Sv: Hvorfor dreper menn?
Kjempespennende tema! Jeg tror nok at hovedgrunnen til at det nesten bare er menn som begår partnerdrap er den "kulturelle mannen". Den som sier at en ekte mann ikke skal grine, alltid være tøff og kona skal være hans eneste venn. Kanskje er denne myten utdøende, men jeg er jaggu meg ikke sikker. Jeg var å så "Australia" her om dagen og det er jo en klassisk romantisk film (jeg syntes jo de hadde rappet hele "Mitt Afrika" om Karen Blixten, jeg da, selv om jeg bare har lest boken og ikke sett filmen.)
Det er kanskje feil å filosofere for mye over den sosiale virkeligheten på grunn av en film (men jeg så også noen som mente at "Død snø" var et tegn på at Norge ikke hadde tatt et oppgjør med 2.verdenskrig, så jeg kan da ikke være dårliger.) Men jeg opplever ikke det at menn er blitt mer "myke", og det er dette som gjør at jeg tror partnerdrap skjer.
Jeg tror at partnerdrap ikke er noe menn gjør for "morro", jeg tror ikke det er noen jævlige sadister som kværker kona si. Jeg tror det er vanlige menn, som er så presset og desperate at de ikke ser noen annen utvei. På samme måte som en tenårings som begår selvmord på grunn av en dålig eksamen ... Fortvilelsen er ekte nok, men problemet kan løses på mange måter. Og problemet oppstår nok først og fremst inni personene.
Jeg tror ikke noe på dette med bioliogi og fysisk styrke som forklaring på partnervold. I en del andre sammenhenger, ja. Men ikke når det kommer til partnervold. De fleste blir drept av våpen, dette er planlagte drap, ikke impulsive, voldelige utbrudd.