Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Bunad!

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-06, 13:10   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad!

Jeg har hatt blå nordlandsbunad i alle år og har vært ok fornøyd med den, men til 30 -årsdagen min fikk jeg en rondastakk med damaskliv (stakken fra denne, og livet fra denne (til høyre)) av mamma, og liker den mye bedre! Jeg synes den er mye mer personlig enn nordlandsbunaden. Rondastakken er en folkedrakt som har vært i ubrutt tradisjon nesten opp til vår tid (nord-Gudbrandsdal), og kan varieres i det uendelige når det gjelder fargekombinasjon i stripene, hvilket liv man skal ha (rutaliv er jo mest vanlig, rutene varierer forresten også veldig, men damaskliv var også mye brukt før i tida, og har kommet mer tilbake), forkle etc. Mamma har plukket ut stoff og farger hun mente ville passe best til meg, så den blir mye mer personlig. I tillegg liker jeg snittet på stakken mye bedre enn på nordlandsbunaden. Livet avsluttes der ribbena slutter, i stedet for nede i midjen. Det gir en mye nettere fasong, i tillegg til at man slipper at det strammer og folder seg over magen. Nå ønsker jeg meg bare svarttrøye

Jeg synes det er mye mer spennende med tradisjonsrike folkedrakter enn konstruerte bunader der alle må være like. Det er derfor jeg aldri har vært mer enn ok fornøyd med nordlandsbunaden, selv om jeg synes den er veldig fin.

(for ordens skyld, jeg har tilknytning både til nordnorge og til Gudbrandsdalen)

Johanne har også rondastakk, men med rutaliv på (kan kanskje brukes neste 17.mai, men det er mulig den fortsatt er for stor) og samboer har Sunnmørsbunad.

Sist redigert av My : 15-11-06 kl 13:56.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:53.