|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Glamorøs
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?
Jepp, slik er det her også. I Oslo ønsker de å bygge barnehager i omtrent hver eneste park som er igjen, og blir dypt indignert når noen protesterer. Jeg syns heller man burde følge opp intensjoner som å tvinge alle store boligprosjekter til å bygge en barnehage for å få lov til å bygge ut. Desverre er dette fulgt opp så dårlig at utbyggere kan trenere og trenere inntil de slipper. Oslo er i ferd med å bli en skikkelig barneuvennlig by, boligprosjekter uten lekearealer, og alle parker gjerdet inn til barnehager.
Det er de aller fleste dagmammaer også.
Det er så artig når folk som har barna i en barnehage som fungerer argumenterer slik. Jeg kan godt komme med en liten liste over "hvor galt det kan gå".
Og så da? Hva har gamle dager med saken å gjøre? Skal man finne seg i dårlige tilbud bare fordi noen en gang i tiden har hatt det verre? Jeg skjønner virkelig ikke vitsen med det avsnittet ditt. Det mangler logikk.
Nettopp.
Sist redigert av Tallulah : 28-04-08 kl 12:32. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Ustabil
|
Det er slik jeg også tenker. Kvalitet er mye mer enn kvalifisert arbeidskraft, selv om også kvalifisert arbeidskraft er en del av kvalitet. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Det er neppe barnas behov eller sikkerhet som står i sentrum hvis man gir blaffen i hvem som passer på det, det stilles ingen krav om kompetanse whatsover. Hvor ellers i samfunnet hadde det funket? Hvorfor er ikke barns behov like viktig som alt annet? Det er da mange yrker som krever en viss basiskunnskap og det burde jammen meg omsorg for så mange barn gjøre også. (Altså, at det er minst en kvalifisert ansatt per avdeling, det er vel minimuskrav) |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
Nemlig! Vi har merket det godt i vår barnehage.
|
|
|
#25 |
|
Stadig underveis
Denne kan jeg dessverre ikke si meg enig i. En del av de som jobber i storebrors barnehage virker sløve og umotiverte (det har bedret seg i det siste men var ille i fjor). Den viktigste grunnen til at han har det bra i barnehagen er alle de gode vennene hans.
|
|
|
#26 |
|
This is normal!
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Jeg er enig i at full dekning går på bekostning av kvalitet akkurat nå (og det er frustrerende for de som opplever det...), men på sikt tror jeg det vil ha motsatt effekt. Her vi bor har det vært ca full dekning en stund nå og det betyr at folk søker seg vekk fra de dårlige barnehagene til de gode. Vi kan i større grad stille krav til barnehagekontoret og barnehagene, fordi vi har valgmuligheter. En barnehage med dårlig plass og uengasjerte og ikke kompetente voksne ser at de etter hvert får dårlig søkning, noe som betyr enten skjerping eller nedleggelse. Tidligere nyttet det ikke si fra, for det fantes ingen alternativer. Vi har dessuten fått et mer mangfoldig tilbud, med naturbarnehager, gårdsbarnehager, barnehager med svømmebasseng (tull etter min mening men...), Montesorrybarnehager osv i tillegg til de mer tradisjonelle.
Og det er ikke uten grunn at ansvaret for barnehagene er flyttet fra Barne- og likestillingsdepartementet til Kunnskapsdepartementet. (om jeg er enig i denne flyttingen, er jeg ikke sikker på, men det er i hvert fall et tydelig signal om at innholdet i barnehagen er viktig.) |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Jeg vet at det gjøres endel nå, men det burde virkelig ha startet lenge før.
Når andelen pedagoger i dagens barnehager er langt under dagens krav.
|
|
|
#28 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?[quote=Embs;973039]Jeg er enig i at full dekning går på bekostning av kvalitet akkurat nå (og det er frustrerende for de som opplever det...), men på sikt tror jeg det vil ha motsatt effekt. Her vi bor har det vært ca full dekning en stund nå og det betyr at folk søker seg vekk fra de dårlige barnehagene til de gode. Vi kan i større grad stille krav til barnehagekontoret og barnehagene, fordi vi har valgmuligheter. En barnehage med dårlig plass og uengasjerte og ikke kompetente voksne ser at de etter hvert får dårlig søkning, noe som betyr enten skjerping eller nedleggelse. Tidligere nyttet det ikke si fra, for det fantes ingen alternativer. Vi har dessuten fått et mer mangfoldig tilbud, med naturbarnehager, gårdsbarnehager, barnehager med svømmebasseng (tull etter min mening men...), Montesorrybarnehager osv i tillegg til de mer tradisjonelle.[quote=Embs;973039]
|
|
|
#29 |
|
Hertuginne
|
Ja, Norge er et rikt land. Men jeg tror vi har blitt utrolig bortskjemte i dette rike landet, for vi krever og krever, men klarer ikke å være takknemlige over at vi, tross alt, har det mye bedre enn i de landene vi liker å sammenligne oss med. Selvsagt så er det rom for forbedring, men jeg blir så oppgitt over at dette hjertesukket om at vi er så rike blir dratt frem i tide og utide.
|
|
|
#30 |
|
Multitaskingmaniac
|
Jeg er ikke helt enig. Selvfølgelig skal vi ikke syte å klage i tide og utide, men jeg synes ikke man er kravstor om man ønsker seg litt romsligere økonimi i barnehagen. Det er stusselig når man må tigge mat, tegneark og dopapir fra foreldrene. Det er er stusselig å få krav om innkjøpstopp hvert år i september. Det er uforsvarlig å måtte gå 16 dager uten å kunne sette inn en vikar.
|
|
|
#31 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Er helt enig Adrienne! |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Ute på tur
|
Jeg er egentlig helt enig i dette og har vært det hele tiden, men i dag skjedde det noe i vår bhg som gjør at jeg kanskje blir usikker. Det var kun assistenter til stede og selv om dette er flott og snille mennesker, så lurer jeg på om dette kunne ha skjedd med en utdannet person i rommet?
|
|
|
#33 |
|
Men først, kaffe!
Det var jo ikke bra da, men du tuller nå ikkesant? At du mener dette ikke ville skjedd hvis en pedagog var tilstede? |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Multitaskingmaniac
|
Det kunne nok skjedd uansett tenker nå jeg. Øyne i nakken følger ikke med i utdanningen.
|
|
|
#35 |
|
Ute på tur
|
Jeg mener at dette er uakseptabelt, det er ingenting som heter et hendig uhell når slike ting skjer og at siden dette ikke ble oppdaget og stoppet i tide, så har det kanskje noe med prioriteringene til de som var i rommet. Vi snakker ikke om et stort areal her.
|
|
|
#36 |
|
This is normal!
|
Dette har vel noe med rutiner å gjøre. I en barnehage skal det ikke være mulig å ramle ut av vinduer i 2. etasje. Hvis vinduer kan åpnes, skal det være så god barnesikring at barna ikke kan ramle ut. I familiebarnehagen til minste vår har de ikke gode nok sikkerhetsrutiner på dette, og jeg har tatt det opp med de. (5-åringene klarer å sette opp vinduene på vidt gap, og så står de i vinduskarmen... |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Hertuginne
|
Nei, man skal selvsagt ikke slutte å stille krav, selv om vi har det bedre enn mange. Men det må være realisme i kravene, og da snakker jeg ikke om vikarstopp og ikke ha råd til mat og tegnepapir, jeg snakker om å stille krav som ikke er mulige å innfri på så kort tid som regjeringen har gitt seg selv.
|
|
|
#38 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Man kan klage seg grønn kanskje, men hva med at vi gjør noe. Så lenge man er avhengig av barnehage så vil det ikke bli bedre. Så lenge ikke foreldre klager, eller verre; tar barna ut av barnehagene, så vil det fortsette slik..... |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Ute på tur
|
Jeg ønsker ikke å legge skylden på de ansatte, dette er folk som jeg setter pris på. Samtidig så syns jeg det er helt forferdelig å tenke på at noe sånt skjer i min barnehage, og at det er bare sånt som kan skje...
|
|
|
#40 |
|
This is normal!
|
Jeg skjønner godt at du reagerer altså! Det hadde jeg gjort også! Når vi overlater ansvaret for barna våre til andre flere timer hver dag, forventer vi at de ikke skal bli borte, ramle ut av vinduer og sånn... |
|
|
|
![]() |
|
|