Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor dreper menn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-09, 21:30   #61
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor dreper menn?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Fordi jeg bare "kikket innom" denne tråden fordi den ble nevt i den andre overskrift- tråden. De siste innleggene i denne handlet jo også om overskriften. (Jeg følte at den andre diskusjonen var avsluttet for lenge siden. )

Men det er der du tar feil. Det er når man fortsetter å diskutere avsporingen, som vi gjør nå, at man tar luven av HI. Derimot kan man når som helst ta opp igjen tråden, (fnis), og siden du har et problem med avsporinger og spikking på overskrifter bør du vel leve som du preker. For å være pretensiøs.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 21:31   #62
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Måtte jo lese denne tråden også nå.
Som norsklærer synes jeg det var en genial overskrift, den får folk til å lese videre, det er jo det man vil. Eller? Personlig klikker jeg meg oftere inn på tråder med litt tabloide overskrifter enn "Hvordan skal jeg venne fireåringen min av med smokk"- overskrifter. De er presise, det er så, men gørrende kjedelige.

Enig med deg, rine. Jeg tolket overskriften som "Hvorfor dreper (noen) menn?" og ikke "Hvorfor dreper alle disse mennene hele tiden?". Men var ikke sikker, for overskriften kunne tolkes, og vips leste jeg en (interessant) debatt, som var interessant helt til overskiften måtte flisespikkes på. Og i og med at menn tross alt er helt reellt og tydelig overrepresentert på drapsstatistikkene uansett, så var det en helt valid problemstilling også.

Og så må jeg se å lære meg å huske å trykke "Refresh" før jeg skriver hurtigsvar etter å ha lest en laaang tråd; debatten raste jo videre forlengst ser jeg.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 21:45   #63
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke noen motsetning i dette? Jeg sier "Ja, takk, begge deler."

Hva sier du "ja takk, begge deler" til, sa du? Jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Men jeg kan godt forklare litt mer hva jeg mener selv, jeg ser at det ble veldig lange og kronglete setninger der. Du nevnte et eksempel på en overskrift som var veldig spesifikk, og, syntes du, veldig kjedelig - og det kan det jo være noe i, men samtidig er det egentlig bare de som vet noe om fireåringer og smokkavvenning som er det relevante "markedet" her, og det er akkurat dem man vil at skal lese videre. Det spiller ingen rolle om man har en skikkelig kul overskrift som fanger inn haugevis med lesere, dersom disse ikke har erfaring om akkurat dette - og dessuten risikerer man jo at akkurat de som kan noe om smokkeavvenning hos fireåringer ikke leser tråden, fordi overskriften ikke forteller dem at det er det tråden handler om.

- Og nå slettet jeg en lang utlegning her, fordi jeg havnet så voldsomt langt utenfor sporet, men om du er veldig interessert i å vite hvorfor jeg misliker tabloidisering sånn (og reagerer uforholdsmessig negativt på utsagn i retning av "det viktige er jo å få mange lesere"), kan du jo lage en egen tråd om det.

Gammel 01-02-09, 21:52   #64
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes det ødelegger debatten når både overskrift og innlegg kommer med påstand om at alle menn kan drepe.

Overskriften kommer ikke med en påstand om at alle menn kan drepe. Den kan tolkes dithen, og overskriften kan således anklages for å være tabloid. Når man derimot velger å vektlegge egne tolkninger av overskriften i større grad enn å forholde seg til innlegget hvor premissene presiseres, synes jeg det er ødeleggende for debatten.

HI hevder det er en stor overvekt av menn som begår drap, og jeg synes overskiften i så måte er ganske treffende. Tabloid eller ei. Og jeg synes det er helt greit at man bruker generaliseringer når de ikke er åpenbart feil. Og det synes jeg ikke den er i dette tilfellet. Å hevde at noen er skyldig hvis man er dømt, kan også sies å være en feilaktig generalisering og tabloid fremstilling. Men det blir upraktisk om man til enhver tid må presisere at det i domstolene er funnet en sannsynlighetsovervekt for at de er skyldige. Med eget flisespikkerforum og en tradisjon for trådavsporinger, er det sikkert mange som vil hevde at slike sidedebatter er like velkomne som debatten HI legger opp til. For min egen mister jeg ofte interessen for en diskusjon når det å kverulere blir viktigere enn å diskutere.

Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 22:04   #65
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har forsvart meg mye i denne tråden, men det er vel på sin plass å også si at jeg ser at jeg gjorde feil i den tråden HI snakker om. :ferdig med å forsvare seg:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 22:09   #66
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Overskriften kommer ikke med en påstand om at alle menn kan drepe. Den kan tolkes dithen, og overskriften kan således anklages for å være tabloid. Når man derimot velger å vektlegge egne tolkninger av overskriften i større grad enn å forholde seg til innlegget hvor premissene presiseres, synes jeg det er ødeleggende for debatten.
For min egen mister jeg ofte interessen for en diskusjon når det å kverulere blir viktigere enn å diskutere.

Du må få lov til å mene at jeg diskuterte bare for å kverulere, men det var faktisk ikke tilfelle. Det var overskriften, sammen med HI og dette innlegget (min utheving)..

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det betyr ikke at jeg ser lett på tema, for det gjør jeg absolutt ikke, og overskriften tar for seg menn generelt, altså er det i alle menn å drepe, så vel som de spesifikke mennene som nevnes i hovedinnlegget.

..som gjorde at jeg skrev mot det som jeg oppfattet som en uheldig og feil generalisering.

Gammel 01-02-09, 22:10   #67
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trådens opprinnelige tema, altså menn som dreper sine kvinner, er et tema som interesserer meg veldig. Det er mulig at Skremmern kunne gjort tematikken en tjeneste og vært mer presis i overskriften, og det er mulig at debattantene kunne vært mer tro mot temaet og diskutert det, og ikke presisjonsnivået i overskriften.

Alle tråder må få ta den retningen de vil, egentlig, og så får man enten finne en mer presis overskrift neste gang dette viktige temaet skal diskuteres, eller så får man akseptere avsporinger. Samme hvor irriterende er.

Gammel 01-02-09, 22:23   #68
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Argh! Kunne dere ikke diskutert dette en gang jeg hadde tid til å være med? (Biologen rykker i tømmene).

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 22:27   #69
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Argh! Kunne dere ikke diskutert dette en gang jeg hadde tid til å være med? (Biologen rykker i tømmene).

aggressiv mann? Hm? Kjenner du den typisk mannlige trangen til å denge en dame? Hm?

Gammel 01-02-09, 22:28   #70
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Hold deg til tema, nå.

Gammel 01-02-09, 22:29   #71
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Men det er der du tar feil. Det er når man fortsetter å diskutere avsporingen, som vi gjør nå, at man tar luven av HI. Derimot kan man når som helst ta opp igjen tråden, (fnis), og siden du har et problem med avsporinger og spikking på overskrifter bør du vel leve som du preker. For å være pretensiøs.

Eh...HI har vel ingen sett snurten av på et døgn.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hva sier du "ja takk, begge deler" til, sa du? Jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Men jeg kan godt forklare litt mer hva jeg mener selv, jeg ser at det ble veldig lange og kronglete setninger der. Du nevnte et eksempel på en overskrift som var veldig spesifikk, og, syntes du, veldig kjedelig - og det kan det jo være noe i, men samtidig er det egentlig bare de som vet noe om fireåringer og smokkavvenning som er det relevante "markedet" her, og det er akkurat dem man vil at skal lese videre. Det spiller ingen rolle om man har en skikkelig kul overskrift som fanger inn haugevis med lesere, dersom disse ikke har erfaring om akkurat dette - og dessuten risikerer man jo at akkurat de som kan noe om smokkeavvenning hos fireåringer ikke leser tråden, fordi overskriften ikke forteller dem at det er det tråden handler om.

- Og nå slettet jeg en lang utlegning her, fordi jeg havnet så voldsomt langt utenfor sporet, men om du er veldig interessert i å vite hvorfor jeg misliker tabloidisering sånn (og reagerer uforholdsmessig negativt på utsagn i retning av "det viktige er jo å få mange lesere"), kan du jo lage en egen tråd om det.

For det første: Jeg synes ikke du har spesielt lange og kronglete setninger. Jeg synes du formulerer deg veldig fint! (Er tross alt vant til å lese to- siders tekster helt uten tegnsetting.....)
Jeg oppfattet deg som om du mente at det ikke hjalp å ha en god overskrift hvis ikke innholdet var bra? Derfor sa jeg "Ja, takk, begge deler!"
Det stemmer at jeg nevnte Smokketråden som et eksempel på en kjedelig tråd, og du har rett i at i den type tråder er det viktig at man er presis, ellers risikerer man å ikke få svar på spørsmålet sitt. I Skremmerns tilfelle var det en annen type tråd. Her finnes det vel neppe "spesialister" på emnet, og jeg ville se på det som en fordel om flest mulig stakk nesen innom tråden- helt klart. Mener man noe om saken, svarer man, hvis ikke, stikker man vel fort ut igjen. Er man veldig imot tabloide overskrifter (som du sier du er), lar man kanskje være å åpne tråden.

Jeg er forøvrig ikke interessert i å lage en tråd om din "tabloidfiendtlighet." Det må du nok gjøre selv....

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 22:38   #72
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Eh...HI har vel ingen sett snurten av på et døgn.

Innlegget rett over ditt første tok faktisk for seg hva HI dreide seg om. I kombinasjon med overskriften. To ting på en gang, det er mulig.

Forøvrig ble tråden startet halv ett i dag, så hvor døgnet ditt kommer fra aner jeg ikke. Atter en gang lurer jeg på om vi egentlig leser samme tråd.

Gammel 01-02-09, 22:46   #73
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OoooO! :bidrar konstruktivt:

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

HI hevder det er en stor overvekt av menn som begår drap, og jeg synes overskiften i så måte er ganske treffende. Tabloid eller ei. Og jeg synes det er helt greit at man bruker generaliseringer når de ikke er åpenbart feil. Og det synes jeg ikke den er i dette tilfellet. Å hevde at noen er skyldig hvis man er dømt, kan også sies å være en feilaktig generalisering og tabloid fremstilling. Men det blir upraktisk om man til enhver tid må presisere at det i domstolene er funnet en sannsynlighetsovervekt for at de er skyldige. Med eget flisespikkerforum og en tradisjon for trådavsporinger, er det sikkert mange som vil hevde at slike sidedebatter er like velkomne som debatten HI legger opp til. For min egen mister jeg ofte interessen for en diskusjon når det å kverulere blir viktigere enn å diskutere.

Hey! For et fantastisk bra innlegg!

Gammel 01-02-09, 22:47   #74
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

OoooO! :bidrar konstruktivt:

Jeg skjønte ingenting.

Gammel 01-02-09, 22:52   #75
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønte ingenting.

Jeg fjortis-ooooo'et litt fordi du tøffet deg, da vettu! : er i det useriøse hjørnet, so don't mind me!:

Gammel 01-02-09, 22:59   #76
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg fjortis-ooooo'et litt fordi du tøffet deg, da vettu! : er i det useriøse hjørnet, so don't mind me!:

Åh. Jeg tøffet meg ikke. Jeg bare er så tøff.

Gammel 01-02-09, 23:01   #77
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan også drepe. Så bare pass dere.

Gammel 01-02-09, 23:24   #78
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg kan også drepe. Så bare pass dere.

OooooooooO!

Gammel 01-02-09, 23:24   #79
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Nå skjønte jeg den.

Gammel 01-02-09, 23:25   #80
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jeg bare er så tøff.

But of course!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:34.