Sv: Egne skoler for problemelever ...
Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.
Jessica: mine 1. klassinger visste også hvem som var flink og ikke og jeg så også at de oppfattet noen som "kul" (vil være sammen med) og ukul (lite popular lekekompis). Det siste gikk mye påhvordan barnets sosiale kompetanse var.
Jeg registrerer også at min førsteklassing og min tredjeklassing hadde klare oppfatninger om slike ting allerede i første klasse - og i barnehagen for den del.
Min oppfatning er at lærere (og barnehageansatte) beklageligvis bidrar til disse oppfatningene. De lar ungene få lov til å konstatere hvem som er flinke, hvem som er slemme, og hvem som er kule. Dette helt uten at man gjør noe med det. Spesielt i forhold til snill / slem og kul / ukul syns jeg det er rått at lærere aksepterer at ungene båssetter hverandre.
Jeg vet om ei jente som av mange av de andre elevene blir definert som ukul. Nå går hun i tredje, og dette har blitt et mobbe-problem. I første klasse fikk foreldrene tilbakemelding fra skolen (når foreldrene tok opp at jenta ble utestengt) at det skyldtes jentas manglende sosiale koder, så da var det jo ikke noe rart at de andre elevene ikke ville leke med henne. Nå har altså dette blitt et mobbe-problem, og jeg mener at skolen er svært så medskyldig i at det har fått gå så langt. For da elevene stemplet hverandre så fikk de støtte av lærerne - og derigjennom var det legitimt å utestenge henne.
|