at hun deler navnet sitt med damer over 80. Noe jeg er veldig fornøyd med.

Knerten har et dobbeltnavn med bindestrek, så da går det heller ikke an å regne. Han er også oppkalt etter en oldefar.

Hvis færre enn 3 personer har fått navnet hvert år i 10 år, vil det ikke finnes på listen.

Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 00:00   #145
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Henrik, Martin, Marius, Fredrik og Kristoffer er vel klassikere som aldri går av moten mer enn tidsttypiske poppisnavn, eller?

Ja, men det at et navn er en klassiker som aldri går av moten, betyr jo ikke at det ikke samtidig kan være tidstypisk. Mange "klassiske" navn står jo ikke på listen, så de som står her, er de tidstypiske klassikerne.

Og det ser også ut til at det er mer tidstypisk å bruke klassikernavn på guttene enn på jentene, noe som også stemmer med det inntrykket jeg har fra før. Det er vel omtrent bare Maria på jentelisten som kan kalles en tidløs klassiker?

Gammel 19-02-08, 00:10   #146
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Fant ikke noe alternativ som passet. Vi har to gutter med ganske vanlige navn, og en gutt med et ganske uvanlig navn. Vi handler ikke i Sverige og jeg leser ikke i Se og Hør.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 00:11   #147
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, men det at et navn er en klassiker som aldri går av moten, betyr jo ikke at det ikke samtidig kan være tidstypisk. Mange "klassiske" navn står jo ikke på listen, så de som står her, er de tidstypiske klassikerne.

Og det ser også ut til at det er mer tidstypisk å bruke klassikernavn på guttene enn på jentene, noe som også stemmer med det inntrykket jeg har fra før. Det er vel omtrent bare Maria på jentelisten som kan kalles en tidløs klassiker?

Sant nok. Vi burde hatt en form for trendfaktor også, noe som korrigerte for stabiliteten av poulariteten over en lengre periode. Ikke bare at ett navn som var populært for 60 år siden har hatt oppsving de siste 10. Jeg la også merke til at det ikke var noen andre klassikere enn evt. Maria på topp 30 listen for jenter.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 09:00   #148
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Sant nok. Vi burde hatt en form for trendfaktor også, noe som korrigerte for stabiliteten av poulariteten over en lengre periode. Ikke bare at ett navn som var populært for 60 år siden har hatt oppsving de siste 10. Jeg la også merke til at det ikke var noen andre klassikere enn evt. Maria på topp 30 listen for jenter.

Trendfaktoren = motefaktor. Du får en helt annen liste hvis du kun ser på forholdet mellom hvor hyppig et navn er gitt de siste 10 årene og hvor mange som totalt har navnet i dag, enn om du også tar hensyn til populariteten. Jeg synes motefaktoren isolert sett forteller lite, da den ikke tar høyde for hvor stor gjennomslagskraften for navnet er. Eksempelvis vil et navn som går fra 3 til 30 personer på 10 år score høyere på motefaktoren enn et som går fra 1000 til 4000. Men gjennomslagskraften til det siste navnet vil være langt høyere, og således også betraktes som et mer tidstypisk navn.

Jeg reagerte også på fraværet av klassiske jentenavn. Jeg trodde det først kunne forklares ved at det var en kjønnsrelatert forskjell i brøkene; dvs at jentene scorer på lavere motefaktorverdi, og guttene på høyere popularitetsverdi, men det var ingen slik sammenheng heller. 18 av guttenavnene på listen er representert på motelistens topp 30, mens det tilsvarende tallet for jentene er 20. Mon tro om klassisk kjønnsrolletankegang kan forklare forskjellene; gutter er store og sterke og jenter er små og søte - og motenavn anses for å være feminine?

Jeg synes for øvrig det er naturlig at det også trenger seg inn klassiske navn i en liste over tidstypiske navn. Som overalt ellers er det naturlig at noe betraktes som så tidløst at det ikke kan ignoreres i motebildet.

Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 10:56   #149
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mon tro om klassisk kjønnsrolletankegang kan forklare forskjellene; gutter er store og sterke og jenter er små og søte - og motenavn anses for å være feminine?

Ikke umulig. Moter og motenavn er litt jålete, og jålete er feminint?

Gammel 19-02-08, 11:54   #150
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Morsom vending på denne tråden. Navnet til lillesøster er overraskende høyt oppe på motefaktoren, men siden det uansett ikke er et veldig mye brukt navn scoret det over 50 på tidstypiskskalaen. Navnet til storebror er ikke så høyt oppe på motefaktoren, for det var et mye mer brukt navn før enn det er nå. Men også han havner på over 50 på tidstypisk.

Gammel 19-02-08, 12:14   #151
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden er ganske fascinerende.
Jeg ser at begge navnene til eldstemann ligger på topp 30, men ingen av yngstemanns. Og jeg gidder ikke regne ut heller. :lat:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 12:25   #152
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har valgt navn vi likte på de to første. Nr.1 var populært, nr.2 ikke. Nr.3 blir nok populært. Vi handler i Sverige 1-2 ganger i året, og kjøper Se og Hør ja.

Forøvrig likte jeg navnene vi har som alternativer til nr.3 10-15 år før barnet kommer. Guttenavnet hadde jeg tenkte på siden jeg var ungdom, og jentenavnet siden praksis i 1999. Tydeligvis var vi flere som gjorde det.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 12:27   #153
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Handler ikke i Sverige,leser ikke Se&Hør og har et ganske populært navn på minstejenta.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 12:34   #154
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Denne tråden er ganske fascinerende.
Jeg ser at begge navnene til eldstemann ligger på topp 30, men ingen av yngstemanns. Og jeg gidder ikke regne ut heller. :lat:

Det gjenstår bare å få en konsensus om tidstypiskhet, før det er på tide å dreie tråden tilbake til opprinnelig tema.

Jeg skal innrømme at utgangspunktet for pollen var flåsete, men formålet var å se om de som velger det som jeg har valgt å kalle tidstypiske navn (les: folkelige), også bedriver andre folkelige sysler. Se og Hør og shopping i Sverige var to folkelige aktiviteter jeg nevnte, men det kunne likeså godt vært camping som pappvindrikking. Bevisst unngåelse av navn som er populære anser jeg (igjen i flåsete modus), for å være åndssnobberi, og slike personer vil i henhold til min teori ikke bli sett sør for Sarpsborg.

Men navndiskusjonen er egentlig langt mer interessant enn pollen. Så forutinntatt som jeg er, var det egentlig ikke behov for en poll i utgangspunktet.

Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 12:38   #155
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Men navndiskusjonen er egentlig langt mer interessant enn pollen. Så forutinntatt som jeg er, var det egentlig ikke behov for en poll i utgangspunktet.

Det er noe vakkert med folk som ikke bare aksepterer avsporinger av tråden sin, men omfavner dem i den grad at de innrømmer at det egentlig var dette de hadde mest lyst til å diskutere uansett.

Gammel 19-02-08, 12:44   #156
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg angrer nå bittert på at jeg stemte Dustepoll.

Gammel 19-02-08, 12:45   #157
Nebbia
Passiv

Standard

Det er noe vakkert med folk som ikke bare aksepterer avsporinger av tråden sin, men omfavner dem i den grad at de innrømmer at det egentlig var dette de hadde mest lyst til å diskutere uansett.

Er dette hersketeknikk, og er tråden min i ferd med å bli avsporet på nytt?

Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 12:51   #158
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Er dette hersketeknikk, og er tråden min i ferd med å bli avsporet på nytt?

Hvorfor tror folk alltid at jeg er sarkastisk? :føler seg misforstått:

Gammel 19-02-08, 15:22   #159
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Hvorfor tror folk alltid at jeg er sarkastisk? :føler seg misforstått:

I wonder why.

Gammel 19-02-08, 15:25   #160
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

I wonder why.

Er du sarkastisk nå?

Svar

Emneord
avsporing, navn, åndssnobberi

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:26.