|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: OL-ilden sløkt i ParisSalt, jeg er svært uenig med deg, bortsett fra det med at man skulle boikottet varer fra Kina. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: OL-ilden sløkt i Paris
|
|
|
#45 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Sv: OL-ilden sløkt i ParisMenneskerettighetene er utrolig mye viktigere enn OL. Jeg synes det er fantastisk at det settes fokus på dette via OL slik at flest mulig blir oppmerksomme på at menneskerettighetene er viktig for alle mennesker på hele kloden. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Leser
|
Sv: OL-ilden sløkt i Paris
Ja, og hva er skjedd i Burma siden? Hvilke konsekvenser fikk den "røde dagen".
|
|
|
#47 |
|
På vei
Jeg syns ikke det er så viktig om ilden blir slukket eller ikke. Det som er viktig er at forholdene i Kina og Tibet blir satt på dagsorden. Opinionen utøver press ved å vise at de ikke godtar at menneskerettene brytes, og dette kan føre til politisk press. Mener du virkelig at det ikke har noen betydning å demonstrere? Før man kan forvente at noen bryr seg, så må man faktisk få ut budskapet om at det er noe å bry seg om. Kanskje fører disse aksjonene til større oppslutning om Amnesty og deres arbeid. Jeg forstår ikke hvordan du kan si at det å vise sin motstand mot et regime som Kina ikke har noen betydning. Et sted må man starte, og Tibetanerne prøver å skaffe oppmerksomhet for sin sak på den måten de har mulighet til. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Leser
|
Det som er viktig er vel at noe blir gjort? Jeg er selvfølgelig enig i at ting må bli kjent, men det som skjer i Tibet er vel knapt en hemmelighet. Dalai Lama fikk Nobels fredsprisen i 1989, det er 19 år siden.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 07-04-08 kl 22:31. Årsak: et -er |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Leser
|
Sv: OL-ilden sløkt i ParisJa, helt på siden kom jeg til å tenke på "Fotografen", som jeg nettopp har lest. Den er en personlig historie, men jeg reagerte mest på de lidelsene som lokalbefolkningen opplevde.
|
|
|
#50 |
|
This is normal!
|
Jeg tror aksjonene som skjer nå kan føre til handling. Ledelsen i Kina begynner å bli litt småhissig og fornærmet, og det at de merker en så massiv motstand mot sin politikk (og det er jo ikke bare Kinas Tibetpolitikk som blir nevnt) tror jeg kan skape endring. Det er dessuten ingen ting i veien for at man både deltar i aksjoner som å gå i røde klær og gir pengestøtte til div organisasjoner. Jeg gjør begge deler, og jeg må jo innrømme at i tillegg til at jeg har engasjement for problemstillingene, er jo både aksjoner og pengestøtte litt sånn "nå-føler-jeg-meg-litt-bedre-fordi-jeg-har-vært-snill". Jeg gir en del kroner i året, men det er mindre enn jeg bruker på klær til meg selv, så jeg skal ikke akkurat slå meg på brystet av den grunn. De som virkelig imponerer meg, er de som gir mye av seg selv, f.eks. ved å dra ut i verden gjennom Leger uten grenser. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
På vei
Hvem er det egentlig du kritiserer her? Er det de som demonstrerer? Eller er det f.eks. styresmaktene i den vestlige del av verden som ikke engasjerer seg nok og f.eks. går inn for en handelsboikott av Kina? Det er kanskje også borgerne i resten av verden som ikke engasjerer seg nok? De som demonstrerer gjør antakelig det eneste de føler at de har mulighet til å gjøre. De demonstrerer og utøver den påvirkning de har mulighet til. Slik at når jeg nå oppfatter deg som å kritisere dem, så forstår jeg det ikke. Det er resten av verden sin unnfallenhet som i så fall må kritiseres. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Leser
|
Hvis jeg ikke har greid å uttrykke hva jeg mener i tidligere innlegg, tror jeg ikke jeg greier å gjøre det bedre. Beklager.
|
![]() |
|
|