Sv: "Lovlige" fordommer
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Det er jo de tabloide oppslagene som virker forstyrrende og kanskje også ødeleggende, ikke undersøkelsene. Sant nok er det nesten umulig å unngå tabloidisering i tabloide media, men jeg synes det er synd om man av den grunn synes det blir feil å prøve å diskutere problemstillingene bak det tabloide.
Dette er jeg helt enig i.
Og du har et viktig poeng angående hvordan man ordlegger seg.
I denne debatten har det vært endel tabloide uttalelser. Av og til er det litt deilig å uttale seg tabloid - det kan være et fint virkemiddel for å sette fokus samt få sagt mye ved hjelp av få ord. Faller stadig for fristelsen selv, jeg (og har fått mye kjeft for det ).
Men samtidig er det som oftest en utilstrekkelig måte å debattere på - som nettoppkan føre til stigmatisering av andre og en unødvendig polarisering. Når opplever vi egentlig livet som svart-hvitt? Aldri.
Mye kan skjule seg bak en tabloid måte å uttrykke seg på. Hos noen kan dette "mye" være egne dårlige holdninger, mangel på sympati og mangel på empati. Hos andre er det kanskje kun en utålmodighet som ligger i bunnen. Eller ubetenksomhet.
Men jeg synes at når menneskers soiale tilhørighet, liv og livsvalg skal diskuteres, så kan man gjerne anstrenge seg for å være så nyansert og taktfull man klarer. Det dreier seg kort og godt om respekt for andre menneskers selvverd.