Sv: Har du prøvd stoff?
Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.
(…) Vi som har fulgt med henne i alle år, er ikke i tvil om at det var eksperimenteringen med hasj som startet det hele,- så at hasj er så uskyldig som enkelte skal ha det til, er jeg dypt uenig i.
Dette er først og fremst statistikk. Statistikken sier vel at hasj ikke er særlig farlig, og det gjør den enten man er enig eller uenig, og til tross for moteksempler i form av skrekkhistorier. Og jeg tviler på at skrekkhistoriene virker slik de som forteller dem ønsker dersom man samtidig underslår hva statistikken sier, men i rettferdighetens navn ser det ikke ut til at nøktern informasjon får ungdom til å ruse seg i særlig mindre grad heller da.
Årsakssammenhenger er også kinkige greier; det er i ettertid svært vanskelig å fastslå hva som er årsak og virkning i eksemplet ditt, og hvis man ønsker å gjøre noe med rusproblemer, psykiske lidelser og sosiale problemer tviler jeg på at det er mest fruktbart å alltid gå ut fra at rusmiddelbruken er hovedårsaken til problemene, men det har, så vidt jeg forstår, vært ganske vanlig i Norge.
Ben "damned if you do" Murphy
|