|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvilken situasjon beskriver best ditt navnvalg? | |||
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør |
![]() ![]() ![]() ![]() |
93 | 40,97% |
Jeg har valgt et mindre populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør |
34 | 14,98% |
Jeg har valgt et populært navn og handler ikke i Sverige/leser ikke Se og Hør |
29 | 12,78% |
Jeg har valgt et populært navn og handler i Sverige/leser Se og Hør |
7 | 3,08% |
Dustepoll |
64 | 28,19% |
Deltakere: 227. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiNavnet til snuppa er det faktisk ikke mulig å regne ut noe tall på. Gerda står rett og slett ikke på lista, så det er ikke så mange som har fått det navnet de siste 10 årene. Jeg tror egentlig at hun deler navnet sitt med damer over 80. Noe jeg er veldig fornøyd med.
![]() |
![]() |
#143 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberi
Det var det jeg prøvde å skrive, men jeg postet før jeg tenkte. Og før jeg fikk endret hadde du sitert meg. |
![]() |
![]() |
#144 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#145 |
flisespikker
|
Ja, men det at et navn er en klassiker som aldri går av moten, betyr jo ikke at det ikke samtidig kan være tidstypisk.
![]() |
#146 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiFant ikke noe alternativ som passet. Vi har to gutter med ganske vanlige navn, og en gutt med et ganske uvanlig navn. Vi handler ikke i Sverige og jeg leser ikke i Se og Hør.
![]() |
#147 |
Lysende norsk flaskekoker
|
Sant nok. Vi burde hatt en form for trendfaktor også, noe som korrigerte for stabiliteten av poulariteten over en lengre periode. Ikke bare at ett navn som var populært for 60 år siden har hatt oppsving de siste 10. Jeg la også merke til at det ikke var noen andre klassikere enn evt. Maria på topp 30 listen for jenter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Passiv
|
Trendfaktoren = motefaktor. Du får en helt annen liste hvis du kun ser på forholdet mellom hvor hyppig et navn er gitt de siste 10 årene og hvor mange som totalt har navnet i dag, enn om du også tar hensyn til populariteten. Jeg synes motefaktoren isolert sett forteller lite, da den ikke tar høyde for hvor stor gjennomslagskraften for navnet er. Eksempelvis vil et navn som går fra 3 til 30 personer på 10 år score høyere på motefaktoren enn et som går fra 1000 til 4000. Men gjennomslagskraften til det siste navnet vil være langt høyere, og således også betraktes som et mer tidstypisk navn. |
![]() |
![]() |
#149 |
flisespikker
|
Ikke umulig. Moter og motenavn er litt jålete, og jålete er feminint?
![]() |
#150 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiMorsom vending på denne tråden. Navnet til lillesøster er overraskende høyt oppe på motefaktoren, men siden det uansett ikke er et veldig mye brukt navn scoret det over 50 på tidstypiskskalaen. Navnet til storebror er ikke så høyt oppe på motefaktoren, for det var et mye mer brukt navn før enn det er nå. Men også han havner på over 50 på tidstypisk.
![]() |
#151 |
|
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiDenne tråden er ganske fascinerende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiVi har valgt navn vi likte på de to første. Nr.1 var populært, nr.2 ikke. Nr.3 blir nok populært. Vi handler i Sverige 1-2 ganger i året, og kjøper Se og Hør ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff - navnevalg og åndssnobberiHandler ikke i Sverige,leser ikke Se&Hør og har et ganske populært navn på minstejenta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Passiv
|
Det gjenstår bare å få en konsensus om tidstypiskhet, før det er på tide å dreie tråden tilbake til opprinnelig tema. |
![]() |
![]() |
#155 |
flisespikker
|
Det er noe vakkert med folk som ikke bare aksepterer avsporinger av tråden sin, men omfavner dem i den grad at de innrømmer at det egentlig var dette de hadde mest lyst til å diskutere uansett.
![]() |
#157 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#158 |
flisespikker
|