Sv: Politi med hijab?
Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.
Jeg forstår ikke hva du mener?
Du blander sammen alt mulig rart til en suppe av fordommer, rykter og liksom-sannheter og presenterer det som om diskusjonen handler om alt fra svømming til å endre opptakskravene og evt. måtte godta at hijabbærende politikvinner til slutt får lov å slippe å arrestere menn.
Ja- dette handler om hva som er politiarbeid. Det er på grunn av dette at det finnes opptakskrav. Det å ikke kunne svømme eller ikke ville ta i menn eller ikke kunne løpe sekstimeteren når det står menn rundt og ser på deg er ikke forenlig med politiarbeid, punktum. Uansett om man planlegger å utføre jobben iført hijab, bikini eller sari.
Hvis kvinner ikke ønsker å delta i noe som gjør at de ikke vil kunne utføre politarbeidet, vil de ikke kunne bestå inntakskravene.
Hijab har ingen slik konsekvens. Med hijab kan du løpe, arrestere, skyte, løpe firehundre meter hekk og også svømme.
Så det er totalt irrelevant hvorvidt muslimske kvinner måtte ønske seg å være politikvinner uten å være i kontakt med menn. Det vil ikke være mulig. På bakgrunn av dette sier jeg at det stiller i en annen kategori enn hijabbæringen. Forstod du hva jeg mente nå?
Det jeg mente var at hijab'en er en ulempe i svømminga. For at jeg tror (og jeg har blandt annet Usman Rana med meg på dette); at det er obligatorisk for en del å dekke til alt untatt ansikt, hender og føtter. Dvs det er hele hijab-pakka. Bare hodeplagget er ikke viktig dersom man ikke dekker til armer og bein også).
Og det å klare et svømmekrav iført klær tror jeg kan bli vanskelig.
Men for all del, det kan være lett som bare det.
|