Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-08, 11:37   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Noe jeg har vært kritisk til i prosessen med å gi alle barnehageplass er pressing av lokaliteter. I mange barnehagen blir arealet tynt til det ytterste for å få plass. Det det medfører av støyproblemer, dårligere inneklima osv. kan ha konsekvenser for ungene på sikt.

Jepp, slik er det her også. I Oslo ønsker de å bygge barnehager i omtrent hver eneste park som er igjen, og blir dypt indignert når noen protesterer. Jeg syns heller man burde følge opp intensjoner som å tvinge alle store boligprosjekter til å bygge en barnehage for å få lov til å bygge ut. Desverre er dette fulgt opp så dårlig at utbyggere kan trenere og trenere inntil de slipper. Oslo er i ferd med å bli en skikkelig barneuvennlig by, boligprosjekter uten lekearealer, og alle parker gjerdet inn til barnehager.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er nå en gang slik at de som jobber i barnehage, faglært eller ei, i stor grad er kjekke folk med grei vandel. Og de ikke-faglærte i Lilles barnehage er søte, fine folk med genuin omsorg for barn.

Det er de aller fleste dagmammaer også.

Videre er det grenser for hvor galt det kan gå, man har jo et lovverk å forholde seg til.

Det er så artig når folk som har barna i en barnehage som fungerer argumenterer slik. Jeg kan godt komme med en liten liste over "hvor galt det kan gå".

• Personale som ikke evner å ta hensyn til små barns sykdommer og allergier, og dermed omtrent dreper dem.
  • Nytt personale hver uke, som fører til usikre barn.
  • Nytt personale som vil bli kjent før rutiner kommer på plass.
  • Mangel på personale slik at barna ikke får gått ut på en uke.
  • Mangel på personale slik at de ikke legger merke til barn som stikker av.
  • Bydeler som svarer at man bør være glad man har fått plass når man våger å sette spørsmål om arealet.
  • Bydeler som bygger ut så fort og så dårlig at lokalene går i stykker, og barna må plasseres midlertidig (minst ett år) i nedlagte kontorlokaler med ca 100 m2 hage og kun en sandkasse. Og man har mangel på personale slik at man aldri kan dra på tur.
Jeg kan desverre fortsette i en evighet. Selvfølgelig er ikke utdannet personale nødvendigvis løsningen på alt dette, men det må være mulig å sette spørsmålstegn ved mangelen på helhetlig tankegang ved barnehageutbyggingen uten at man omtrent blir beskyldt for å være mot full barnehagedekning.

Det var verre før, da hadde man 50- 100 barn på en voksen, ingen barnetilpassede møbler, ingen sikkerhetsregler, knapt med leker, lite kos og omsorg. Tro meg. Jeg har nemlig lest gjennom tilsynsrapportene til de få barnehagene/barneparkene som fantes på 1950-tallet. De må ha hatt ganske vondt de foreldrene som etterlot ungene sine der før de gikk på jobb. For selv om samfunnet den gang mente at damer skulle være hjemme, så var det mange som ikke hadde råd eller anledning. Og da var de noen som var heldige og fikk ha barnet i en skrekkelig park, de fleste måtte sende ungene på barnehjem. Gamle dager, dere. Det var tider! :rørt.

Og så da? Hva har gamle dager med saken å gjøre? Skal man finne seg i dårlige tilbud bare fordi noen en gang i tiden har hatt det verre? Jeg skjønner virkelig ikke vitsen med det avsnittet ditt. Det mangler logikk.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er veldig synd at det ikke har blitt gjort mer for rekruttering av førskolelærere og at ikke førskolelæreryrket blir løftet mer fram. Jeg er ikke interessert i barnehage uten pedagogisk personale. Det er nettopp denne kompetansen som får meg til å ville ha barna i barnehage. Jeg synes ikke barnehagen skal være en oppbevaringsplass. Det er viktig med full dekning, men jeg synes ikke det skal gå på bekostning av barnas helse og jeg synes det bør gjøres mye for å få kvalifisert personale på plass fort som svint.

Nettopp.

Sist redigert av Tallulah : 28-04-08 kl 12:32.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 11:37   #22
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Kvalitet for meg handler om at barnehagen ikke ser ut som "hønsebur" med 13 små barn og 4 voksene på 16 kvadrat meter, at barn ikke må gå over en stor trafikkert vei for å komme til uteområdet, at de får et forsvarlig måltid i bhagen hver dag ( bydel Grunerløkka definerte et fullverdige måltid som "et glass melk per barn"), at barnehagen har råd til å kjøpe inn perler og formingsmateriale osv osv. Dette ser jeg på som helt grunnleggende "infrastruktur" som må være til stede for at en bhage i det hele tatt skal kunne være forsvarlig.
Dette er realitetene i vår bydel pga kravet om full utbygging, alle midler går til å bygge nye bhager mens de eksisterende bhagene rotner bort og overfylles av barn ....

Krav om kvalifisert arbeidskraft, selvfølgelig viktig men som andre her sier, det er mye som spiller inn på om barn får den omsorg de trenger. Når det er sagt, når jeg ser hvordan ABC læres i bhagene i Oslo så jeg jammen glad for at vår bhage i det minste har en ped leder per avdeling.

Det er slik jeg også tenker. Kvalitet er mye mer enn kvalifisert arbeidskraft, selv om også kvalifisert arbeidskraft er en del av kvalitet.

For å ta et eksempel: Hvis du skal leie en snekker til å pusse opp kjøkkenet for deg - er du da fornøyd så lenge snekkeren har mesterbrev? Selv om resultatet er skjeve skap og skuffer som ikke lar seg lukke? Neppe. Kvalifikasjoner i seg selv er ikke nok, man krever noen resultater også.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 11:40   #23
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er neppe barnas behov eller sikkerhet som står i sentrum hvis man gir blaffen i hvem som passer på det, det stilles ingen krav om kompetanse whatsover. Hvor ellers i samfunnet hadde det funket? Hvorfor er ikke barns behov like viktig som alt annet? Det er da mange yrker som krever en viss basiskunnskap og det burde jammen meg omsorg for så mange barn gjøre også. (Altså, at det er minst en kvalifisert ansatt per avdeling, det er vel minimuskrav)

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 11:47   #24
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Full barnehagedekning er både flott og fint. Men glemmer ikke regjeringen en vesentlig ting? Det skal også være kvalifisert personell i disse barnehagene, hvordan har de planer om å få til det? Bare i Oslo mangler vi 1300 førskolelærere...

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det er synd at dette ikke har vært tilstede i debatten i det hele tatt, kun antall plasser.

Nemlig! Vi har merket det godt i vår barnehage.

På den annen side kan barnehageforliket bidra til å presse opp lønnen til førskolelærere, noe som gjør yrket mer attraktivt og kan bidra til at enda flere dyktige unge mennesker søker seg til yrket... og flere menn (ikke at de er dyktigere men barna trenger mannlige rollemodeller også i barnehagen).

Gammel 28-04-08, 11:51   #25
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Det er nå en gang slik at de som jobber i barnehage, faglært eller ei, i stor grad er kjekke folk med grei vandel. Og de ikke-faglærte i Lilles barnehage er søte, fine folk med genuin omsorg for barn.

Denne kan jeg dessverre ikke si meg enig i. En del av de som jobber i storebrors barnehage virker sløve og umotiverte (det har bedret seg i det siste men var ille i fjor). Den viktigste grunnen til at han har det bra i barnehagen er alle de gode vennene hans.

Gammel 28-04-08, 12:08   #26
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at full dekning går på bekostning av kvalitet akkurat nå (og det er frustrerende for de som opplever det...), men på sikt tror jeg det vil ha motsatt effekt. Her vi bor har det vært ca full dekning en stund nå og det betyr at folk søker seg vekk fra de dårlige barnehagene til de gode. Vi kan i større grad stille krav til barnehagekontoret og barnehagene, fordi vi har valgmuligheter. En barnehage med dårlig plass og uengasjerte og ikke kompetente voksne ser at de etter hvert får dårlig søkning, noe som betyr enten skjerping eller nedleggelse. Tidligere nyttet det ikke si fra, for det fantes ingen alternativer. Vi har dessuten fått et mer mangfoldig tilbud, med naturbarnehager, gårdsbarnehager, barnehager med svømmebasseng (tull etter min mening men...), Montesorrybarnehager osv i tillegg til de mer tradisjonelle.

Nå stemmer det ikke at det ikke blir gjort noe for å utdanne flere til barnehagene. «Barnehageløftet» innebærer at (hentet fra KDs sider):

Sitat:

Kunnskapsdepartementet la våren 2007 fram en strategi for kompetanseutvikling i barnehagesektoren 2007-2010. Strategien er tilpasset dagens situasjon i barnehagen og skal være et verktøy for en videre utvikling av barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagene er for stadig flere barn det første steget i et livslangt læringsløp. Det er bevilget 66 mill. til kompetanseutvikling i barnehagesektoren i 2008.

Regjeringen vil bedre kunnskapsgrunnlaget om rekruttering til og frafall fra førskolelæreryrket og behovet for førskolelærere i en fullt utbygd sektor. På grunnlag av denne kunnskapen har Kunnskapsdepartementet lagt fram Strategi for rekruttering av førskolelærere til barnehagen 2007-2011 med tilhørende tiltaksplan. Målet er at andelen pedagoger i barnehagen blir opprettholdt og er i tråd med dagens krav, og at andelen pedagoger deretter kan økes reelt.

Og det er ikke uten grunn at ansvaret for barnehagene er flyttet fra Barne- og likestillingsdepartementet til Kunnskapsdepartementet. (om jeg er enig i denne flyttingen, er jeg ikke sikker på, men det er i hvert fall et tydelig signal om at innholdet i barnehagen er viktig.)

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 12:16   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Nå stemmer det ikke at det ikke blir gjort noe for å utdanne flere til barnehagene.

Jeg vet at det gjøres endel nå, men det burde virkelig ha startet lenge før.

Også må jeg himle litt av følgende setning:

Sitat:

Målet er at andelen pedagoger i barnehagen blir opprettholdt og er i tråd med dagens krav

Når andelen pedagoger i dagens barnehager er langt under dagens krav.

Det blir sikkert bra på sikt, men det er ganske ille å se at tusenvis av barn i barnehager ikke får det de har krav på en gang.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 17:26   #28
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

[quote=Embs;973039]Jeg er enig i at full dekning går på bekostning av kvalitet akkurat nå (og det er frustrerende for de som opplever det...), men på sikt tror jeg det vil ha motsatt effekt. Her vi bor har det vært ca full dekning en stund nå og det betyr at folk søker seg vekk fra de dårlige barnehagene til de gode. Vi kan i større grad stille krav til barnehagekontoret og barnehagene, fordi vi har valgmuligheter. En barnehage med dårlig plass og uengasjerte og ikke kompetente voksne ser at de etter hvert får dårlig søkning, noe som betyr enten skjerping eller nedleggelse. Tidligere nyttet det ikke si fra, for det fantes ingen alternativer. Vi har dessuten fått et mer mangfoldig tilbud, med naturbarnehager, gårdsbarnehager, barnehager med svømmebasseng (tull etter min mening men...), Montesorrybarnehager osv i tillegg til de mer tradisjonelle.[quote=Embs;973039]

Det er jo veldig bra at foreldre faktisk kan velge seg til en barnehage. I Oslo kan man bare takk eog bukke hvis man i det hele tatt plass!

Det er viktig at foreldre stiller krav til barnehagen, det er jo et tilbud man betaler for. Der det er full dekning må barnehagene kjempe for å få folk til å velge deres barnehage,det holder ikke bare med kjekke og greie folk. Jeg ønsker at man kan stille krav til årsplan, at den blir fulgt opp osv. At jeg kan velge en barnehage som fokuserer på ting JEG synes er viktig for mitt barn. i vår bydel har de presset antall barn til maks og hvert år prøver de seg på å fjerne matserveringen. I år håpet jeg nesten at de fikk lov, da er ikke mye sunn mat å lage for 10kr pr barn..

Blir litt nedstemt av å tenke på at det er så dårlig stelt, Norge som er et så rikt land...

Gammel 28-04-08, 17:45   #29
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir litt nedstemt av å tenke på at det er så dårlig stelt, Norge som er et så rikt land...

Ja, Norge er et rikt land. Men jeg tror vi har blitt utrolig bortskjemte i dette rike landet, for vi krever og krever, men klarer ikke å være takknemlige over at vi, tross alt, har det mye bedre enn i de landene vi liker å sammenligne oss med. Selvsagt så er det rom for forbedring, men jeg blir så oppgitt over at dette hjertesukket om at vi er så rike blir dratt frem i tide og utide.

Og jeg er en av dem som skulle ønske at det gikk an å ha to tanker i hodet på en gang, både full barnehagedekning og nok utdannede mennesker til å jobbe i barnehagene. Men dessverre så er det nå en gang slik at å bygge ut studieplasser tar tid, man skal skaffe lokaler og gode lærerkrefter og man skal, ikke minst få gode nok søkere til studiet. Når man i tillegg legger til at det er tre års forsinkelse fra man tar en beslutning til man får ferdig utdannede førskolelærere så sier det seg selv at dette er noe som tar tid. Ja, man kunne sikkert gjort det raskere og bedre, men noe blir i det minste gjort.

Som flere her i diskusjonen har pekt på så er det ikke alltid slik at mennesker med riktig utdannelse umiddelbart fører til en god barnehage. Men min erfaring er at det umulig kan skade. Storebror hadde sine to første barnehageår i en barnehage med lav andel førskoleutdannede og høy andel med mennesker på disp. Dette førte til usikkerhet, ustabilitet (de fikk bare ansettelse for et år av gangen) og ikke et så godt pedagogisk tilbud som vi skulle ønske oss. Det var mye som kunne ha bedret seg med gode rutiner, erfaring og pedagogisk utdannelse, for det var i disse rammebetingelsene at det skar seg der. Nå har vi ungene i en barnehage som kanskje ikke har de beste lokalene, men de har mange godt kvalifiserte førskolelærere og en veldig erfaren styrer, og du verden så stor forskjell det er. Det vi merker det aller best på er rutiner, hvordan man praktisk løser en hektisk hverdag.

Gammel 28-04-08, 19:56   #30
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Ja, Norge er et rikt land. Men jeg tror vi har blitt utrolig bortskjemte i dette rike landet, for vi krever og krever, men klarer ikke å være takknemlige over at vi, tross alt, har det mye bedre enn i de landene vi liker å sammenligne oss med. Selvsagt så er det rom for forbedring, men jeg blir så oppgitt over at dette hjertesukket om at vi er så rike blir dratt frem i tide og utide.

Jeg er ikke helt enig. Selvfølgelig skal vi ikke syte å klage i tide og utide, men jeg synes ikke man er kravstor om man ønsker seg litt romsligere økonimi i barnehagen. Det er stusselig når man må tigge mat, tegneark og dopapir fra foreldrene. Det er er stusselig å få krav om innkjøpstopp hvert år i september. Det er uforsvarlig å måtte gå 16 dager uten å kunne sette inn en vikar.

Skal vi slutte å stille krav fordi andre land har det verre enn oss? Blir vel litt samme argument som at det tross alt var verre på 50 tallet..

Gammel 28-04-08, 20:14   #31
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er helt enig Adrienne!
Selvfølgelig er det viktig med kvalitet, selvfølgelig er det viktig med utdanning. Alle disse tingene bør kjempes for, og tilrettelegges for å oppnå.

Men i mellomtiden trenger folk barnehageplass. Det går an å ha en fin barnehage uten pedagoger også, det har størstejenta vår gått i. Jeg er ikke i tvil om at jeg hadde valgt å ha henne i et slikt tilbud fremfor å ha henne hjemme på grunn av manglende førskolelærer.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 20:35   #32
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er enkel på dette området: heller ungene i barnehage med "ukvalifisert" personale, enn ikke noen barnehageplass overhodet.

Jeg er egentlig helt enig i dette og har vært det hele tiden, men i dag skjedde det noe i vår bhg som gjør at jeg kanskje blir usikker. Det var kun assistenter til stede og selv om dette er flott og snille mennesker, så lurer jeg på om dette kunne ha skjedd med en utdannet person i rommet?

http://www.nettavisen.no/innenriks/i...cle1792471.ece

Gammel 28-04-08, 21:54   #33
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg er egentlig helt enig i dette og har vært det hele tiden, men i dag skjedde det noe i vår bhg som gjør at jeg kanskje blir usikker. Det var kun assistenter til stede og selv om dette er flott og snille mennesker, så lurer jeg på om dette kunne ha skjedd med en utdannet person i rommet?

http://www.nettavisen.no/innenriks/i...cle1792471.ece

Det var jo ikke bra da, men du tuller nå ikkesant? At du mener dette ikke ville skjedd hvis en pedagog var tilstede?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 22:04   #34
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det var jo ikke bra da, men du tuller nå ikkesant? At du mener dette ikke ville skjedd hvis en pedagog var tilstede?

Det kunne nok skjedd uansett tenker nå jeg. Øyne i nakken følger ikke med i utdanningen.

Gammel 28-04-08, 22:07   #35
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg mener at dette er uakseptabelt, det er ingenting som heter et hendig uhell når slike ting skjer og at siden dette ikke ble oppdaget og stoppet i tide, så har det kanskje noe med prioriteringene til de som var i rommet. Vi snakker ikke om et stort areal her.

Gammel 29-04-08, 09:52   #36
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at dette er uakseptabelt, det er ingenting som heter et hendig uhell når slike ting skjer og at siden dette ikke ble oppdaget og stoppet i tide, så har det kanskje noe med prioriteringene til de som var i rommet. Vi snakker ikke om et stort areal her.

Dette har vel noe med rutiner å gjøre. I en barnehage skal det ikke være mulig å ramle ut av vinduer i 2. etasje. Hvis vinduer kan åpnes, skal det være så god barnesikring at barna ikke kan ramle ut. I familiebarnehagen til minste vår har de ikke gode nok sikkerhetsrutiner på dette, og jeg har tatt det opp med de. (5-åringene klarer å sette opp vinduene på vidt gap, og så står de i vinduskarmen... )

En med utdanning for å jobbe i barnehage gjetter jeg på at skal ha kompetanse også på det med sikkerhet i barnehagen og være i stand til å lage rutiner for å følge det opp (sammen med styrer som har ansvaret?). Men da må jo rutinene være slik at de fungerer også når denne personen ikke er til stede.

Så her vil jeg legge skylden på rutinene og ikke de voksne som var i rommet...

Gammel 29-04-08, 10:10   #37
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal vi slutte å stille krav fordi andre land har det verre enn oss? Blir vel litt samme argument som at det tross alt var verre på 50 tallet..

Nei, man skal selvsagt ikke slutte å stille krav, selv om vi har det bedre enn mange. Men det må være realisme i kravene, og da snakker jeg ikke om vikarstopp og ikke ha råd til mat og tegnepapir, jeg snakker om å stille krav som ikke er mulige å innfri på så kort tid som regjeringen har gitt seg selv.

Det tar tid å bygge nok barnehageplasser, og man kan kreve og kreve nok plasser til man blir blå i ansiktet, men det hjelper ikke all den tid det tar lang tid å få byggegodkjent en barnehage, det tar tid å finansiere og bygge og det tar tid å få på plass personale. Plassene vil nok komme, men det tar dessverre litt lenger tid enn man skulle ønske.

Gammel 29-04-08, 10:21   #38
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Man kan klage seg grønn kanskje, men hva med at vi gjør noe. Så lenge man er avhengig av barnehage så vil det ikke bli bedre. Så lenge ikke foreldre klager, eller verre; tar barna ut av barnehagene, så vil det fortsette slik.....

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 10:25   #39
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Så her vil jeg legge skylden på rutinene og ikke de voksne som var i rommet...

Jeg ønsker ikke å legge skylden på de ansatte, dette er folk som jeg setter pris på. Samtidig så syns jeg det er helt forferdelig å tenke på at noe sånt skjer i min barnehage, og at det er bare sånt som kan skje...

Jeg er dog litt roligere i dag, enn hva jeg var igår, når jeg vurderte å slutte å jobbe og ha Junior hjemme.

Når det gjelder full barnahagedekning, så forstår ikke jeg hvordan de skal få dette til innenfor ring 2, der det nå bare bor flere og flere barnefamilier og det er ikke mer plass å at av. Uten om parker og friarealer. Jeg syns ikke bussing av disse barna til Maridalen eller tilsvarende er en god løsning.

Gammel 29-04-08, 10:32   #40
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Jeg ønsker ikke å legge skylden på de ansatte, dette er folk som jeg setter pris på. Samtidig så syns jeg det er helt forferdelig å tenke på at noe sånt skjer i min barnehage, og at det er bare sånt som kan skje...

Jeg er dog litt roligere i dag, enn hva jeg var igår, når jeg vurderte å slutte å jobbe og ha Junior hjemme.

Jeg skjønner godt at du reagerer altså! Det hadde jeg gjort også! Når vi overlater ansvaret for barna våre til andre flere timer hver dag, forventer vi at de ikke skal bli borte, ramle ut av vinduer og sånn...

Er dere kalt inn til informasjonsmøte, eller vet du hvordan dette følges opp? Politiet er inne i bildet så jeg på Nettavisen, så det ser ut som om det blir tatt på alvor.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:44.