Sv: Fisher-Price laptop for barn
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg ser bare ikke noen spesiell grunn til at det er bedre at den første skrivetreningen skal foregå for hånd, bare fordi det var det eneste alternativet før i tiden. Det å sette sammen bokstaver til ord, og ord til setninger, og setninger til brev/historier, er så åpenbart en helt annen ferdighet enn det å holde og styre en blyant, at jeg ikke kan se noen grunn til at man nødvendigvis skal koble dem sammen. (Hvor nyttig er det egentlig å være flink til å skrive for hånd, i forhold til å være flink til å uttrykke seg skriftlig? Hvis man nå skal trekke inn nytteverdien, og ikke bare lek-/underholdningsverdien - for underholdningsverdien er helt klart større når man skriver med en datamaskin enn med en blyant.)
Jeg sier ikke at det er bedre at den første skrivetreningen skjer for hånd. Men nå er hun allerede litt i gang med det, og hun viser interesse for det.
Hun har enda ikke fått holdt på med vår laptop, derfor tror jeg en sånn barnelaptop er helt supert for henne. Fordi det er noe helt nytt, som hun kan leke med. Hun er tross alt bare 3 år, og jeg føler vi har god til både når det gjelder å lære seg skrive på pc, og for hånd sånn sett.
Skal ikke se bort i fra at hun sitter på vår pc når hun blir 4 også, men da har hun fått øvd/lekt/trent seg litt på sin egen først.