|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: OL-ilden sløkt i Paris
Så du mener det også er galt å demonstrere mot USA sin krigføring? Jeg klarer ikke helt å se hvor du vil hen. Dersom demonstrantene i Paris med overlegg hadde drept uskyldige mennesker kunne det kanskje gått an å sammenlikne, men demonstrasjon mot OL-ilden?! |
|
|
|
|
|
#22 |
|
saftig
|
Jeg kunne ikke vært mer enig.
|
|
|
#23 |
|
Absolut ateist
|
Poenget er selvsagt ikke utfallet, men at begge angriper ting/folk som ikke har gjort dem noe for å bevise et poeng.
|
|
|
#24 |
|
Permakulturell
|
Det er en viktig symbolsk handling. Jeg lurte på når (ikke om) de skulle klare det.
|
|
|
#25 |
|
Leser
|
Sv: OL-ilden sløkt i ParisJeg er muligens enig med Sitron. (Jeg sier muligens fordi jeg egentlig ikke er sikker på hvordan det blir bestemt hvilke land som blir OL-verter, eller hvilken effekt OL har på et land etc). Problemet er vel ikke OL, men Kina, ville det ikke vært lurere/mer effektivt å faktisk demonstrere mot Kina?
|
|
|
#26 |
|
This is normal!
|
For mange er vel dette ment som en demonstrasjon mot Kina (jf mange av plakatene til demonstrantene). |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
IOC, altså OL sjølv, bestemmer kven som skal vere vertsland. Poenget med å bruke flammen som symbolverdi er jo nettopp å gjere IOC merksame på at dei er med på å fråta OL symbolverdien som fredelege leikar.
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Leser
|
Ja, jeg skjønner det, og nettopp derfor sier jeg at en annen form for demonstrasjon - som er rettet direkte mot Kina, ville vært mer effektiv. Som sagt, så synes jeg det er litt vanskelig å uttale meg om OL skulle ha vært i Kina eller ikke alle den tid jeg er null interessert i idrett og derfor ikke følger med. Men til syvende og sist er det vel Kina som nasjon som er problemet, ikke det at det arrangeres OL der? Og hvorfor er folk så ivrige etter å demonstrere nå? Kina annekterte Tibet i 1950 i følge wikipedia. Jeg antar at grunnen er at det å boikotte et OL er mye "lettere" enn en reell handelsboikott, men jeg vet ikke.
|
|
|
#29 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sjå innlegget mitt over. Der står meir. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Leser
|
Ja, hvis du mener at dette er en demonstrasjon mot IOC så er jeg enig i at demonstrasjonen er treffende og virkningsfull. Personlig oppfatter jeg Kina som problemet og hadde satt mer pris på en direkte demonstrasjon, gjerne fra IOC også, men aller helst fra Norge som nasjon.
|
|
|
#31 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Men Jaques Rogge, leiar i IOC, angrar ikkje ein gong tildelinga, og då seier det seg sjølv at OL held på å undergrave seg sjølv som fredelege leikar. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Leser
|
Og nederst i det oversiktssiden du linket til er det en artikkel med tittelen: "Alle gir støtte til Kina", som greit oppsummerer det jeg mener. Jeg synes at andre typer demonstrasjoner ville ha gitt mer effekt.
|
|
|
#33 |
|
Leser
|
Igjen: Hvis det er moralen til IOC som du synes er hovedproblemet, så er jeg enig med deg i at dette var en grei og treffende demostrasjon.
|
|
|
#34 |
|
På vei
Sv: OL-ilden sløkt i ParisJeg syns dette er en fin måte å demonstrere på av minst to grunner: Markere motstand mot at Kina ble tildelt OL, altså en domstrasjon mot IOC. Og rette søkelyset mot det som foregår i Kina/Tibet, altså en demonstrasjon mot styresmaktene i Kina. Man slår to fluer i en smekk, og da disse demonstrasjonene i tillegg får stor oppmerksomhet, syns jeg de virker svært vellykkede. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Leser
|
Nå kan du like gjerne si at grunnen til at det så foregår i Kina/Tibet ble satt søkelyset på, var på grunn av OL. Det sto ikke mye om dette i norske aviser før OL skulle arrangeres i Kina.
|
|
|
#37 |
|
På vei
Jeg forstår ikke resonnementet ditt nå. Den vanligste årsaken til å demonstrere er for å sette søkelys på en situasjon/sak. For å sette søkelyset på en sak, velger man metoder som gir oppmerksomhet. Selvfølgelig brukes OL-arrangementet i Kina for å skaffe oppmerksomhet. Jeg syns det er helt legitimt. Menneskerettighetene i Kina og okkuperte områder har alltid vært diskutert i forbindelse med OL-arrangementet, så jeg syns det er helt naturlig å bruke OL for å sette søkelys på dette. Når man i tillegg hører at arrangementet av OL i Kina fører til forverring av menneskerettighetene, syns jeg det er enda mer berettiget. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
This is normal!
|
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: OL-ilden sløkt i ParisJeg synes det er dumt at man prøver å lage en av de få upolitiske og samlende arrangementene vi har igjen til en politisk såpeopera.
|
|
|
#40 |
|
This is normal!
|
Jeg er ikke enig i at OL eller fakkelstafetten er upolitisk. Ja, OL er ment å være det, men det er det ikke. |
|
|
|
![]() |
|
|