Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ha på lue inne på restaurant?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-09, 12:37   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ha på lue inne på restaurant?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ganske mange "folkeskikkregler" har ingen praktisk årsak (noen har sikkert aldri hatt det), men noen av dem viderefører vi likevel - om ikke annet fordi vi synes det er greit å være informert om at det er sånn folk forventer at man oppfører seg (bruke høyre hånd når man hilser, og sånt). Vi lærer Poden å ikke ha på lue når man sitter til bords eller går inn i en kirke (ikke at vi gjør det så ofte, men vi prøver å følge reglene likevel), og det har ingen annen grunn enn at "det bare er slik". Jeg ser ikke for meg at "ingen lue ved bordet" kommer til å være en regel jeg kommer til å sette veldig store krefter inn på å forsvare senere, men på en ordentlig restaurant og i kirker og andre religiøse bygninger kommer jeg antagelig til å holde på det.

Jeg blir ikke sjokkert eller himler med øynene over barn/fjortiser som sitter med lue på på kafe likevel, altså.

Men jeg skjønner godt at du lærer Poden din å hilse med høyre hånd. Når alle andre hilser med høyrehånd er det vanskelig å få skikkelig hilsegrep om man bruker venstrehånden selv.
Og en del saker som har med høflighet og folkeskikk å gjøre er jo greit å få inn.
Fordi man blir oppfattet som mye mer omgjengelig og enkel å ha med å gjøre.

Men jeg klarer ikke se at å ha på en lue kan være verken uhøflig eller i strid med god folkeskikk.

Jeg kommer til å oppfordre Poden min til å ta av seg luen når vi går inn et sted, fordi jeg tenker at det blir varmt, og at det kan være godt å ha noe å kle på seg når vi skal ut igjen.

Jeg kommer kanskje også til å fortelle ham at noen kan føle seg støtt over at han går med lue på restaurant eller i kirken, og at han selv må kjenne etter om dette er noe han vil ta hensyn til. (når han blir eldre da...som 3-åring skal han slippe å tenke så veldig på slikt)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:54.